• Natali84

att bli bärgad.

Hej för ca 1,mån sen stannade bilen efter att många kört förbi kom en som jobbade för assistanskåren som bärgar bilar Han råkade köra förbi. Hans åsikt var att kamremen gått vilket var på garantin då ja byttat 5 mån tidigare så vi bärgades till dom som bytt kamrem tidigare. Det var mycket sent på kvällen. Jag ville ha något papper på pungt a och b och pris för o få tillb pengar på försälringen han så nej det får du inte . Nehe? Kvitto? Nej. Så han du bet 6000 utan moms om du ger mig dom nu. Mitt i natten som de var hade jag inte 6000 på mig Han fick mitt visa nr och skulle dra pengarna där dagen efter.. men föreslog mig att gå till banken ringa han och få konto nr för o bet till hans konto. Detta är jätte skumt allt. För de var privat konto. Och de ska ju vara stort företag som jag fattat det , men han sa att de var litet Familjeföretag sen var han inne och bråkade med verkstan att ja ej skulle kunna hämta bilen utan att han fick pengar. Ett brev med nytt visa kommer där det står att de spärrat mitt visa pga misstanke om bedrägeri . Han blir mer arg och hotar om vi ej bet jag hänvisar till försäkringen han vill ej skriva faktura utan pratar än om pengar på konto eller handen.. Jag bet ej utan kvitto och annat man ska få.. vad brukar hända o vilka papper brukar man få vid bärgning???

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Svar på tråden att bli bärgad.
  • Nyfiken gul

bärgning som sådant kostar 1500 spänn och det betalade jag sist med kort , han hade en kortmaskin som jag drog kortet i - typ som när man åker taxi. det betalade jag när han bogserat bilen till verkstaden. fick ett kvitto på det i handen... typ också som taxikvitto.

kvitto och betalning av lagad bil får man ju fixa när man hämtar bilen , vid utfört arbete. man kan få en muntlig garanti på vad det kommer kosta ungefär men mer är dom inte skyldiga att ge.

man betalar självklart aldrig nånsin en lagning av bil i förväg och definitivt inte genom att föra över pengar via konton och man betalar självklart ingenting mitt i natten.  Finns inget försäkringsbolag i världen som godkänner sånt 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Opappan
    hangonasec skrev 2012-11-23 23:44:19 följande:
    Han försöker solklart lura dig!
    skum tomte dendär gubben
  • L i n n

Du ger honom ditt kortnummer?
    Och all annan information han behöver för att kunna "ta ut" (handla på nätet?) pengar som betalning?

Det är ju det dummaste man kan göra!
    Och sen får du ett brev från banken att du blivit bedragen?

• Natali84

Själva skadan går på garanti så har ej bet o behöver ej.. hämtade bilen igår , bärgaren var i deras tel och ville ej att de skulle lämna ut bilen utan att ja bet bärgaren... Men fick ut bilen ändå. de är Bärgaren som är jätte konstig här . Att han fick visa kortet nr var för o kunna dra pengarna sen. Som han sa han kunde om ja ej hade kontant men föredrog att ja förde över dom nästa dag på kontot. Ja har Verified by Visa och det hade spärrats för att den koden blev fel flera gånger . Han lyckades alltså ej ta pengar. Brukar man ej skriva på något med att man blivit bärgad si o så . Priset 6000 pg de var sent och 10 mil att bärgas.

• Coyote

Den bärgaren försökte jobba svart och lura dig.

• Stormorsan

Bärgare är ofta små enskilda företag men är anslutna till en större kedja som t ex Assistanskåren och liknande. Ring assistansbolaget som han representerar och berätta vad som hänt, dom vill garanterat inte ha gangster med maffiametoder i sitt stall. 

En bärgning kostar mycket mer än 1500 kr, det är självrisken som kostar 1500 kr, resten brukar försäkringsbolaget stå för. 

• Natali84

J

Stormorsan skrev 2012-11-24 08:19:57 följande:
    Bärgare är ofta små enskilda företag men är anslutna till en större kedja som t ex Assistanskåren och liknande. Ring assistansbolaget som han representerar och berätta vad som hänt, dom vill garanterat inte ha gangster med maffiametoder i sitt stall.  En bärgning kostar mycket mer än 1500 kr, det är självrisken som kostar 1500 kr, resten brukar försäkringsbolaget stå för. 

Ja haha.. serigöst och komma till verkstan och skrika på dom, ringa ner dom och mig. , varför ej bara skicka en faktura?
  • Nyfiken gul
    Natali84 skrev 2012-11-24 09:40:14 följande:
    J
    Ja haha.. serigöst och komma till verkstan och skrika på dom, ringa ner dom och mig. , varför ej bara skicka en faktura?
    faktura skicas givetvis inte när dom jobbar svart, vilket det var frågan om här
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Bolaget
    Stormorsan skrev 2012-11-24 08:19:57 följande:
    Bärgare är ofta små enskilda företag men är anslutna till en större kedja som t ex Assistanskåren och liknande. Ring assistansbolaget som han representerar och berätta vad som hänt, dom vill garanterat inte ha gangster med maffiametoder i sitt stall. 

En bärgning kostar mycket mer än 1500 kr, det är självrisken som kostar 1500 kr, resten brukar försäkringsbolaget stå för. 
    Försäkringen gäller bara om man bogserar till närmaste auktoriserade verkstad, inte om man vill ha bärgning till en specifik verkstad, Därmed inte sagt att bärgaren här inte verkar minst sagt knepig men summan om 6000 är inte alls orimlig om det rör sig om en bogsering på 10 mil.  
  • Natali84

Ja men skadan Skulle fixas på min hemort på den verkstan pga felet var en garanti . De e byttat min kamrem innan den ska hålla 5 år inte 6 mån. Även toppen och celinder gick flick en annan moter

• Bolaget
    Natali84 skrev 2012-11-26 16:14:06 följande:
    Ja men skadan Skulle fixas på min hemort på den verkstan pga felet var en garanti . De e byttat min kamrem innan den ska hålla 5 år inte 6 mån. Även toppen och celinder gick flick en annan moter
    Javisst, men för bärgningen spelar det ingen roll. De får betalt av försäkringsbolaget för bärgning till närmaste verkstad oavsett vad det är för fel. 
    Ska man till en specifik verkstad så får man fixa med bogsering själv eller betala för en vanlig bärgning, alltså inget som går på försäkringen.

Jag har själv varit med om att betala över 4000 när vi skulle ha var bil iväg till verkstad och då var sträckan ungefär 3 mil.. Den vägrade att starta och när vi lämnade den till vår vanliga verkstad så visade det sig att det var immobilisatorn som gått sönder och den kunde bara märkesverstaden byta. Jag är livrädd för att bli bogserad och vågar inte heller dra i synnerhet inte rakt igenom en storstad så vi fick ringa bärgaren som bogerade ner bilen. Eftersom det då inte var en olycka utan en ren transport så fick vi betala vad det kostade. 
Svar på tråden att bli bärgad.