• Förväntanstid

Vit fisk. Ert bästa tips/recept?

Jag äter mycket fisk men har fastnat i att bara äta lax och ibland fiskpinnar. Jag älskar visserligen lax men det skulle va kul att variera ibland. Jag vill ha ditt bästa fiskrecept (inte lax/röding) samt tips på vart och i vilken form du handlar din fisk (fryst/färsk, art osv). Upplys en okunnig fiskälskare!

• Svar på tråden Vit fisk. Ert bästa tips/recept?
  • Skarpa

Jag är inte så jätteförtjust i vit fisk, så jag gillar att göra grytor där fisken inte blir så framträdande. En favorit är att bryna purjo + curry i olja, lägga i fisken (jag brukar köra med ett skivat fiskblock), slå på vatten + fiskfond eller buljong. Låt koka tills fisken är genomkokt, och koka under tiden 2-3 ägg. Häll i ca ½ burk crème fraiche i grytan, krydda på med eventuella andra kryddor, och hacka äggen och lägg i. Servera till potatis Ibland har jag i morotsslantar tillsammans med fisken så de får koka upp och bli mjuka.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Förväntanstid
    Skarpa skrev 2012-11-26 14:32:27 följande:
    Jag är inte så jätteförtjust i vit fisk, så jag gillar att göra grytor där fisken inte blir så framträdande. En favorit är att bryna purjo + curry i olja, lägga i fisken (jag brukar köra med ett skivat fiskblock), slå på vatten + fiskfond eller buljong. Låt koka tills fisken är genomkokt, och koka under tiden 2-3 ägg. Häll i ca ½ burk crème fraiche i grytan, krydda på med eventuella andra kryddor, och hacka äggen och lägg i. Servera till potatis Ibland har jag i morotsslantar tillsammans med fisken så de får koka upp och bli mjuka.
    Feed me cookies and I'm all yours ♥

Lät smidigt och bra och det är tillbehör som brukar finnas hemma, kommer att testas!
  • MrsMurphy

Gårdagens middag, men ett ursprungligt recept från Linas matkasse. Love it!

Skivad halv purjolök fräses i smör, pudra på en matsked vetemjöl. Häll i 1 dl mjölk, 1 dl grädde, 1 dl vatten och en fiskbuljongtärning. Koka upp. 600 g rödspättafilé (köper färsk från fiskdisk) lite salt och peppar på, rulla ihop dessa och lägg ner i såsen. Sjud under lock i ca 10 minuter. 

Serveras med ris. Tillbehör blomkål och morötter som puttrat en sväng i saltat vatten. 

Kalas gott!

Dagens middag är en tidigare Coop kasserätt. 

Lägg i 500g kolja i en ugnsform (köper färsk i fiskdisk), salta och peppra, lägg även i halverade cocktailtomater, 3 msk kapris, knippe salladslök skivad. Häll på 1,5 dl grädde och 0,5 dl mjölk.  In i ugn, 200g ca 15 minuter. Serveras med potatis. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Förväntanstid
    MrsMurphy skrev 2012-11-26 14:51:08 följande:
    Gårdagens middag, men ett ursprungligt recept från Linas matkasse. Love it! Skivad halv purjolök fräses i smör, pudra på en matsked vetemjöl. Häll i 1 dl mjölk, 1 dl grädde, 1 dl vatten och en fiskbuljongtärning. Koka upp. 600 g rödspättafilé (köper färsk från fiskdisk) lite salt och peppar på, rulla ihop dessa och lägg ner i såsen. Sjud under lock i ca 10 minuter.  Serveras med ris. Tillbehör blomkål och morötter som puttrat en sväng i saltat vatten.  Kalas gott! Dagens middag är en tidigare Coop kasserätt.  Lägg i 500g kolja i en ugnsform (köper färsk i fiskdisk), salta och peppra, lägg även i halverade cocktailtomater, 3 msk kapris, knippe salladslök skivad. Häll på 1,5 dl grädde och 0,5 dl mjölk.  In i ugn, 200g ca 15 minuter. Serveras med potatis.   

Den första låter som att den kan va en snygg bjudrätt eftersom man ska rulla fisken. Kolja vet jag inte om jag ätit nån gång men jag får ta mig mod... :)
  • MrsMurphy
    Förväntanstid skrev 2012-11-26 14:57:07 följande:

Den första låter som att den kan va en snygg bjudrätt eftersom man ska rulla fisken. Kolja vet jag inte om jag ätit nån gång men jag får ta mig mod... :)
    Första rätten är grymt god! Man ska strö över dill också, glömde det men jag hoppade det och lika gott ändå. 

Försök framförallt hålla koll efter MSC märkta produkter och jag ber dig att inte köpa skumma namn som är billiga i frysdisken. Vi ska inte uppmuntra det anser jag.  
  • Förväntanstid
    MrsMurphy skrev 2012-11-26 15:06:55 följande:
    Försök framförallt hålla koll efter MSC märkta produkter och jag ber dig att inte köpa skumma namn som är billiga i frysdisken. Vi ska inte uppmuntra det anser jag.  

Jag är van att kolla innehållsförteckningar och jag gillar att ha koll på maten jag köper men det är bra att bli påmind! Det är lätt att bli dumsnål om man inte tänker till ibland.
  • Dina08

Jag gjorde en fisk i ugn med någon msk senap i grädd-mjölkblandningen som blev jättegod. Grader och vätskemängd som recept ovan. Det kan skära sig, men är lika gott för det.

• Voluptuous Shalimar

Jag brukar ibland dubbelpanera vit fisk (typ torsk) och steka i (mycket) smör så den blir knaprig och god. Sås till kan vara tex remoulad (filmjölk/gräddfil, majo, bostongurka, ev salt och vitpeppar) och så ska det vara kokt potatis eller potatismos.

En annan grej man kan göra är bouillabaisse, skitgott. Googla fram recept som passar dig.

• Nyfiken gul

Strömming är förvisso ingen vit fisk men är en oerhört underskattad fisk.

Smörstekt strömming med hemlagat potatismos är klassik husmanskost och gudomligt gott

Strömmingslåda -  Kaviar strykes i ett lager på strömmingsfileer som rullas ihop och läggs tätt i en smörad ugnsform, packa ordentligt. Häll på grädde så det täcks, på med färsk hackad dill, salt och peppar. In i ugn tills strömmingen är vit och klar. Serveras med kokt potatis.

Glöm inte heller fiskpudding, görs med fördel på lax men går utmärkt att avnända annan valfri fisk också.        

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Vit fisk. Ert bästa tips/recept?