• Anonym (orolig förälder)

Hade ni som jobbar inom förskolan valt att ha era barn där?

Denna fråga riktar sig till er som jobbar inom förskolan och faktiskt vet hur förskolan fungerar i praktiken.

Jag tycker att det verkar vara på tok för stora barngrupper, för lite vuxna per barn, för många arbetsuppgifter för personalen som tar tid från barnen. Känner ni som jobbar på förskola, att ni har tid att ge varje enskilt barn det bemötande de behöver få? Främst i småbarnsgrupperna, där barnen har extra stort behov att bli sedd och bekräftad av vuxna.

Hur ser det egentligen ut i praktiken på våra förskolor, ärligt? Ni som jobbar på förskolor, har ni eller skulle ni ha era egna barn i förskolan? Eller tycker ni att det är en för dålig miljö för barn?

Jag har inte tillräckligt bra inblick i förskolan själv. Min son ska börja förskolan i januari och jag har en stor klump i magen, av rädsla av att han ska känna sig otrygg och inte bli sedd. Kanske jag överdriver?

Vill tillägga att det inte är menat som kritik till all personal eller deras kompetens, snarare det samhälle som gör att personalen får så usla förutsättningar att jobba efter.

• Svar på tråden Hade ni som jobbar inom förskolan valt att ha era barn där?
  • Lufsan

Nej jag kommer inte sätta vår dotter i en kommunalförskola. Vi kommer också vara hemma med henne tills hon är två år och sen sätta henne i privat eller kooperativ. Jag kommer vara extremt petig när jag väljer förskola. 

Det är förstora barngrupper, personalen är bitter och ofta okunnig om pedagogiken och dokumentation som görs görs endast för att föräldrarna ska se den. Inget som man faktiskt arbetar med.
    Jag hade höga ambitioner när jag började jobba inom förskolan men kommer nu söka mig till ett annat yrke antagligen. Utveckligen går för långsamt och det framförallt på kommunalt drivna förskolor där förskollärarna har jobbat sedan 30år tillbaka och inte alls har samma utbildning som förskollärarna får idag. Med mera. 

En dag i sänder.
  • RöttÄrSött

Inte från ett år eller en liten som inte kan gå, men från 1,5-2,5 år. Dock inte tio timmar om dagen femtio timmar i veckan som 2/3 av våra barn går. Jag har också förstått att frukost och mellanmål inte är så mysiga då hela gruppen är där Så om några äter frukost hemma då de kan så blir det bättre för övriga.

Jag tycker det är ganska tufft för de barn som börjar vid tre-fyra års ålder, då ska man in i gruppen på ett annat sätt och lära sig den eviga väntan som förskoletiden bjuder på

Jag jobbar med barn 1-2,5 år, cirka 14 barn på tre personal.

• RöttÄrSött

Lufsan: dra inte alla över en kam! Jag jobbar på ett ställe där alla utom två jobbat 20-30 år, ALLA vidareutbildar sig, är aktiva i barngrupp och jobbar så gott det går med olika projekt. Hos oss är det dokumentationen som fått stryka på foten med tidsbristen och för många barn, vi gör mycket med barnen men vi har inte tid att dokumentera.

• solida

Definitivt! Jag var runt och kollade på tio olika förskolor när jag skulle ha in min son och valde med omsorg. Blev så lycklig när vi fick platsen! Nu ska sonen snart börja skolan, och hans lillasyster går på samma förskola. Fortfarande så himla nöjd och glad! Jag är förskollärare och stolt över mitt yrke. Skulle aldrig drömma om att ha ett jobb där jag anser att det är synd om barnen som är där, att de skulle ha det bättre någon annanstans. Jag jobbar med de allra yngsta, 1-2 år och säger helt ärligt att de har det jättebra hos oss, utvecklas och mår bra. Förskolan ska tillföra något till barnens liv, det lilla extra. En egen liten värld på nåt sätt. Jag anser att en bra förskola berikar även det lilla barnets liv. Självklart klara de sig även utan förskolan, men jag ser hur mycket förskolan ger barnen varje dag och är himla glad både för barnen på mitt jobb och för mina egna barn som får allt detta utöver allt de får hemma.

Jätteintressant att höra alla era åsikter! Tack, så jättemcyket! Jag har blivit erbjuden plats på en ny förskola, som öppnar i januari. Jag har därför inte möjlighet att besöka förskolan eller träffa personal innan vi behöver tacka ja till platsen. Jag tycker att det känns väldigt olustigt. Kan det även finnas positiva saker med nyöppnade förskolor?

• RöttÄrSött

Ts: det kan vara superbra eller jättedåligt, det vet man inte innan man provat Allt beror på personalen och deras personligheter/intressen/pedagogiskt kunnande.

Det enda rådet jag har är att härda ut även om det är struligt i början (såvida det inte är vanvård såklart). I början tar det tid att jobba in sig och hitta rutiner samt att stort fokus måste läggas på att skola in barnen (man har inte en klick barn från tidigare som redan är trygga).

solida skrev 2012-11-25 11:55:32 följande:
    Definitivt! Jag var runt och kollade på tio olika förskolor när jag skulle ha in min son och valde med omsorg. Blev så lycklig när vi fick platsen! Nu ska sonen snart börja skolan, och hans lillasyster går på samma förskola. Fortfarande så himla nöjd och glad! Jag är förskollärare och stolt över mitt yrke. Skulle aldrig drömma om att ha ett jobb där jag anser att det är synd om barnen som är där, att de skulle ha det bättre någon annanstans. Jag jobbar med de allra yngsta, 1-2 år och säger helt ärligt att de har det jättebra hos oss, utvecklas och mår bra. Förskolan ska tillföra något till barnens liv, det lilla extra. En egen liten värld på nåt sätt. Jag anser att en bra förskola berikar även det lilla barnets liv. Självklart klara de sig även utan förskolan, men jag ser hur mycket förskolan ger barnen varje dag och är himla glad både för barnen på mitt jobb och för mina egna barn som får allt detta utöver allt de får hemma.
    Hur stor barngrupp har ni och hur många vuxna är ni per barn? Vad tror du är anledningen till att barnen hos er mår bra? Vilka faktorer ska man titta på som förälder för att avgöra att barnen mår bra på en förskola? :)
    RöttÄrSött skrev 2012-11-25 11:46:20 följande:
    Inte från ett år eller en liten som inte kan gå, men från 1,5-2,5 år. Dock inte tio timmar om dagen femtio timmar i veckan som 2/3 av våra barn går. Jag har också förstått att frukost och mellanmål inte är så mysiga då hela gruppen är där Så om några äter frukost hemma då de kan så blir det bättre för övriga.

Jag tycker det är ganska tufft för de barn som börjar vid tre-fyra års ålder, då ska man in i gruppen på ett annat sätt och lära sig den eviga väntan som förskoletiden bjuder på

Jag jobbar med barn 1-2,5 år, cirka 14 barn på tre personal.
    Bra tips om att äta frukost hemma!!! :)

• eval

Jag jobbade på några förskolor innan jag fick barn. Kom i kontakt med områdets dagmammor, och när det var dags för barnomsorg hade jag startat eget som dagmamma och placerade barnet hos en kollega. Förskolorna i mitt område kommer inte på fråga för min del.

• Anonym (stor förskola)

Jag har en toppen förskola till min son av den anledningen att det är en liiiiten förskola ute på landet där det är 4,8 personal på 16 barn varav 5 av dessa är 15 timmars och en del bara går 3 dagar i veckan.  vilket innebär att han blir sedd och hörd OCH kan ta plats.

Jobbat på en förskola med 19 barn på 3 personal. Visst är det tufft att hinna med och se alla men det handlar mycket om att ha en god kontakt kollegor emellan så att man trivs ihop och inte motarbetar varandra. Vilket vi på min förskola faktiskt fixar och jag har så jäkla kul på mitt jobb.

och JO det går att hinna se ditt och allas barn men det gäller att man planerar och strukturerar upp så att tiden finns. Med andra ord har vi inte pyssel varje dag för att vi prioriterar att sätta barnen i fokus med "kompisövningar" vara med och se när dem leker så alla får vara med och ta plats, självklart deltar vi om det inte stör barnen och annat.

Sen är det jätteviktigt att man har en god relation till föräldrarna och jobbar tillsamman för att just ditt barn ska trivas och må bra.  Alltså avsätter vi tid till att både möta barnen i hallen på morgonen och överlämna barnen till föräldrarna på eftermiddagarna, har det hänt något ska det finnas möjlighet att prata ostört med föräldern och tillsammans lösa problemen.

Jag har världens bästa jobb och jag älskar mina barn och deras föräldrarHjärta

Svar på tråden Hade ni som jobbar inom förskolan valt att ha era barn där?