• Amina03

trillingar, vill inte!! hjälp

Hej

Jag har velat ha barn i hela mitt liv, det ärmin största dröm och meningen med mitt liv. Jag vill inget annat än att bli mamma. Jag och min kille gjorde slut för ett tag sen och i fredags fick jag veta att jag är gravid med trillingar. Han har precis gift sig och skiter i mig ochi att jag väntar trillingar. Jag har ingen mamma eller pappa som kommer hjälpa mig, barnens pappa kommer inte vara där, jag kommer alltså vara helt ensam.

Jag har jätte dålig ekonomi, har ingenstans att bo.

Ni får tycka jag är är världens äckligaste människa, men jag kommer inte klara av 3 nyfödda barn helt ensam. Är jag hemsk om jag tar bort ett barn, kan man ens ta bort ett barn?

Jag är så förvirrad, glad att jag är gravid men så ledsen över  att inte kunna njuta.

Hjälp mig, vill inte ha alla 3, kan kanske hantera 2 själv men inte 3, :( :(

• Svar på tråden trillingar, vill inte!! hjälp
  • Anonym

i vår kommun var det en kvinna som fick trillingar, hennes man lämnade henne då han fick veta att det skulle bli 3. Hon fick hjälp av kommunen att ta hand om de små. Så kolla upp det först, annars säger jag som vissa andra. Behålla alla eller ingen. Skulle aldrig kunna leva med att jag valde bort 1 av 3 eller att man i värsta fall förlorar alla då i stället.

• Imortaelis

Håller med många andra här, kolla upp alla dina möjligheter innan du tar ett beslut. Det lär ju gå att få hjälp ifrån kommunen.
    Kommer du dock till slutsatsen sen att du inte vill, ta då bort alla, välj inte bort en med risk för att förlora alla. Skulle graviditeten trots det gå bra tror jag du skulle få kämpa enormt med skuldkänslor längre fram.
    Lycka till.

• Anonym

Hemskt, men kan du tänka dig att adoptera bort ett av barnen annars?
    Så slipper du göra fosterreducering tänker jag. 

• Dark Angel

Anonym 09.10: hur ska hon kunna välja vilket barn som ska adopteras bort? Vad ska hon säga till de två som hon väljer att behålla? Och när (om) barnet söker upp enen vad ska hon säga avgjorde att det blev just han/hon? Jag kan inte tänka mig att det skulle vara lättare än en fosterreducering men jag antar att du kom med förslag som minskar risken för missfall? Och sen kanske TS tycker idén är jättebra bara för att inte jag skulle kunna se hur man skulle klara av det :)

• Jul

Ts jag rekommenderar dig att strunta i alla kommentarer här och istället läsa på ordentligt och rådgöra med din barnmorska och kurator.
    En trillinggraviditet är en högriskgraviditet och barnen föds nästan alltid för tidigt. Det är väldigt hög risk för snitt, efter vilket man inte får bära något tyngre än barnen. Alltså inga matkassar, inga babyskydd eller liknande.
    Att amma 3 barn är extremt tidskrävande om det ens är möjligt. Går det inte att amma skenar kostnaden för ersättning iväg rejält. Lägg sen till kostnad för blöjor, flaskor, kläder, specialvagn och babyskydd så inser man snabbt att barnbidraget inte räcker långt.

I vissa kommuner är assistans tillgängligt, men inte alla. Det gäller att kolla upp vad som gäller för just dig. Om du har ensam vårdnad har du rätt att överlåta de 30 pappadagarna till en person som du väljer så att du kan få hjälp den första tiden efter förlossningen.

realist
  • Pappa Lars

Man kan ta bort ett foster beroende på situationen. Det går inte alltid att göra.

Men självklart går det att ta hand om tre barn ensam, men det kommer bli tufft. Alla fungerar olika och klarar av olika och jag skulle inte råda dig att föda alla tre barn eftersom du tvekar. Om du vill går det att försöka, men du verkar övertygad om att du inte skulle orka det själv!

2007 var min fru med om en olycka och på sjukhuset konstaterades det att hon var gravid med tvillingar. Min dotter är ett mirakel som överlevde olyckan och föddes i (vad läkarna tror) v. 25-30. När vi kom hem var det riktigt tufft. Jag hade 12 barn som behövde mig, 12 barn som förlorat sin älskade mamma, och 12 barn som fått ett nytt syskon. Dessutom hade jag 4 stycken bebisar där hemma som egentligen borde ammas. Utan stöd från min och min frus familj hade jag nog aldrig klarat det, men det gjorde jag. Jag är stolt, lycklig och vi har haft en himla tur! 

Förra året träffade jag en ny kvinna, som har två barn. Hon har också uppfostrat sina barn helt själv. Jag har inte slutat älska min fru, min allra första kärlek och mina barns mamma. Jag kommer förmodligen aldrig göra det heller och min nya sambo accepterar det. Likaså accepterar jag hennes liv och bakgrund. Men vi är båda medvetna om att ALLT går om man verkligen VILL! 

Tillbaka på familjeliv i nytt alias, men samma gamla gubbe //Larsan
  • Anonym
    Pappa Lars skrev 2012-11-27 12:31:02 följande:
    Man kan ta bort ett foster beroende på situationen. Det går inte alltid att göra. Men självklart går det att ta hand om tre barn ensam, men det kommer bli tufft. Alla fungerar olika och klarar av olika och jag skulle inte råda dig att föda alla tre barn eftersom du tvekar. Om du vill går det att försöka, men du verkar övertygad om att du inte skulle orka det själv! 2007 var min fru med om en olycka och på sjukhuset konstaterades det att hon var gravid med tvillingar. Min dotter är ett mirakel som överlevde olyckan och föddes i (vad läkarna tror) v. 25-30. När vi kom hem var det riktigt tufft. Jag hade 12 barn som behövde mig, 12 barn som förlorat sin älskade mamma, och 12 barn som fått ett nytt syskon. Dessutom hade jag 4 stycken bebisar där hemma som egentligen borde ammas. Utan stöd från min och min frus familj hade jag nog aldrig klarat det, men det gjorde jag. Jag är stolt, lycklig och vi har haft en himla tur!  Förra året träffade jag en ny kvinna, som har två barn. Hon har också uppfostrat sina barn helt själv. Jag har inte slutat älska min fru, min allra första kärlek och mina barns mamma. Jag kommer förmodligen aldrig göra det heller och min nya sambo accepterar det. Likaså accepterar jag hennes liv och bakgrund. Men vi är båda medvetna om att ALLT går om man verkligen VILL! 
    Tillbaka på familjeliv i nytt alias, men samma gamla gubbe //Larsan

Nu fattar jag inget, hade ni 12 barn varav 4 bebisar som ammade och hon var gravid med en 5e bebis??? Hur går det ihop?
  • Lillevida

Dom hade såklart 7 st som inte var bebisar o ammade ;))

Undrar dock oxå hur man kan ha 4 st barn som ammar :-/

• Dohgon
    Anonym skrev 2012-11-28 12:00:11 följande:

Nu fattar jag inget, hade ni 12 barn varav 4 bebisar som ammade och hon var gravid med en 5e bebis??? Hur går det ihop?
    Lillevida skrev 2012-11-28 16:19:31 följande:
    Dom hade såklart 7 st som inte var bebisar o ammade ;))

Undrar dock oxå hur man kan ha 4 st barn som ammar :-/

de hade trillingar födda 06, kanske i slutet av året, det vet jag inte. sen var hon gravid någonstanns mellan v 25-30 med tvillingar, ena bebisen dog dessvärre men fortfarande 4 bebisar som är under året kvar som behöver mjölk. och blev hon gravid strax efter förlossning med trillingarna så är det ju inte alls långt mellan dem.

Förlåt Pappa Lars att jag lägger mig i, men har läst om dig en del tidigare och ville försöka förklara hur det kan gå att ha så många ammande barn på samma gång =)
  • Anonym

Bor du nära mig (bor i Småland) skulle jag jättegärna hjälpa dig och stötta dig om du väljer att behålla alla tre. Jag väntar mitt första i Mars.
    Förstår att det här är en sjukt tung situation och dömmer dig inte kring hurvida du vill göra en fosterreduktion. Men tror du att det skulle bli lättare om du fick hjälp, av ex. kommunen? Angående ekonomin har han som många skrivit skyldighet att hjälpa dig.

Svar på tråden trillingar, vill inte!! hjälp