• Äldre 26 Nov 00:54
    3736 visningar
    2 svar
    2
    3736

    Hur ska jag bevisa att han är mytoman!

    Hej jag är en tjej på 17 år och  jag undrar över en sak, under den senaste tiden så har jag skaffat mig ett nytt umgänge som jag väldigt mycket trivs med. Men det finns ett problem, bland dessa nya vänner finns en mytoman, som för ungefär 3 veckor sedan sa till mig att han gillar mig, jag visste inte vad jag skulle göra för visste inte riktigt själv vad jag ville och det sa jag också till honom, men efter att han pressat mig så sa jag till sist att ja vi kan testa. Efter bara några timmar mådde jag dåligt och tog ett snack med honom där jag enligt mig avslutat allting. 
    Men sedan sa han till alla våra vänner om att vi är tillsammans och att det är något stort mellan oss, jag så klart nekade. Och nu denna helgen på fredagen så fick jag höra att han sagt till alla att jag varit naken framför honom, och haft massor av olika sex kontakter med honom, och allt detta fick jag höra medans vi var på en fest hos honom. Och jag ville direkt lösa allting så bad han säga sanningen framför allt men istället så började han svära på sin som han påstår döda lilla syster att det han säger är sant!? 

    Och så börja vi bråka där killen från ingenstans blev så sur att han gav mig några slag i ansiktet som ledde till att min läpp spräcktes. Alla tog bort honom och förklarade att det han gör inte är okej. Och då sa alla att de tror på  mig, men igår på ännu en fest hos denne mytomanen så gick jag dit för ville han skulle säga sanningen till mig rakt in i ögonen när ingen annan är i närheten och ville spela in allting.

    Men istället så svärde han och lovade fortfarande på sin syster att det han säger är sant, till sist under kvällen trodde alla honom för han satt och grät med en bild på sin syster. Jag blev jätte frustrerad för vill inte att mina vänner ska se mig på fel sätt och därför ringde polisen och gav dom ett tips om att han gjort inbrott i min skola förra månad och att han de stulna saker hemma, som är sant och då fick han reda på att jag ringt polisen och började hota mig att han ska döda mig och min familj. så jag ringde tillbaka till polisen och sa att min anmälan var falsk att jag vill ta bort den. Blev jätte rädd, och att säga detta till min familj är uteslutet. men nu vet jag inte vad jag längre ska göra för att allt ska lösas och att mina vänner ska tro mig, och vad som gör mig frustrerad är att vi alla vet att han är en mytoman men ändå så tror ingen mig! Vad ska jag göra jag ber verkligen om råd? 

  • Svar på tråden Hur ska jag bevisa att han är mytoman!
  • Äldre 28 Nov 12:19
    #1

    Hej!
    Du har verkligen råkat illa ut till följd av att du träffat en mytoman. Ju mer du har försökt rentvå dig desto mer inblandad blir du.
    Du undrar vad du ska göra för att bevisa att han är mytoman och att dina vänner ska tro på dig.
    Det enda du kan göra i förhållande till en sådan här person är att helt sluta träffa honom. Undvik fester där han är med och gå definitivt inte hem till honom. Hans utspel och behov av att förvanska verkligheten är så starkt att du inte kan rå på det som du redan märkt. Däremot kommer han att falla på eget grepp. Dina vänner kommer att se hur du tar avstånd och fortsätter vara dig själv, medan han fortsätter att hitta på historier som de kanske tror på först, men snart upptäcker att de inte är sanna.
    Du har säkert redan vänner som inte umgås med honom. Ägna dig åt dem, hitta en ny pojkvän som inte utnyttjar dig, utan är med dig för din skull och som du har valt själv.
    Sluta försöka bevisa saker då blir du bara indragen. Låtsas som om han inte finns, negligera honom och träffa honom inte.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Äldre 29 Nov 09:43
    #2

    Tack så mycket för svaret! Ska följa ditt råd!


    barnpsykologen margit skrev 2012-11-28 12:19:52 följande:
    Hej! Du har verkligen råkat illa ut till följd av att du träffat en mytoman. Ju mer du har försökt rentvå dig desto mer inblandad blir du. Du undrar vad du ska göra för att bevisa att han är mytoman och att dina vänner ska tro på dig. Det enda du kan göra i förhållande till en sådan här person är att helt sluta träffa honom. Undvik fester där han är med och gå definitivt inte hem till honom. Hans utspel och behov av att förvanska verkligheten är så starkt att du inte kan rå på det som du redan märkt. Däremot kommer han att falla på eget grepp. Dina vänner kommer att se hur du tar avstånd och fortsätter vara dig själv, medan han fortsätter att hitta på historier som de kanske tror på först, men snart upptäcker att de inte är sanna. Du har säkert redan vänner som inte umgås med honom. Ägna dig åt dem, hitta en ny pojkvän som inte utnyttjar dig, utan är med dig för din skull och som du har valt själv. Sluta försöka bevisa saker då blir du bara indragen. Låtsas som om han inte finns, negligera honom och träffa honom inte. Lycka till! Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska jag bevisa att han är mytoman!