• Lovikkas

Underhåll och studiebidrag till 18-åring?

Hej! Min son är 18 år och iom det så går studiebidraget till hans konto. Så ska även underhållet göra. Han är hemmaboende vilket jag hoppas han ska vara så länge han vill och kan. Han har turen att få jobba extra och det är pengar jag unnar han. Jag har hittills behållt underhållet och han har fått 750:- av studiebidraget. Jag står för allt och han har busskort dygnet runt via skolan. Jag tog upp detta med han igår och undrade hur han själv ställde sig till allt och jag bad han kolla runt med sina kompisar hur de gör och sen komma med förslag. Hans spontana svar blev att jag ska ha pengarna att betala mat och räkningar men jag ville att han skulle ha hela studiebidraget. Men då får han skaffa kläder för det och jag betalar resten. Hur gör ni med bidragen? Får era unga behålla allt, en del eller inget. Hur ser upplägget ut! Kom med förslag, bolla med mig!

• Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?
  • Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-02 11:24:25 följande:
    Klart att dom inte slutar kosta pengar bara gör dom fyller 18 men dom har rätt till sina pengar vilket studiebidrag o uh är när dom blir myndiga sen får boendeföräldern ta ut en liten summa för kostnader i så fall !

Jag anser inte att de har rätt till underhållet faktiskt o det gör inte deras pappa heller. Jag som boendeförälder står för det mesta oavsett och därför går det till mig.
    Studiebidraget har som sagt mina barn fått flera år innan de fyllt/fyller 18 men underhållet går tiull just deras underhåll o tack o lov så har vi inte detta genom FK som har så knäppa regler.
  • morminmor

Ja men om barnet själv står för kläder o nöjen busskort mobil mm o så ska du betala försörjning o pappan via uh , hur mycket kostar ditt barn om du räknar bort det denne betalar själv ??

• Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-02 17:30:15 följande:
    Ja men om barnet själv står för kläder o nöjen busskort mobil mm o så ska du betala försörjning o pappan via uh , hur mycket kostar ditt barn om du räknar bort det denne betalar själv ??

Ja mina barn kostar det de gjorde innan 18 års dagen helt enkelt. Jag har ett undehåll baserat på den faktiska kostnaden.
  • morminmor

Man är ju faktiskt försörjningskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet . Vad e det som kostar så mycket ??

• Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-02 17:45:55 följande:
    Man är ju faktiskt försörjningskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet . Vad e det som kostar så mycket ??

Ja precis jag är försörjningsskyldig o därför behåller jag underhållet där deras pappa bidrar med hälften. Ganska enkel ekvation.
  • Elin 885

jag började få mitt barnbidrag som 14 åring och det skulle då räcka till allt utom sl-kort och terminsavgift på den musiskalskola som jag gick på en gång i veckan. det var alltså kläder, nöjjen, skor, godis, ytterkläder, smink, hygien....ja ypu name it. dock inte husrum och mat. detta fortsatte såklart in på gymnasiet, så jag fick åkkort av skolan som gällde 7-18 tror jag det var, och så kunde man köpa till så det gällde dygnet runt, det fick jag köpa själv likaså anteckningsmaterial som man inte får när man går gymnasiet. självklart gick underhållet till min mamma eftersom jag bodde där....och det gick således till mat och husrum.

• Elin 885
    Wiem skrev 2012-11-27 10:22:37 följande:
    En fundering, går studiebidrag och uh automatisk till barnet när det fyller 18?
    det gör väl det från att man är 16?
  • Elin 885
    morminmor skrev 2012-11-29 16:02:48 följande:
    Här städar dom sina rum , tvättar sina träningskläder , givetvis plockar undan efter sig , packar väskor till träningar , bäddar rent i sina sängar , hjälper till med lillasyster , hjälper till vid storstädning av huset !
    ja det är väl självklart....?
    jag lagade min egen mat från 14 års ålder och tvättade mina kläder från 18 års ålder. när jag tagit studenten så betalade jag 3000kr i hyra + min egen mat. hade jag inget jobb eller studiebidrag så skötte jag all markservice som tack för gratis mat, husrum och sl-kort.
  • Majsan70
    Elin 885 skrev 2012-12-02 18:33:01 följande:
    det gör väl det från att man är 16?

Nej faktiskt inte. Av nån underlig anledning får man ansöka om att få det översänt till barnens konto.
  • Elin 885
    Majsan70 skrev 2012-12-02 18:37:11 följande:

Nej faktiskt inte. Av nån underlig anledning får man ansöka om att få det översänt till barnens konto.
    jaha jasså det visste inte jag, minns inte.
Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?