• Anonym (Livförsäkring)

Teckna livförsäkring, vilket bolag?

Självlart kan ingen här på FL svara på vilket bolag som passar oss bäst men jag är ändå nyfiken på vilka bolag ni kan rekomendera samt varför? Är det något särskilt man ska tänka på vid en jämförelse (kostnaden är underordnad).

• Svar på tråden Teckna livförsäkring, vilket bolag?
  • Anonym

Jag teckande via facket......

• Anonym (Livförsäkring)
    Anonym skrev 2012-11-25 21:52:42 följande:
    Jag teckande via facket......
    Är det mer fördelaktigt att teckna via fackförbundet? (är medlem i JUSEK)
  • Anonym
    Anonym (Livförsäkring) skrev 2012-11-25 21:55:34 följande:
    Är det mer fördelaktigt att teckna via fackförbundet? (är medlem i JUSEK)
    För mig var det så....
  • Anonym (Livförsäkring)
    Anonym skrev 2012-11-25 22:09:14 följande:
    För mig var det så....
    Kikar precis i mina papper (har en gruppförsökring via facket) och där ingår faktiskt en livförsäkring. Problemet är att den bara är på ynka 5pbb.
  • Anonym
    Anonym (Livförsäkring) skrev 2012-11-25 22:17:53 följande:
    Kikar precis i mina papper (har en gruppförsökring via facket) och där ingår faktiskt en livförsäkring. Problemet är att den bara är på ynka 5pbb.

Det tycker jag räcker.....
  • Anonym

Antar att du är ute efter en ren livförsäkring med enbart engångbelopp (Dvs utan familjeskydd o annat)?

När vi har jämfört har Skandia varit billigast. Då har vi kollat på engångsbelopp 3.000.000kr och ålder från 30  upp till 50år. Priset stiger med åldern så det kan vara bra att kolla vilket bolag som är billigast på lite längre sikt för man vill inte gärna hålla på att göra om hälsodeklarationen och så varje år. (Det är inte like enkelt att byta livförsäkringsbolag som det är för tex bilförsäkring)

Om man vet att man tillhör någon högriskgrupp (rökare tex) så kan det vara vettigt att titta på någon grupplivförsäkring där man slipper hälsodeklaration.

Det kan vara bra att kolla så det inte sker någon åldersnedskrivning av ersättningen vid en viss ålder. (Vissa bolag verkar minska ersättningen när man blir 55 år eller äldre)

• Anonym (Livförsäkring)
    Anonym skrev 2012-11-25 22:33:54 följande:
    Antar att du är ute efter en ren livförsäkring med enbart engångbelopp (Dvs utan familjeskydd o annat)?

När vi har jämfört har Skandia varit billigast. Då har vi kollat på engångsbelopp 3.000.000kr och ålder från 30  upp till 50år. Priset stiger med åldern så det kan vara bra att kolla vilket bolag som är billigast på lite längre sikt för man vill inte gärna hålla på att göra om hälsodeklarationen och så varje år. (Det är inte like enkelt att byta livförsäkringsbolag som det är för tex bilförsäkring)

Om man vet att man tillhör någon högriskgrupp (rökare tex) så kan det vara vettigt att titta på någon grupplivförsäkring där man slipper hälsodeklaration.

Det kan vara bra att kolla så det inte sker någon åldersnedskrivning av ersättningen vid en viss ålder. (Vissa bolag verkar minska ersättningen när man blir 55 år eller äldre)
    Ja, vi planerar att köpa bostad så 5 pisbasbelopp är ingenting....Skulle det otänkbara hända mannen vill jag kunna bo kvar. Ca t 2-3 miljoner anser jag vara rimligt. Krävs det läkarunderökning för 3 miljoner eller räcker det med hälsodeklaration

Ska kolla upp skandia närmare!
  • Anonym (Livförsäkring)

Tanken är att vi båda ska tecka en försäkring, var nog lite otydlig nyss.

• Kastrullresan

Vi har haft varsin livförsäkring i Skandia under många år men har nu avslutat den då behovet inte längre är lika stort.

Vi hade på 3 miljoner var. Min kostade inte så mycket i årspremie  ca 1000:- per år då jag var i åldern 33-43 sedan började den gå upp en del. Min make däremot kostade betydligt mer redan från start. Om jag minns rätt så kostade hans premie uppåt 10 000:- per år de sista åren vi hade försäkringen.

De gör alltså en beräkning på er personligen utifrån ålder och riskfaktor.

Jag tror att ni behöver göra en hälsokontroll när försäkringsvärdet överstiger en viss summa.  Jag gjorde den och det var lite prover, EKG, vikt och längd och kanske något mer som jag inte minns nu.

• Vinterankan

Undrar samma sak, ska genast kolla upp Skandia. Vi har en via banken också, den är gratis. De stryker halva lånebeloppet om man dör innan en viss ålder. Men det är halva av ca 3 miljoner som Max så vi ska komplettera det med en livförsäkring också.

Svar på tråden Teckna livförsäkring, vilket bolag?