• Ano Nymast

Stödet är inte ömsesidigt...

Olympia skrev 2012-11-25 12:15:02 följande:
    Din vän låter som en riktig energitjuv.
    Fråga dig själv hur länge du orkar med henne. 
    Instämmer.
    Hur jobbigt det egna livet än är så har man inte rätt att trampa på sina vänner för att må bättre.

Jag skulle ha förklarat för henne att hennes kommentarer sårar så hon måste sluta med dem. 
  • Ano Nymast
    Pemberly skrev 2012-11-25 18:55:45 följande:
    Kommentaren ovan från Olympia om att din vän är en energitjuv blev jag illa berörd av. Den som skriver så förstår inte vilken livskris man går igenom som ofrivilligt barnlös.
    Livskriser går alla människor igenom på ett eller annat sätt.
    Frågan är hur man hanterar dem och sina vänner under tiden. Det är inte ok att trycka ner sina vänner med bittra kommentarer för att man mår dåligt. Då är man en dålig vän och en energitjuv.
  • Ano Nymast
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-25 19:53:49 följande:
    Ibland orkar man kanske inte ge mer i en relation. Vänskapen är inte alltid tillräckligt stark för att klara av att hantera en svår kris. Men att döma och kategorisera en vän i kris, som att vara än det ena än det andra är både onödigt, grymt och orättivst. Ni är två i relationen och har båda ett lika stort ansvar för att den ska fungera. Om du inte orkar Anonym (På tå) är det också okej, men äg beslutet och skuldbelägg inte din vän mer än vad hon i så fall redan skulle göra själv. Fast det låter som ni varit fina och nära vänner länge, så ni kan säkert lösa det med en ärlig och öppen dialog.

Ano Nymast och Olympia: Kanske lite livserfarenhet kan hjälpa mot den småsinta dömmande attityden?!
    Den livserfarenhet jag har av flera veckor på intensivvårdsavdelning med mina bägge barn efter en olycka gör att jag ser lite annorlunda på den saken.
    Trots depression orkade jag ändå vara en stödjande vän för de som stöttade mej under de år av eftervård mina barn behövde. Vänskap är givande och tagande, även i krissituationens efterspel där man lär sig leva med livsskrisen.
  • Ano Nymast
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 09:50:20 följande:
    Ano Nymast: Och det är just där barnlösheten skiljer sig åt; man kommer aldrig till krissituationens efterspel eftersom den akuta krisen återaktualiseras gång på gång. Och att anklaga och dömma då... kom igen!

Men om man mår bättre av att slippa försöka förstå och istället peka finger och dömma, för att känna sig som en riktigt god människa... tragiskt om det är det du lär dina barn!
    Då väljer man faktiskt att aldrig komma till efterspelet, att aldrig acceptera sin livskris och situation.
    Det kan man göra i andra livssituationer oxå, men det ger fortfarande inte rätten att vara bitter mot sina vänner.

Jag lär mina barn att vara medkännande, ärliga människor som inte trampar på andra. Och jag kommer att lära dem att de alltid ska sätta sin egen situation i förhållande till andras. Inte som en tävling utan för att de ska lära sig att de inte är centrum i världen oavsett vad som händer dem. 
  • Ano Nymast
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 13:04:46 följande:

Ingen människa VÄLJER att uppleva ett akut krisläge! 

Om man under flera år inte klarar av att hantera att man inte får de barn man vill skaffa sig, då väljer man att leva kvar i sin livskris. Att hamna i en livskris är inget man väljer. Det är däremot hur man hanterar den.
  • Ano Nymast
    Anonym (X) skrev 2012-11-26 11:00:06 följande:
    De flesta människor går igenom trauman i sitt liv; det är inte så att just barnlöshet ger en frikort att tracka och pika andra. 
Svar på tråden Stödet är inte ömsesidigt...