Bebis kan inte somna om
Jag har en son på 4 1/2 månader som sina första två månader åt med ungefär 2-3 timmars mellanrum, dygnet runt. Han somnade oftast vid 20-21 på kvällen och jag matade honom typ 00, 03 och 06. Om jag bara hade vetat då hur lyxigt jag hade det! :) När han var ca 2 1/2 månader så blev han lite förkyld och jag kan tro att det ev var det som ställde till det. Han sov lite oroligt, vaknade varannan timme mellan 21-01 ungefär och åt (jag helammar) och efter 01-02 på natten så vaknade han varje timme fram till 05-06. Sen sover han oftast till 7.30-8.00.
Jag känner mig som överkörd av tåget varje morgon och jag har funderat om han vänt lite på dygnet. Inte att han sover jätte mkt dagtid men att han fyller på sina matreserver på nätterna istället för på dagarna. Så nu har jag i en veckas tid gett gröt innan läggdags, jag matar så lite jag kan på natten, högst varannan timme, och ger bara ena bröstet varje gång för att han inte ska tanka sig så full. Oavsett detta så vaknar han fortf varje timme men jag vaggar honom till sömns dessa gånger, han protesterar inte så han verkar ju inte behöva mat utan har bara svårt att somna om själv. Dagtid sover han ca 45-60 min oftast, och det gör han 4-5 gånger om dagen ungefär.
Mitt problem på nätterna är nog kanske itne att han vill äta ofa som jag trodde först, utan att han inte kan somna om själv. Han somnar alltid i våra famnar, gärna lite gungandes och vaggandes. Så klart inte lätt att somna själv då i sitt babynest, när man inte är van. Men han protesterar å det överjävligaste när vi försöker lägga ner honom och sova själv, övertrött eller ej, och det känns helt fel att göra så. Jag har läst och hört om många som är nöjda med sova hela batten/fem minuters men jag tror inte den passar mig, och är jag inte övertygad så kommer min son inte heller bli det :)
Är det nån som känner igen sig? KOmmer det ge sig med tiden? Lär han sig lite mer varje natt att inte vakna eftersom han inte får mat? Eller måste han först lära sig somna själv? Jag tar vilka tips o råd som helst!