Anonym skrev 2013-04-22 15:59:34 följande:
Jag känner att anknytningen mellan mig och mitt barn är knas på nåt sätt men ingen tar mig på allvar. Mitt barn kan också bete sig så vid hämtning från förskolan. Pekar på leksaker och så när jag kommer. Känns sååå jobbigt. Kan inte du berätta mer om hur och varför det blivit som det blivit för er. Kan du ge mer exempel på hur ambivalent anknytning märks. Skulle verkligen uppskatta det.
Det märks mellan mig och mitt barn så att hon ofta avvisar mig, undviker ögonkontakt och är väldigt sökande "utåt" (där man kanske hoppas att hon skulle söka kontakt så är hon mer utforskande på omgivningen). Hon kan skjuta bort mig är jag vill ge närhet. Samtidigt söker hon trygghet från mig ofta när hon behöver det.
Varför det blivit så vet jag inte exakt. Kombination av att jag hade stark ångest första året och smärtor i kroppen som gjorde det svårt för mig att hänga med i hennes takt. Hon var och är VÄLDIGT livlig och lättdistraherad (idag var första riktiga terapisessionen och det var riktigt svårt för terapeuterna att genomföra den för hon hade egna planer ;). ). Jag fick svårt med att hinna med henne, svårt att få kontakt och sakta började nog en viss irritation mot henne byggas upp, tyvärr. Jag var helt slut på krafter. Vilket såklart inte kan ha hjälpt.
Men jag funderar på hur mycket som egentligen är anknytningsproblematik och henne natur? Hennes pappa är väldigt lik henne i temperamentet... Ska bli intressant och se hur det förändras efter terapin.
Jag hade, liksom du, mina funderingar men blev "lugnad" av omgivningen och därför dröjde det innan jag sökte hjälp. Ångrar nu att jag inte lyssnade på instinkten. Så om du känner att något inte stämmer, lita på de känslan. Visar det sig sen att det inte är nåt så är det ju bra. Hur gammalt är ditt barn?