Anonym skrev 2012-11-26 15:01:10 följande:
Tecken på undvikande beteende, men som sagt bara för att det kan vara innebär inte att det är. Det viktiga är ju att TS tar tag i sin oro och söker hjälp. Det är riktigt starkt gjort av henne.
Lite det jag läst mig till själv. Såklart inget jag kan bedöma, utan jag får vänta tills efter jul innan vi gjort testet.
Det här oroar mig nåt otroligt och jag kan inte låta bli att grubbla. En sak jag funderar över; jag och pappan har separerat för ett år sedan. Han har dock varit mycket hemma hos oss för dotterns skull och jag tror inte hon har märkt av separationen tills för ungefär två månader sedan då vi hade en längre paus i umgänget. Efter det började hon bli väldigt ängslig, väldigt efter mig och svårare med lämningarna på förskolan. Det verkar lätta en hel del nu när de träffas oftare igen.
Det jag undrar (om du eller någon annan kanske har någon tanke) är att om hon har en otrygg-undvikande anknytning, är det verkligen en rimlig reaktion? För hon har verkligen förändrats sedan spädbarnstiden. Hon är fortfarande mycket bestämd och vill ha allt på sina villkor, men hon söker definitivt mer närhet nu.
Och tack för peppen, känner mig inte så kompetent nu för tiden.