Underhåll och studiebidrag till 18-åring?
Min son är 17 år o har både uh o studiebidrag själv men betalar kläder busskort mobilräkning nöje själv
Min son är 17 år o har både uh o studiebidrag själv men betalar kläder busskort mobilräkning nöje själv
Ja uh måste barnet söka från fk när det fyller 18
Här städar dom sina rum , tvättar sina träningskläder , givetvis plockar undan efter sig , packar väskor till träningar , bäddar rent i sina sängar , hjälper till med lillasyster , hjälper till vid storstädning av huset !
Klart att dom inte slutar kosta pengar bara gör dom fyller 18 men dom har rätt till sina pengar vilket studiebidrag o uh är när dom blir myndiga sen får boendeföräldern ta ut en liten summa för kostnader i så fall !
Ja men om barnet själv står för kläder o nöjen busskort mobil mm o så ska du betala försörjning o pappan via uh , hur mycket kostar ditt barn om du räknar bort det denne betalar själv ??
Man är ju faktiskt försörjningskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet . Vad e det som kostar så mycket ??
Då antar jag att du Majsan står för köpande kostnader som mobilräkning , busskort , kläder mm
Min son får uh o studiebidrag själv , han är 16 år , han står själv för mobilräkning , busskort , kläder , nöjen o skor . Jag står för husrum o mat för den del jag ska försörja med ! Husrum kostar mig inte mera om han inte bor hemma då vi kommer att bo lika stort med samma kostnad även när han flyttar o även gjorde innan han blev född !
Man blir myndig vid 18 år o då har man som förälder ingen rätt till barnens pengar o uh är pengar till barnets försörjning ! Barnet ska då kunna försörja sig delvis för uh denne får o sen ska boende föräldern oxå försörja med en viss summa ! Det är inget konstigt !
Ja o det gör ju barnet om denne står för vissa av sina kostnader själv , mobilräkning , nöjen , kläder mm som man som förälder annars betalar
Om barnet får stå för allt i klädväg även ytterkläder o mobilräkning , hjälpa till hemma ska dom kunna utan att få pengar för det
Menar ni att kläder , mobilräkning, busskort , nöjen inte ingår i försörjningen ?
Så studiebidraget på 1050 kr ska räcka till kläder o nöjen ?? Inte mycket nöjen för era barn inte då ! Bara ett par vinterskor kostar ju 1000 kr en jacka 1000 kr , att gå på en konsert som nöje kostar flera hundra , bio ett par hundra med godis till mm
Drakgrodan : Exakt så jag menar ! Kanske jag var dålig på att förklara att det inte blir nån skillnad ekonomiskt för boendeföräldern !
Vem har sagt att dom inte lär sig hushålla om dom får uh o sb själv ? Dom får lära sig att spara till dyrare utgifter , dom måste planera sina nöjen , festivaler , konserter mm o dom får endast husrum o mat hemma !
Sätta sprätt på ? Det kostar att göra nå roligt o kläder kostar , mobilräkningar kostar !
Visst sitter barnen inne o gör inget o köper lördagsgodis varje lördag då är det mycket pengar !
18 åringar har ibland körkort o ev bil oxå då kostar det ännu mera !
Här får man inte busskort
Men bara för att barnet inte gör då mycket som kostar pengar så betyder väl inte det att barnet inte ska få egna pengar ? Ett sånt barn har ju alla möjligheter att spara pengar av studiebidrag o uh i så fall !
Det skulle jag nog göra om inte jag köpte kläder gav månadspeng köpte busskort mm
Det gör jag om du läst mina inlägg . Min dom får studiebidrag o uh själv o har fått sen har var 15 år !