• Anonym (dödens)

Hur länge tar det innan atarax börjar verka? citalopram, vikten?

Fick atarax utskrivet av min läkare i samband med citalopram, ataraxen var väl tänkt att jag skulle ta vid behov när jag känner att ångesten kommer. Men hur länge tar det för er som tar den att verka? Läkaren hade inget svar på den frågan. Att jag får pröva mig fram. 

Samt, ni som tar citalopram, har ni märkt av minskad eller ökad aptit samt hur har vikten påverkats? 

• Svar på tråden Hur länge tar det innan atarax börjar verka? citalopram, vikten?
  • xena001

För mig brukar ataraxen värka efter typ 15 minuter. Dock brukar jag ta två om ångesten redan är här. Känner jag dock att den är påväg räcker det med en :)

• Anonym (dödens)
    xena001 skrev 2012-11-26 17:30:17 följande:
    För mig brukar ataraxen värka efter typ 15 minuter. Dock brukar jag ta två om ångesten redan är här. Känner jag dock att den är påväg räcker det med en :)
    Tack för ditt snabba svar! Bär du med dig ataraxen överallt? 
  • Anonym (atakrax)

Jag tycker inte att atarax hjälper mot ångest alls.Jag blir bara sömnig och känner mej typ seg och "klen" i armar och ben. Men ångestkänslorna är kvar och ältandet fortsätter i min hjärna.

Om jag tar Sobril funkar det bättre mot oron/tankarna, men då är jag lite skeptisk mot att Sobril anses "farligare" och vågar inte ta piller när jag behöver. Moment 22.

• Anonym (dödens)
    Anonym (atakrax) skrev 2012-11-26 17:53:10 följande:

Jag tycker inte att atarax hjälper mot ångest alls.Jag blir bara sömnig och känner mej typ seg och "klen" i armar och ben. Men ångestkänslorna är kvar och ältandet fortsätter i min hjärna.

Om jag tar Sobril funkar det bättre mot oron/tankarna, men då är jag lite skeptisk mot att Sobril anses "farligare" och vågar inte ta piller när jag behöver. Moment 22.

Moment 22? Ataraxen är tänkt att hjälpa mig mot social fobi, jag har en grov (eller vad man säger) social ångest med hemska ångest attacker. Kanske atarax är för klent? Måste nog pröva mig fram ändå. Men det är intressant att höra vad andra säger även om hur andra upplever.
  • Jodyanna

ataraxen hjälper efter nån kvart, men blir sjukt trött av den och kan sova i ett dygn efter.
    Citaalopram har jag ätit i 8 år nu, känner inge speciellt med aptiten, men slarvar jag med den så får jag hemska mardrömmar. Så tänk på din dos också, 30 mg fungerade inte på mig med 20 funkar kanon :) 

• Perpen

Har också för mig att atarax verkar ganska snabbt, inom 20-30 minuter. Äter det inte längre men fick det förut som hjälpmedel mot ångest och oro som kom i samband med att jag skulle sova så då skulle de fungera lite som ett sömnhjälpmedel. Hjälpte ibland och ibland kände jag inte av dem alls. 

• Anonym (dödens)

Men gud, blir man verkligen så trött av den? Jag som hade tänkt pröva den på jobbet när vi ska presentera oss för varandra i december. Undra om den ens hjälper mot ångesten och kansek gör mig trött istället. Måste pröva den snart men det känns som onödigt att testa bara för att testa, innan jag har ångest.

• Perpen

Men har inte ataraxen en ganska långverkande lugnade funktion? Så om du tar den tidigt så har jag för mig att effekten ska sitta i ganska länge. Har för mig att läkaren som skrev ut det till mig sa så i alla fall, och att atarax egentligen är ett ganska lustigt läkemdel eftersom det från början egentligen var en allergimedicin men när man upptäckte sömneffekterna samt den dämpade ångesten så började den användas till det också. När jag tog atarax inför sänggående så har jag i alla fall för mig att den gav mig en ångestdämpande effekt dagen efter.

• Anonym (dödens)
    Jag läste någonstans att den skulle verka i 12 timmar. Testade att ta en 10 mg atarax igår kväll jag hade sån ångest & oro i kroppen att det kröp under skinnet, visst vart jag ju lugn. Men kan inte tänka mig att 10 mg skulle ta bort när jag får panikångestattack i sociala sammanhang. Fan jag behöver verkligen nått som funkar ordentligt, börjar nytt jobb snart och då måste jag presentera mig inför en grupp på 20 pers minst  
Svar på tråden Hur länge tar det innan atarax börjar verka? citalopram, vikten?