• litenfius

Anhöriga till deprimerade!

Min sambo har sen mellanstadiet mått psykiskt dåligt & har haft panik attacker. Men har ändå tack & lov fungerat i vardagen med hjälp av medicin. Sen plötsligt i våras så slutade medicinen att värka & han blev skit dålig rent ut sagt! Så fort ja ska i väg & göra nått eller åka & jobba så får han panik. Jobbar inom vården & har obekväm arbetstid bla. natt. Kan inte ens åka till affären själv utan att han ska känna panik. Jag har blivit hans trygghet .Men ja måste ju kunna sköta mitt jobb. Men det är fruktansvärt jobbigt att lämna honom varje gång. Han går hos en psykolog på vc & pratar. Han gjort det nu kanske i 3 månader. Men va har det hjälpt? Inget snarare så har han blivit sämre. Men nu äntligen har han fått en remiss upp till psyk & ska dit om 1 månad! Han måste få riktig hjälp! Börjar tycka det här är fruktansvärt jobbigt!  Det tar verkligen på en att se någon som man älskar må så dåligt!
    Är det någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Anhöriga till deprimerade!
  • Tant Groda

Har de ändrat hans doser, sen han blev dålig igen?

Det är inte lätt att leva med en som mår dåligt. Jag förstår dig. Lever också med en sådan man.

• litenfius

Hej!
    Nej dom har inte ändrat något. Antar att han har gått alla dom här åren

• Tant Groda

Fast de kanske borde prova höja dosen. Liksom allt annat vänjer sig kroppen och ibland kan man behöva ha en högre dos. Men det vet ju läkarna.

• litenfius

Har har bara varit kopplad till vc. Men nu äntligen har han fått en tid till psyk! Så vi får se vad dom säger om hans medicin!

• Anova

Kanske kan han klara tiden fram till psykbesöket med hjälp av lugnande typ Sobril/Stesolid? Det är ju ingen långtidslösning att behöva äta dessa "starka" tabletter för att klara av sin vardag, men i alla fal fram till den dagen då en psykiatriker kan se över medicineringen. Sobril kan ju en "vanlig" läkare på VC skriva ut. 

Jobbar han med sin panikångest? Själv lider jag av PÅ och har jobbat i över ett år för att kunna behörska situationer då paniken kommer, samtidigt som jag lärt mig mota paniken då jag känner att den är på väg.

• litenfius

Han har fått alprazolam utskrivet till behov. Men han är även livrädd för att bli beroende av dom. Så han är väldigt försiktig med dom!
    Han går på kbt sen några månader tillbaka. Gick jätte bra i början, sen fick han ett bakslag som va fruktansvärt nu i helgen som va! Han låg

Svar på tråden Anhöriga till deprimerade!