• Anonym (Tina)

Hur komma upp i lön som ekonom?

Jag jobbar som redovisningschef/CFO på ett privat företag i Stockholm.
    Jag har en månadslön på 42 000.

Jag är duktig på allt som rör den löpande redovisningen. Jag sköter all ekonomi och löner samt tjänstebilar, telefoner och andra avtal. Jag sitter även med i ledningsgruppen för företaget tillsammans med VD och vice VD. 

Jag tror att jag nu har slagit i tak lönemässigt inom mitt område. Jag kommer snart ha en lön på 45 000 och jag tror att det är jättesvårt att hitta en tjänst med högre lön.

Så nu kommer min fråga; hur går jag vidare om jag vill upp i lön? Diskussioner om att man ska satsa på det man tycker är skoj osv kan vi lämna just nu, jag kommer självklart inte byta till nåt jag inte tycker är kul bara för pengarna. Jag gillar dock det mesta som rör siffror och kan tänka mig att läsa vidare för att kunna nischa mig.

Jag har spånat lite själv här hemma men kommer ingenstans.
    - Läsa till auktoriserad revisor - antagligen ingen idé då medellönen i Stockholm är 34 000 
    - Lägga till skattekurser - antagligen ingen idé heller då jag tror att man i skattefrågor hellre vänder sig till en skattexpert. De vanliga skattefrågorna/momshantering har jag koll på
    - Controller - känns inte som jag. Jag gillar den löpande redovisningen
    - Ekonomichef -. jag har fått uppfattningen att man ofta då får en controller-liknande roll och med ett system-ansvar

Ni som jobbar inom ekonomi-området och tjänar mer än 45 000, kan ni hjälpa mig att speca lite kort vad ni är anställd som och vilka era huvuduppgifter är?

Jag vill inte ha stagnerat utvecklingsmässigt som 35-åring :) 

• Svar på tråden Hur komma upp i lön som ekonom?
  • Anonym (Business Control)