• Anonym (X)

Stödet är inte ömsesidigt...

Pemberly skrev 2012-11-25 18:55:45 följande:
    Kommentaren ovan från Olympia om att din vän är en energitjuv blev jag illa berörd av. Den som skriver så förstår inte vilken livskris man går igenom som ofrivilligt barnlös.
    De flesta människor går igenom trauman i sitt liv; det är inte så att just barnlöshet ger en frikort att tracka och pika andra. Barnlösa haggor som tycker så (alltså inte alla barnlösa i allmänhet utan de som tycker att de har det värst i världen och att omgivningen för evigt ska trippa på tå runt dem och prioritera dem) kan väl flytta tillsammans till en öde ö eller något.
  • Anonym (X)
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 13:04:46 följande:

Ingen människa VÄLJER att uppleva ett akut krisläge! Bristen på respekt för det trauma som barnlöshet innebär för många är tyvärr stor och utbredd. Att dömma den som befinner sig där och inte kan hantera situationen är inte bara oempatiskt och respektlöst, det är också okonstruktivt. Det är att trampa på den som ligger! Man kan gott säga ifrån utan att kalla någon för än det ena än det andra. 

En viktig lärdom är också att man inte alltid KAN sätta sig in i någon annans situation eller förstå den bättre genom att jämföra den med sin egen. Ibland är det enda man kan göra att bara lyssna och FÖRSÖKA förstå. Att säga ifrån om man själv upplever att man blir illa behandlad ger inte frikort att kalla någon för barnlös hagga, egocentrisk eller energitjuv. Det är ju också troligt att TS vän kanske upplever situationen annorlunda än TS själv, så vad är det för fel med att prata och försöka lösa situationen utan att direkt springa och peka finger och skrika fula ord?!

Oavsett akut krisläge får man inte bete sig hur som helst.

Jag blev arbetslös och stående utan försörjning (soc vägrade ge bistånd för jag ägde en bostadsrätt och det tog tid innan jag fick sålt den) i samma veva som två närstående dog.

Hade det då varit okay om jag sagt saker till mina vänner som "Det vore bättre om jag fick ditt jobb, för jag är en mycket bättre anställd än du." eller "Synd att du har kvar dina släktingar i livet, jag tycker ju mycket mer om mina anhöriga som dog än vad du tycker om dina nära."?

Naturligtvis hade det inte varit okay!

I din värld, hade det varit okay om barnlösa drog människor som blivit föräldrar i håret? Vad är väl lite smärta i hårbotten och kala fläckar mot barnlöshet liksom?

Inte okay? Jag hade nog iaf mått mycket sämre av att få pikar om att mitt moderskap inte duger eller att någon som borde värna om mig öppet missunnar mig det jag har än om någon dragit mig i håret.

Jag kan förstå om du reagerar på ordvalet hagga men däremot förstår jag inte varför man inte skulle få tycka att någon är egocentrisk eller energitjuv.

Jag kan till och med sträcka mig så långt att jag tänker att det kanske är tur om människor, som inte klarar motgångar utan att försöka trycka ner oskyldiga, inte får barn.

För de allra flesta av oss klarar av motgångar utan att trycka ner dem som står oss nära.
  • Anonym (X)
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 17:25:00 följande:
    Jag upprepar: så vad är det för fel med att prata och försöka lösa situationen utan att direkt springa och peka finger och skrika fula ord?! För civiliserat?
    Men TS som tråden handlar om har väl betett sig exemplariskt? Betydligt bättre än vad hon skulle behöva, i mitt tycke.

Det är inget måste att man måste behålla människor i ens liv som försöker trycka ner en.
  • Anonym (X)
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 17:44:48 följande:
    Nej, det måste man inte - det är jag också mycket tydlig med. Men om man är bra vänner/vill vara en bra vän bör man, i mitt tycke, först försöka prata om det som är fel och ge sin krisande och kanske otrevliga vän en chans att göra bot och bättring - innan man väljer hur man vill gå vidare. Och att ägna sig åt kränkande ord... varför?; om TS vän beter sig illa är det för att hon mår väldigt väldigt dåligt - TS gör nog både sig själv och vännen illa om hon följer den inställningen.
    Men sedan när är egocentrisk och energitjuv kränkande ord?
  • Anonym (X)
    Anonym (barnlös) skrev 2012-11-26 17:54:53 följande:

Tror samtalet med vännen blir lysande om TS inleder med orden egocentrisk och energitjuv, du har rätt det är inte alls kränkande utan bara informativa. För att verkligen försöka lösa konflikten tycker jag att hon sen ska avsluta med "du din barnlös hagga"!

Eller sa pratar TS som en vuxen människa och berättar hur hon mår i vänskapen, utan att anklaga sin väninna. 

Men det är väl ingen här som föreslagit att hon ska lägga upp en eventuell diskussion så.
Svar på tråden Stödet är inte ömsesidigt...