• Anonym

Är fjärrvärme så dyrt?

Bor i hus och vår driftkostnad är ca 2500 kr/mån i genomsnitt.   El, värme, vatten och sophämtning.
    Vi har direktverkande el.

En av mina bekanta bor i radhus och har fjärrvärme.  Hon betalar nästan 4000 kr/mån i driftkostnad.
    Jag funderar på ett radhus i samma område, men blir avskräckt då driftkostnaden verkar så dyr!  
    Kan det verkligen stämma att det blir så dyrt?  

• Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?
  • Anonym
    Momalicious skrev 2012-11-24 18:19:52 följande:
    Det måste vara ett himla litet hus om ni betalar så lite med direktverkande el. Men ja, fjärrvärme är inte speciellt billigt. Billigare än direktverkande el, olja och de där grejerna såklart, men billigt - nej.
    2500 i månaden låter billigt men det beror ju väldigt mycket på VAR man bor. I sydliga Skåne kan det stämma men knappast i Karesuando! En skillnad i genomsnittlig yttertemp över året på 8-10 grader gör väldigt mycket på uppvärmningskostnaden. Vi har en 2-plansvilla i Skåne på 170 kvadrat och vår driftskostnad ligger på 2800:- i snitt.
  • Anonym

Tack för svar!

Mitt hus är 160 kvadrat, så himla litet är det inte.   Men hennes radhus är bara på 90 kvadrat. 
    Jag räknar i genomsnitt, beroende på sommar eller vinter så ligger det på allt mellan 450 och 3500 kr/mån. 
    Bor i västsverige.

Hade tänkt att det skulle bli billigare att flytta dit, men det verkar inte så.

• Anonym

Hennes hus är kanske väldigt dåligt isolerat? Jag har ungefär samma kostnad i mitt hyresradhus på 85 kvm som jag hade i huset på 180..... Där jag hyr eldar man för kråkorna.

• Anonym

Jag bor i fritstående hus byggt 2000. Har vattenburen luftvärmepump som då ska göra det billigare med förbrukningen. Huset är cirka 180 kvm. Jag förbrukar cirka 17000 kwh (inkl hushållsel) och det är cirka 20 000 kr per år. Lägger jag till vatten och sopor så snittar jag på drygt 2000 kr per månad. Har du betydligt lägre inomhustemp än henne.?... Jag måste säga att dina 2500 låter lågt för direktverkande el. 

• Anonym
    Fjällräven skrev 2012-11-24 23:14:57 följande:
    Beror lite på var i längan hon har sitt hus också.
    Ett gavelhus har högre värmekostnad än dom som ligger i mitten.
    I det område vi bor i nu var det flera som inte bytte till fjärrvärme då deras läge på huset innebar högre månadskostnad om dom bytte från el till fjärrvärme. Men det beror ju också på hur många man är i familjen och hur slösaktig(el sparsam) man är i förbrukningen.
    Nästa familj kanske skulle tjäna på att ha fjärrvärme.
    Hennes hus ligger i mitten.

De är fyra personer i hushållet, två vuxna och två barn.  I mitt hushåll är vi en vuxen och två barn, så inte så stor skillnad där kanske.
    Anonym skrev 2012-11-24 23:15:14 följande:
    Hennes hus är kanske väldigt dåligt isolerat? Jag har ungefär samma kostnad i mitt hyresradhus på 85 kvm som jag hade i huset på 180..... Där jag hyr eldar man för kråkorna.
    Jag vet faktiskt inte, men det är bara några år sedan de radhusen byggdes.  
    Mitt hus är från 30-talet, väldigt bra isolerat tror jag.
    gbgumman skrev 2012-11-25 08:01:39 följande:
    Vi har fjärrvärme. Bor i brf radhus. Ingår i avgiften. Är du säker på att hon inte bor i brf och 4000 kr är avgiften till ev förening.
    Ja, jag är säker.  De 4000 är värme, el och vatten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 08:29:24 följande:
    Jag bor i fritstående hus byggt 2000. Har vattenburen luftvärmepump som då ska göra det billigare med förbrukningen. Huset är cirka 180 kvm. Jag förbrukar cirka 17000 kwh (inkl hushållsel) och det är cirka 20 000 kr per år. Lägger jag till vatten och sopor så snittar jag på drygt 2000 kr per månad. Har du betydligt lägre inomhustemp än henne.?... Jag måste säga att dina 2500 låter lågt för direktverkande el. 
    Vi brukar ha ca 20 grader inomhus.
     Vet faktiskt inte vad de brukar ha, vi är bekanta genom att vi har våra barn på samma förskola och vi träffas och leker med barnen ibland, har inte varit hemma hos dem mer än ett par gånger, men det är möjligt att de har mycket högre temperatur.  De har badtunna också, den kanske kostar en del i drift? 

• Anonym
    Ms H skrev 2012-11-25 18:38:48 följande:

Räknar ni in samma saker i driftskostnaden? Har ni ungefär samma elförbrukning (exklusive värme)? Har ni samma sopabonnemang? osv...

Ja, vi räknar in samma.  Vad de har för elförbrukning vet jag dock inte, men har svårt att tro att det kan skilja såå mycket.
    Ja, samma sophämtning, vi bor i samma område. 
  • Anonym

Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 10:10:10 följande:
    Ja, vi räknar in samma.  Vad de har för elförbrukning vet jag dock inte, men har svårt att tro att det kan skilja såå mycket.
    Ja, samma sophämtning, vi bor i samma område. 
    Här betalar man sopor utifrån hur ofta man har hämtning, våra grannar har varannan vecka så de betalar mer än oss.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 14:30:29 följande:
    Här betalar man sopor utifrån hur ofta man har hämtning, våra grannar har varannan vecka så de betalar mer än oss.
    Ja, men det är samma här.  Och de räknar även på vikten.
    Vi har varannan vecka.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 14:21:59 följande:
    Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.
    Ok, tack!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 18:05:23 följande:
    Ja, men det är samma här.  Och de räknar även på vikten.
    Vi har varannan vecka.

Hur stor är er familj om ni behöver hämtning varannan vecka?
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-11-25 03:20:30 följande:
    Så är det inte där vi bor iaf här ger alla 61.5 öre per kWh oavsett var vi bor i längan..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

Jo, fast det var ju värmekostnaden, inte priset för värmen. Alla ger ju samma, men man har mer värmeförluster om man bor i ett gavelhus, därav blir kostnaden dyrare. Förvisso har det liten påverkan på radhus. Men desto mer på KEDJEHUS, skulle jag vilja påstå. Radhus är vad man kallar fristående villor vars tomter gränsar till varandra, men inte husen...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 18:16:31 följande:

Hur stor är er familj om ni behöver hämtning varannan vecka?
    Tre personer.
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-11-26 23:44:12 följande:
    Det var billigt för fjärrvärmen, räknar du med den fasta avgiften på det priset abonnemanget så att säga.
    Här ligger den på 6000:- om året.
    13 000 totalt för fjärrvärmen, servicen ingår. Har ingen övrig kostnad, fast kostnad? Vet inte vad du menar.
  • Anonym
    NHult skrev 2012-11-29 21:18:06 följande:
    13K för el om ni har fjärrvärme låter väldigt mycket
    Kanske ett dåligt avtal? Jag vet inte. Vi är fem i familjen äldsta sonen är 19 år.
Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?