Vår anknytning till barnet
Sara Nilssons bok om anknytning i adoptivfamiljen tar upp denna frågan och jag läste den innan lillasyster kom till oss.
Det var en svår tid för mig under hämtresan för hon var så avvaktande men tack vare den boken fick jag redskap för HUR jag skulle göra för att få god kontakt med henne. Då har jag ändå jobbat med barn i 15 år och har ett biologiskt barn på åtta år.
Det arbetet fortsatte jag m hemma oxå. Men dotterns anknytning till pappan kom inte lika långt förrän jag började jobba efter 10 månader hemma. Dottern är hemma m mormor två dagar i veckan och de andra dagarna är jag hemma. Så fort pappa är hemma vill dottern bli matad av henne.
Anknytningen mellan dottern och det äldre barnet tog 7 månader innan hon bemödade sig att tilltala syskonet m namn. Tack o lov förstod inte det äldre barnet trots att dottern kunde ALLA andras namn så som grannar släktingar o äldre barnets kamrater.
På morgonen ropar hon nu först på pappa sen på syskonet och sist på mig! Härligt faktiskt. Känns bra att hon inte ska börja på förskolan förrän om ett halvår.
Anknytningen mellan mig och det äldre barnet tog ett par år tror jag. Pga barnets sjukdomshistoria tror jag. Jag var mest sjuksköterska o vårdare de första åren och gick in i en depression vid femårsdagen. Läkarna sa redan vid ettårskontrollen att jag kommer att få en efterreaktion och ATT jag fick.