Anonym (Business Control) skrev 2012-11-25 21:34:18 följande:
Hmm TS. Jag kan förstå att en del svar till dig är lite milt nedlåtande då man verkligen undrar vad du är för en filur som vet så lite om det du frågar efter och ändå säger du är civ ek....

Tja mår man bättre av att vara spydig och tro för mer om sig själv så får jag väl bjuda på den antar jag, detta är ju trots allt FL... Anledningen till att jag ställer "dumma frågor" är att jag nyss börjat fundera på vad nästa utvecklingssteg för mig ska bli då jag känner att jag nått toppen inom det område jag arbetar inom.
Som framgår av mina frågor funderar jag på att i framtiden byta tjänst och då till blev jag nyfiken på vad en ek.chef i ett större bolag gör. Eftersom jag inte vet, utan bara tror en massa, tänkte jag slänga ut en fråga här men blev istället idiotförklarad...
Alltså, det bästa sättet att få reda på vad ek chefer i olika bolag gör är att kolla in annonser (då får du åtminstone ett hum).
Tack för bra svar, ska börja kika på annonser för att bilda mig en bättre uppfattning!
Själv har jag jobbat mkt i koncerner och då faller det på ek chefen att tex pyssla med koncernredovisning. Sedan är ek chefens roll att leda redovisningsavd och att ansvara för arbetet kring boksluten. Både ekonomichefen samt financial- och business controllers rapporterar till CFO. I små bolag är det en annan femma, en av våra redovisningsekonomer slutade precis för att börja på ett litet bolag. Han ska göra samma saker fast nu kallas han ek chef

Så - på ett sätt verkar steget för dig uppåt vara långt då du jobbar med löpande redovisning. Å andra sidan har du en riktigt bra lön för att göra det så du sitter bra till i en löneförhandling. Sen är det, som jag förstår att du vet, endast vid personalansvar man kommer upp rejält i lön. Utöver det är det olika i olika branscher, där får man testa sig fram. Själv har jag strax under 50k och tror nog det är taket för den här typen av tjänst (utan personalansvar).
Koncernredovnisning har jag iallafall lite koll på även om jag inte arbetar med det just idag, men jag har gjort det. Bokslut gör jag självständigt idag, behöver bara granskning från en revisor.
Ja personalansvar vore väldigt roligt om än väldigt nervöst.. Dåliga personalchefer är det värsta jag vet så det krävs några kurser innan jag skulle våga hoppa på en sån tjänst
Jo jag vet att steget från min tjänst idag till en ek.chef på stort företag är långt! Därför jag redan nu vill börja förbereda mig och kunna utbilda mig inom de områden jag saknar för att ha en chans. Om det nu är detta jag vill göra. Det var lite därför jag frågade här för att se vilka möjligheter som finns inom ekonomiområdet. Vore trist att ha stagnerat karriärmässigt vid 35 redan...
Tack för dina svar!!
Anonym (Revisorn) skrev 2012-11-25 22:47:22 följande:
Ärligt talat, jag tror att du ska nöja dig men den lön och tjänst du har idag utifrån dina inlägg i denna tråd.
Känns det bra nu? Är du lite bättre än mig nu när du får kasta ur dig lite förolämpningar??
Hur kan du dra fram argumentet att din man är vd och har 700 kkr per år i lön när han är ägare av sitt företag??? Vad man lyfter i lön från egen verksamhet har ju absolut inget med marknadsmässig ersättning att göra utan är ju endast en teknikalitet för att optimera skatt, pension, socialförsäkringar etc utifrån det utrymme som finns.
Om du läser mitt svar så ser du att det var en fråga till morningsun. Jag undrade vilka företag som betalar såna stora summor för en ek.chef då min VD samt min man som är VD inte ens tjänat lika mycket som de ek.chefer han pratar om. Läs gärna mina svar två gånger innan du börjar förolämpar...
För att besvara en tidigare fråga så innebär finansiering och att delta i affärsverksamheten att man hanterar frågor om t.ex. avtal med banker om lånevillkor, egenkapitalbehov, rörelsekapitalfrågor, investeringsanalyser etc. Att bara producera externredovisning är mer av en hygienfunktion än något affärskritiskt och därför är ersättningen lägre.
Tack för ett konkret svar!! Då har jag ett lite bättre hum. Några av dessa saker gör jag redan (lånevillkor, krediter osv) men ser att jag har en hel del att lära här! (vilket jag ju var medveten om) Kikade på några kurser förut som hette "ekonomichef" och jag ser att det ingår kapitalstruktur och även en del om hantering av rörelsekapital.
Tack för era svar om ekonomichef! Osäker på om detta är mitt nästa steg.. jag får fundera ett tag så får vi se om det känns rätt eller inte. Några saker känns jättekul, andra känns skrämmande och inte riktigt rätt för min personlighet.. Å andra sidan måste man lämna sin "comfort zone" för att utvecklas.
Jag tar gärna emot svar från nån med annan tjänst än ek.chef.