• Elle84

Nattskräck?

Ni med barn som har nattskräck eller har haft! Hur länge höll det i sig? Ville ditt barn sova i sin säng? Ville ditt barn sova själv på rummet? Vad gjorde ni när ditt barn började skrika så? Bara lite frågor som går runt i mitt huvud. Min son är snart 3 år och har fått nattskräck för ca 6 månader sen. Eller rättar sagt den kommer oftare och han skriker mycket mer nu i panik.

• Svar på tråden Nattskräck?
  • luloli

Min snart 6- åriga son har lidit av nattskräck i ca 2 år, först nu har det börjat lugna ner sig.

När det var som värst hade han 2-3 jobbiga nätter i veckan i snitt, nu bara någon gång i månaden.

När han får sina "anfall" skriker han inte så mycket utan gnyr, flämtar och spänner hela kroppen och verkar helt vettskrämd.

Han stirrar med tom blick och det är omöjligt att få kontakt med honom. Det går inte att väcks honom heller.

Han brukar sova vidare i sin säng efter sina anfall som oftast pågår några minuter upp till en kvart ca.

Vi sitter hos honom och kliar honom på ryggen (det är något han älskar i vaket tillstånd och det verkar lugna honom i nattskräcken), ibland, när han inte kommer till ro tar vi upp honom i famnen och bär honom från sovrummet, ut i ett annat rum och tillbaka till rummet och sängen igen och det brukar hjälpa.

Då gäspar han stort, vänder dig om och sover lugnt vidare.

På morgonen minns han inget av vad som hänt.

• Elle84

Så de har pågått så länge. Just det jag är rädd för med min son. Läste att de kan hålla på upp till 10 års ålder. Säger bara fy fan. Lider varje gång han vaknar på de viset.
    Har märkt att de händer inte lika ofta på natten längre men alltid tyvärr när han vilar på dagen.

• luloli

Det är otäckt och läskigt men kom ihåg att ditt barn inte har något minne av det när han vaknar, så egentligen är det inte synd om barnet- på ett sätt, men givetvis just då det sker

Skillnaden på nattskräck och mardrömmar är just att barnet inte är medvetet om att det sker, det vaknar inte. När man vaknar efter en mardröm så har man ju en rätt så klar bild av vad man drömt och kan redogöra för vad som var otäckt och ofta kanske ha svårt att somna om.

Med nattskräck har de ingen aning om vad som hänt, inget minne alls av att det varit ledset och rädd.

Det måste man komma i håg dom förälder för det är lätt att känna sig maktlös och frustrerad när man hör och ser sitt barn på det viset.

Så han har nattskräck på dagen? Hur länge sover han middag?

Nattskräck uppstår när barnet "fastnar" mellan två sömnfaser, vanligtvis sker detta omkring 2-3 timmar efter att barnet somnat.

Sover han så länge?

• Frida Be

Min lillebror har lidit av det mer eller mindre hela uppväxten. När han var liten vaknade hela familjen ofta av att han skrek rakt ut i panik. Mamma och pappa försökte ofta att trösta honom men inget verkade hjälpa förrän det gick över av sig själv och han lugnt somnade om.

I tonåren blev han mer aggressiv i sömnen och jag vaknade flera gånger när vi delade hotellrum av att han slog till mig i sömnen. Då kunde man dock väcka honom och han bad om ursäkt och somnade om. Han började även prata mer tydligt i sömnen om vad han drömde och vad som gjorde honom rädd.

Idag är han vuxen och tror att han sällan lider av det idag. Han har aldrig själv kommit ihåg anfallen och han verkar inte ha tyckt att det varit så jobbigt som vi andra i familjen.

Mamma tyckte när han var mindre att om man minskade intrycken under dagen så blev det bättre. Råkade han se något som han tyckte var obehagligt eller stressade honom under dagen så ökade risken för ett anfall under natten.

• Elle84

När han väl sover på dagen så sover han länge ca 2-4 timmar.
    Jag vet att han inte minns det men de känns ändå i mitt hjärta haha
    Han kan aldrig berätta vad han har drömt om så de måste vara nattskräck.

• Redmilk

Jag hade det som liten och min 3 åriga son har det.

För mig gick det över runt sex års ålder. Sonen vaknar ca 2 ggr/vecka och är vettskrämd, skitjobbigt!! Man är så maktlös, vill liksom "rädda" honom ut det onda men omöjligt att få kontakt, jag kan bara vara där och avvakta. Till slut lägger han sig ned och somnar. Minns inget på morgonen. Kan tilläggas att han inte vill sova i eget rum eller i egen säng. Han sover med oss.

• Christine S

Jag har en son på 6 år som har haft nattskräck i snart 3 år. Detta pågick varje natt med panik och skrik som varade upp till en timme varje gång. När det hade gått 2 år så trodde jag att vi inte skulle orka mer men då rekomenderade en läkare att prova theralen. Nu har det lugnat ner sig så att det bara kommer ca 1 gång i veckan och varar mycket kortare stunder. Men skulle vi glömma medicinen är det kört. Vet inte hur länge det kommer att sitta i å ingen kan ge besked, men vi tar en natt itaget. Vi har det svalt i rummet. Gärna en fläkt som går, för han blir väldigt svettig när han är på väg att få sina attacker. Sen så ca 2 timmar efter han har somnat så går vi in till honom och börjar han bli varm så tar vi av honom täcket. Skulle det bli en attack låtervi han gå lite och sen leder in honom på toa så han får pinka sen tillbaka till sängen och då brukar han somna om. Hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Nattskräck?