• Mita1973

min 3½ månads blir arg när han ska sova behöver tips

hej alla kunniga föräldrar skulle behöva lite tips och råd angende min bebis..

Han har alltid somnat lungt förut, men för 2 veckor sedan har han börjat skrika och gråta sparkar med benen viftar med armarna.. Spelar ingen roll om jag har honom i famnen eller lägger mig i sängen bredvid honom inget hjälper, han kan hålla på så i ca 30 till 60 minuter..

och det är inte bara på kvällen nu har det även börjat på dagen tacksam för tips    

• Svar på tråden min 3½ månads blir arg när han ska sova behöver tips
  • lövet2

Han är antagligen inte mogen för att somna när du tror han är det. Pröva och se om han hellre vill ligga och leka i stället, om han vill äta eller göra något annat ...

• Mita1973

Problemet är att han vill inget just då han blir bara så  över ledsen, inte mat..

ligger vi sängen får han naturligtvis leka om han vill men han ligger bara där och är ledsen och håller fast i min tröja  

• Clotilda

Det känns som väldigt lite information för att kunna ge något råd. Hur ser dagarna ut, och läggningarna i synnerhet, i övrigt?

• nile10

Så där gjorde min 2,5 åring och min 5 månaders börjat med. Oftare vid utvecklingssprång. Så förbaskat trötta men gör precis allt för att hålla sig VAKNA! Sparkar med ena benet, skriker, spottar ut tutten och flaxar med armarna!
    Han gör helt enkelt allt för att hålla sig vaken! Kommit på att det är mycket roligare.

• nile10

Testat med en snuttefilt för ögonen? En del bebisar lugnar ner sig och kommer till ro direkt då, andra hatar det.

• jwrh

Sömnen och hur de somnar ändrar sig ständigt när de är så små. Vad som funkat för att söva vår son har varierat väldigt, för det mesta har han somnat själv i sängen hur lätt som helst, men det har kommit perioder då han haft svårt att komma till ro. Ett tag funkade det att skjutsa vagnen fram och tillbaka med ett knyck, ett tag ligga i knät medans man guppade med benen, ett tag hålla nappen på plats nån minut och vyssja. För många funkar det att gå runt i bärsele. Bara ligga i famnen har inte varit så populärt, gärna nån form av rörelse eller somna i sängen medans man buffar i rumpan eller kliar på ryggen. Man får prova sig fram vad som funkar för stunden helt enkelt. Min son är 8 månader nu, och nu somnar han på 10-15 minuter bara man ligger jämte honom i sängen, jätteskönt! 

Ibland kan man behöva börja om, eller bebisen kanske inte är sovatrött? Prova gå upp och avleda, titta på saker, spegeln brukar vara en favorit hos min son (men kommer inte ihåg hur liten han var när han började gilla den). Min son blir fly förbannad om man försöker lägga honom fast han inte är tillräckligt trött.  

• Mita1973
    nile10 skrev 2012-11-24 01:33:04 följande:
    Så där gjorde min 2,5 åring och min 5 månaders börjat med. Oftare vid utvecklingssprång. Så förbaskat trötta men gör precis allt för att hålla sig VAKNA! Sparkar med ena benet, skriker, spottar ut tutten och flaxar med armarna!
    Han gör helt enkelt allt för att hålla sig vaken! Kommit på att det är mycket roligare.
    så är det min lillle kille gör

i kväll är första gången han bara la ner huvudet och faktiskt somnade lilla sötisen.. 
Svar på tråden min 3½ månads blir arg när han ska sova behöver tips