• argydja

Grundmåla möbel en eller två gånger?

Jag har nu grundmålat en möbel i furu EN gång. Tycker dock att det blev "randigt" av penseln (som faktiskt var av bra kvalitet - det var nog inte lika bra kvalitet på målaren ;) ). Antar att jag använde för mycket grundfärg eftersom det blev randigt?  Tidigare när jag har grundmålat har det inte blivit randigt och jag har då använt exakt samma pensel och exakt samma grundfärg.. Dessutom ser man fortfarande att möblen är i furu..

- Ska jag grundmåla en gång till ELLER lackmåla två gånger?
    - Vilket är att föredra och varför?

Innan jag började måla hade jag tänkt grundmåla EN gång och måla med lackfärg TVÅ gånger.

Jag slipade hela möblen innan jag började grundmåla.

- Om jag ska grundmåla två gånger, ska jag då slipa emellan målningarna?
    - Om jag bara grundmålar en gång, ska jag då slipa mellan grundmålningen och lackmålningen?

• Svar på tråden Grundmåla möbel en eller två gånger?
  • m0desty

Du behöver bara grundmåla en gång. Grundfärgen är till för att täckfärgen sedan ska hålla bättre. Grundfärgen är inte gjord för att vara täcka. Det är täckfärgens jobb och den kan du måla i flera lager.

• argydja

Aha :) Är det normalt att set blir "randigt" då man grundmålar, alltså efter penseln? Ska jag slipa nu efter grundmålningen och INNAN jag börjar måla med den vanliga färgen?

• m0desty

Slipa bara om du fått "noppor" i färgen efter luftbubblor. Eventuell slipning ska göras innan du grundar. Det randiga är normalt.

• argydja

Tack för dina svar! Först tvättade jag möbeln sen slipade jag sen tvättade jag igen. Men jag ska väl måla möbeln TVÅ gånger med lackfärg eller?

• m0desty

Förmodligen två gånger, men det ser du när första lagret torkat.

Svar på tråden Grundmåla möbel en eller två gånger?