Stödet är inte ömsesidigt...
Hej!
Förstår att det är frustrerande att trösta och trösta och inte själv få prata av sig och få stöd. Självklart ska du kräva att hon även ska lyssna på dina problem!
Att ha svårt att bli med barn, gå igenom utredningar och behandlingar, är oerhört psykiskt krävande. Om du söker på nätet kan du hitta sammanfattningar från avhandlingar som behandlar de psykologiska aspekterna med barnlöshet. Det som ofta gör barnlöshetssituationen extra svår att hantera är att (såvida man inte lyckas få barn) inte naturligt kommer till en slutpunkt där man kan sörja och så småningom gå vidare. Istället befinner sig många i en konstant krissituation som återaktualiseras vid varje misslyckat försök. För många blir det mao inte lättare att hantera barnlösheten iaf inte medan man fortfarande försöker få barn. Så ha i åtanke att din vän kanske är i en (eller gång på gång hamnar i en) akut krisreaktion och att du kanske inte, hur empatisk och sympatisk du än är, kan förstå vilket oerhört trauma det är för många att behöva kämpa i åratal för att få barn. I vissa avhandlingar jämförs krisen med att förlora en närstående - utan att någonsin komma till sorgefasen.
Jag tycker det låter som om du är en fantastisk vän, som har varit så delaktig och lyssnande. Jag skulle råda dig att först och främst besluta dig för hur mycket du orkar stötta, så att du känner dig trygg i vilka situationer DU tycker det är okej att säga nej till henne. Det är inte alltid så lätt att förstå när man går över gränsen när man befinner sig i kris, så för att vara en så bra vän som möjligt behöver du vara tydlig med dina gränser och behov. Vi alla är ju olika, men jag skulle också ha svårt att dela dina sorger över hur jobbigt det kan vara som förälder ibland (även om jag förståss förstår att det verkligen kan vara det). Om du vill ge din vän en riktigt chans att visa hur mycket hon bryr sig och vill finnas där för dig, låt henne i första hand få stötta dig i det som inte rör barnet. Hon skäms förmodligen över att hon är avundsjuk och inte klarar av att dela din upplevelse av föräldraskapet - det betyder itne att hon inte kan vara en bra vän (även om hon, utifrån vad du skriver, behöver påminnas om hur hon bör vara för att vara en bra vän till dig)
Så säg ifrån tydlligt när hon går över gränsen, be henne att stötta dig i situationer där hon inte direkt påminns om barnlösheten och glöm inte att din vän förmodligen är i kris (då kanske det är lättare att inte bli lika sårad när hon gör fel). Var rädd om dig, hoppas ni kan rädda er vänskap!