• Hultan

Hur funkar detta med IVF och vad kostar det?

Hur många försök får man gratis via landstinget? Hur lång är den kön? Finns det privat kö tex på Sophiahemmet? Hur lång är den kön? Vad kostar det? Hur går det till praktiskt? Många frågor. Hoppas påsvar!

• Svar på tråden Hur funkar detta med IVF och vad kostar det?
  • Sale

Om jag har förstått rätt så har man tre "gratis" försök, vet dock int eom det är med äggdonation eller egna ägg. Kön är över ett år lång (stockholms landsting) och man måste ha remiss från typ kvinnokliniken så det är inte bara att ringa och ställa sig själv i kö (man behöver utredas först). Tyvärr har jag ingen koll på de privata alternativen. Lycka till!

• HollyGolightly

I Stockholm har du mkt riktigt tre gratisförsök, dock plus eventuella embryon som hamnar i frysen. Så vi som gjort totalt sju försök (är nu gravida), har fortfarande två embryon i frysen, ett färskförsök kvar plus eventuella embryon det kan ge till frysen.

På Karolinska (Huddinge) har de kortat kön relativt mycket genom att betala av läkarbesök på kvällstid, när vi stod i kö var den 14 månader men vad jag hört är den mycket kortare nu. Och du behöver som sagt en remiss, be läkaren som gör utredning på er att ställa er i kön direkt så kan ni utredas medan ni väntar (så gjorde vår läkare).

Har inte gått privat så jag kan inte svara på hur det funkar där. Lycka till!

• Sale

Vi ställdes i kö i augusti och det vi fick då var att väntetiden är ett år. Vet ju dock inte hur det är egentligen då det inte ligger i mina planer just nu att bli gravid utan bara vill ställa mig i kö för att kunna ha möjligheten. (jag har ett fel som gör att jag inte kan få barn på egen hand och min läkare har sagt att det inte ens är någon idé att försöka själva...)

• Sale

HollyGolightly: Har ni fått alla sju försök "gratis" (Misstänker att man betalar patientavgift eller liknande)?

• Cohen
    Hultan skrev 2012-11-25 16:42:50 följande:
    Hur många försök får man gratis via landstinget? Hur lång är den kön? Finns det privat kö tex på Sophiahemmet? Hur lång är den kön? Vad kostar det? Hur går det till praktiskt? Många frågor. Hoppas påsvar!
    Hur många försök man får via Landstinget beror på i vilket län du bor, i vissa är det 2, i andra är det 5 och det mest generella verkar vara 3 (Stockholm t ex).

Kön via Landstinget beror också på vart i landet du bor. Åberopar du vårdgarantin garanteras du en tid inom 3 månader, förutsatt att du då godkänner  att bli skickad till en klinik i annan kommun/landsting, t ex Örebro, Falun eller Göteborg. Använder du inte vårdgarantin är kötiden i Stockholms län satt till 8-12 månader.

Söker du dig till en privat klinik är det inte säkert att det är någon kö alls. Lättast är att läsa på olika klinikers hemsidor/ringa dem och fråga hur väntetiden ser ut.

Att göra IVF privat kostar en hel del, och kostnaden beror på vilken typ av behandling ni måste ha, och vilken prislista vald klinik går efter. "Standardbehandling" med stimulering, äggplock, återförande och återförande av ev fryst embryo kostar ca 37 - 40 000kr.

Hur det går till att gå privat vet jag inte. Vill du gå via Landstinget börjar du med att kontakta din gynekolog som sätter igång processen med en utredning som förhoppninsvis leder till en remiss (finns vissa kriterier man måste uppfylla för att Landstinget ska betala behandlingen).

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Sale

Jag pratade precis med fertilitetskliniken på Karolinska. När man står i kö så skickar de hem ett papper med all information om kötider etc. så om du inte har fått det så ska du nog ringa och dubbelkolla att du verkligen är i kö. Innan alla provtaningar etc. är klara så är man tydligen INTE i kö utan först när de har gjort en egen bedömning.

Vi fick en remiss skickad i Augusti och då försäkrade remitterande läkare att nu är vi i kö, men efter ett samtal i morse så stämmer det inte alls. Det behövdes kompletterande prover som vi tog i slutet på oktober och de hade inte fört in det förrän jag sa att vi visst lämnat dem. Så har vi tur nu så står vi i kö om cirka två veckor. När man väl är i kö är väntetiden 5-6 månader.

• Hultan
    Sale skrev 2013-01-02 10:38:16 följande:
    Jag pratade precis med fertilitetskliniken på Karolinska. När man står i kö så skickar de hem ett papper med all information om kötider etc. så om du inte har fått det så ska du nog ringa och dubbelkolla att du verkligen är i kö. Innan alla provtaningar etc. är klara så är man tydligen INTE i kö utan först när de har gjort en egen bedömning.

Vi fick en remiss skickad i Augusti och då försäkrade remitterande läkare att nu är vi i kö, men efter ett samtal i morse så stämmer det inte alls. Det behövdes kompletterande prover som vi tog i slutet på oktober och de hade inte fört in det förrän jag sa att vi visst lämnat dem. Så har vi tur nu så står vi i kö om cirka två veckor. När man väl är i kö är väntetiden 5-6 månader.
    Tack Sale, intressant att veta.
  • Sale

Lite uppdatering, jag fick igår hem brev att jag står i kö (Karolinska) och ska vänta på nybesök. När jag ringde dem idag för att höra lite praktiska saker (har en del undersökningar att gå igenom med en annan läkare innan jag får börja behandling) så sa hon att jag kunde få en tid om två veckor för nybesök om jag vill. Jag har kötid sen början på oktober (nya besked igen). Det innebär att det är lite mer än tre månader eller så var det annorlunda eftersom jag ringde och frågade.

Jag tackade dock nej till tiden eftersom jag inte kommer att hinna göra klart alla andra undersökningar innan det.

Svar på tråden Hur funkar detta med IVF och vad kostar det?