Inlägg från: Frontline |Visa alla inlägg
  • Frontline

Är fjärrvärme så dyrt?

Vi ger i snitt 1500:- i månaden för fjärrvärmen så 4000:- låter dyrt.
    Fjärrvärmepriserna skiljer sig lite i landet men inte så extremt mycket kan jag tänka mig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    Fjällräven skrev 2012-11-24 23:14:57 följande:
    Beror lite på var i längan hon har sitt hus också.
    Ett gavelhus har högre värmekostnad än dom som ligger i mitten.
    I det område vi bor i nu var det flera som inte bytte till fjärrvärme då deras läge på huset innebar högre månadskostnad om dom bytte från el till fjärrvärme. Men det beror ju också på hur många man är i familjen och hur slösaktig(el sparsam) man är i förbrukningen.
    Nästa familj kanske skulle tjäna på att ha fjärrvärme.
    Så är det inte där vi bor iaf här ger alla 61.5 öre per kWh oavsett var vi bor i längan..
  • Frontline
    Maisie skrev 2012-11-25 08:25:31 följande:
    Ett gavelhus har fler ytterväggar och kräver fler kWh för att bli varmt.
    Jo men man betalar ju inte mer per kwh vart man än bor i längan så att säga.

Vi bor i ett fristående hus och har då alla 4 väggar fria från andra och ger 1500:- i snitt varje månad för värme och varmvatten och då sparar vi inte på det.

• Frontline
    Anonym skrev 2012-11-26 14:21:59 följande:
    Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.
    Det var billigt för fjärrvärmen, räknar du med den fasta avgiften på det priset abonnemanget så att säga.
    Här ligger den på 6000:- om året.
  • Frontline
    Anonym skrev 2012-11-27 11:19:10 följande:

Jo, fast det var ju värmekostnaden, inte priset för värmen. Alla ger ju samma, men man har mer värmeförluster om man bor i ett gavelhus, därav blir kostnaden dyrare. Förvisso har det liten påverkan på radhus. Men desto mer på KEDJEHUS, skulle jag vilja påstå. Radhus är vad man kallar fristående villor vars tomter gränsar till varandra, men inte husen...
    Jo men jag undrade om du räknade med dom 6000:- i din fjärrvärme, jag vet inte om det är samma kostnad överallt.

Det intressanta är ju vad det blir totalt på 1 år med alla avgifter...
    Vad kostar 1 kWh där ni bor, vi får ge 61.5 öre...
Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?