• Fontana

Assistansförsäkring?

Jag har en bil av 2007 års modell, nybilsgaranti och så vidare gäller alltså inte längre.

Jag har fått ett antal erbjudanden om Assistansförsäkring, alltså försäkring om bilen går sönder längs vägen och man tvingas lämna den. Och att lämna en så pass ny bil vid vägkanten är ju just vad man inte skulle vilja göra om oturen är framme i form av motorhaveri eller liknande. Försäkringen gäller alltså för bärgning, hemtransport eller eventuell övernattning (för mig alltså) och kontakter med ordinarie försäkringsbolag.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa försäkringar? Fungerar det om man verkligen skulle bli stående vid sidan av vägen en mörk natt? Kostnaden för assistansförsäkringen är väldigt rimlig, cirka 300 kronor per år för de flesta erbjudanden, det kan ju i och för sig vara väl använda pengar.

• Svar på tråden Assistansförsäkring?
  • Lovisblomman

Jag jobbar själv på ett försäkringsbolag och vet att den funkar alldeless ypperligt. Brukar vara hjälp inom en timme inom Sverige och inom tre timmar i utlandet.

• Majsan70

Japp funkar...min bror har utnyttjat den flera ggr.
    Vi har assistans utan självrisk i vår vanliga bilförsäkring vilket är mycket smutt.

• Queenie70

Tog just en sådan. Bara att få hjälp med däckbyte när man är ensam i bilen känns som en trygghet och värt pengarna.

• Lindsey Egot the only one

Vi har via Falck och det är super!

• lubbe12

Ett tips är dock att läsa det finstilta. Den assistansförsäkring jag hade på min förra bil krävde att ALLA servicer & reparationer var utförda på märkesverkstad (Audi). Jag blev stående med kopplingshaveri och ringde assistans, när de senare konstaterade att jag lämnat bilen till en annan verkstad (Mekonomen) vid ETT enda tillfälle innan haveriet (felet som Mekonomen hade åtgärdat hade inget som helst samband med kopplingshaveriet) så gällde inte assistansförsäkringen och jag fick betala bärgningen själv, 1800:- .

Svar på tråden Assistansförsäkring?