Inlägg från: Findus007 |Visa alla inlägg
  • Findus007

Träning & hosta?

Haft hosta, rethosta/torrhosta i två veckor... varken bättre eller sämre, farligt att träna på som vanligt? PW, pilates & ridning. 

• Svar på tråden Träning & hosta?
  • Findus007

Finns det inte enda som är lite mer insatt i träning än vad jag är? Jag vet att man inte ska träna när man har feber. 

• Findus007
    Annnanym skrev 2012-11-27 07:48:28 följande:
    Jag har samma dilemma... Inget halsont, ingen feber, men harklig i rösten och hostar en del till och från... Var hemma hela förra veckan då jag dragits med hosta i fyra veckor (men körde på ändå) och blev förra helgen lite sämre, men nu är jag tillbaka på jobbet, hostan är kvar och jag velar lite... Jag kör på, men det bara pga. att det känns BRA i kroppen, jag känner mig inte sjuk och den dagen jag känner att jag är svag, då är det dags att vila från träningen igen. 

Jag tror heller inte att de träningsformerna som du kör är någon fara så länge du inte har halsont eller feber, då de inte är högintensiva. Det enda jag kan komma på som du ska tänka på är varma kläder, se till att du inte blir kall! 
    Nej jag kör på jag med. Dock måste jag rätta dig, träningsformerna POP Pilates & ridning är mycket högintensiva. Man går inte därifrån utan att vara svettig rakt igenom kläderna och med ett jävla flås  

Här är 12 min utav ett pass, prova gärna det är skitkul =)

• Findus007
    sötare skrev 2012-11-27 08:38:58 följande:
    vad jag har hört så ska man inte träna när man har hosta för det kan sätta sig på hjärtat då , men som sagt det e bara vad jag har hört,, varför inte ringa sjukvårdsupplysningen å fråga de borde ju veta eller?
    Ajdå! Får bli lite vila och lugnare tempo på ridningen då! Men länken du skickade, vad var det? Fick inte upp något. 
  • Findus007

Det garanterat ett par dagar vila från träning, mår inte alls bra nu...:/ Blä!

• Findus007
    sötare skrev 2012-11-27 11:17:19 följande:
    krya på dig å hoppas att du snart mår bättre 
    slutade med ett sönderhostat revben efter att jag red sista träningen... men hostan är mindre nu och smärtan under kontroll så snart är jag igång igen. Kommer dock ta det lugnare nästa gång....en sak som är säker =)
  • Findus007
    XcsM skrev 2012-12-10 11:57:19 följande:
    Känn efter om du mår dåligt i kroppen. Är du seg, trött, illamående, hängig?
    Träna inte då
    Träna heller ALDRIG om du har ont i halsen, det kan ge upphov till hjärtmuskelinflammation.

Om du bara är lite hostig men inte har några andra symptom skulle jag träna. Men inte om det var hosta i kombination med något annat.

På vintern är det också ganska farligt att få köldhosta efter träning, eftersom luftrören blir irriterade av kylan, men det är ingen fara, det brukar gå över efter en natts sömn. 
    Okej men jag förstår inte det sista du skrev... köldhosta är ganska farligt men brukar gå över efter en natts sömn?
  • Findus007
    sötare skrev 2012-12-06 13:34:10 följande:
    usch vad tråkigt ,, men ibland så ska man få lära sig saker på den hårda vägen ,, och jag förstår att du red ändå för jag är en hästtokig tjej jag :)

ja nu har jag lärt mig vart gränsen går.. detta är inte roligt. Ingen ridning på 6 veckor och svårigheter att göra saker från marken med de större hästarna... men shettisen får jobba desto hårdare nu hehe...
  • Findus007
    XcsM skrev 2012-12-11 10:51:03 följande:
    Haha herregud, skrev helt fel, skulle skriva vanligt där, inte farligt
    Haha, jaa jag tänkte väl det :P Det lät lite roligt!
Svar på tråden Träning & hosta?