• Smilly

"Vanlig" vagn som också funkar bra att jogga med?

Vi måste köpa ny vagn till vår ettåring. Har haft en teutonia fun som vi är rejält trötta på. Vill nu ha en mer terränggående vagn som man även kan jogga med. Den ska också vara mysig och skön att sitta och sova i. Har kollat på mountain buggy men tycker den är lite dyr. Någon som har annat tips?

• Svar på tråden "Vanlig" vagn som också funkar bra att jogga med?
  • Lena

Jag har joggat på asfalt med vår emmaljunga classic :)

• JBack

Det absolut viktigaste är att alla hjulen är fasta, alltså inga svängbara inte ens låsta sådana, och så stora som möjligt. Helst även lufthjul.

Jag rekommenderar annars att rulla vagnen någonstans där den kan stå still och du springa runt, tex fotbollsplan, idrottsplats mm. Det är två helt olika saker att springa med vagn och springa utan vagn.

Om du ändå tittar efter att köpa en vagn så titta på de löpvagnar som finns, de är fantastiskt lättrullade och behändiga och kan många gånger funka minst lika bra som de "vanliga" vagnarna. Välj isf någon som är enkel att fälla ihop, tex BabyJogger. En löpvagn är normalt även dröm att ha på vanliga promenader eftersom de rullar så otroligt lätt.

Jag har sprungit med en gammal Brio nånting med lufthjul på grusvägar. Med sele på grabben självklart.  

• Smilly

Menar du babyjogger city Elite? Har kollat på den också lite.. Den funkar bra att jogga med? ( jo namnet säger ju det, men vi har en annan babyjogger och den funkar inte)...

• JBack

Nej BabyJogger FIT var den jag tänkte på. City Elite har svängbart framhjul och även om det går att låsa det i fast läge kommer det vobbla lite när man springer och det gör att vagnen går ostadigt. Jag ser risken att vobblandet kan göra att låsningen lossnar och det vill man inte.

Ska du springa med vagnen satsa på en vagn med icke svängbara hjul. Finns många fina, riktiga vagnar på blocket.se, www.blocket.se/stockholm%F6pvagn&cg=0&w=3&st=s&ca=11&l=0&md=th. 

• JBack

Söker man efter joggingvagn på blocket.se får man ännu fler förslag.

Med riktiga grejer blir det roligare för alla inblandade. :) 

• Quala

Köp en begagnad Kronan duo (brukar ligga runt 3000kr). Finns extra stora terränghjul att köpa till, men standardhjulen är bra nog.

Jag är rätt lång, så jag får hålla vagnen lite framför mig. Puffar jag fram magen så kan jag springa utan att hålla i på raksträckor, men är lite bökigt. Det kanske går att göra någon sorts konstruktion med sele och framåtgående skackel för att kunna springa utan att hålla i på raksträckorna? Någon som provat?

• Viggo 090730

Har en "Phil & Ted Sport" som jag tycker rullar helt okej då man joggar/springer :)

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.se
Svar på tråden "Vanlig" vagn som också funkar bra att jogga med?