• Rådjur

Hårtvättar mer sällan - HUR ?

Alltså detta är ingen kritisk tråd - det kan jag börja med att säga, så ingen tar illa vid sig redan nu! Jag har absolut inget emot andras hårtvättarvanor - utan detta är en frågeställning!

Ni som tvättar håret exempelvis 1 gång i veckan, eller mer sällan än detta!
    Håller sig ert hår fräscht ända till nästa tvätt-tillfälle - eller typ använder ni torrschampo eller liknande ? 

Tvättar ni håret efter träning om ni blir svettiga - eller väntar ni tills er hårtvättardag ? 

Det är en genuin fråga alltså - inget kritiserande!

Personligen så ser mitt hår bäst ut typ dagen efter hårtvätt och framåt - men håret klarar typ ej hårtvätt mer sällan än VARANNAN DAG. Det blir fettigt assnabbt (enligt mig själv) - och tränar jag så måste jag garanterat tvätta håret för att jag blir svettig och det blir ofräscht. 

Frågar för att jag funderar på att träna regelbundet, typ varje dag ... Men detta leder till HÅRTVÄTT VARJE DAG ... och det känns som om håret kommer bli en flottboll av så mkt tvättande. 

Borde kanske gå att skölja med bara vatten mellan tvättarna ?                    

• Svar på tråden Hårtvättar mer sällan - HUR ?
  • Ejin

jag tvättar näst intill bara med balsam.. Nån gång då och då kan jag använda schampo. 
    Det  funkar bra och håret känns mkt lenare och fräschare längre tid...
    Det sliter inte alls lika mkt på håret... 

• Grappa

Jag kör balsammetoden, alltså man tvättar bara med balsam. Förr kunde jag inte heller tvätta mindre ofta än varannan dag, men nu håller det sig lätt i 4 dagar utan att bli fett.

Jag tvättar inte alltid efter träning, men så svettas jag minimalt också.

• Lilia

Jag tvättar håret då det blir smutsigt dvs var 7-10 dag. Om jag har tränat eller gjort något annat då jag har svettats mycket sköljer jag ur håret med vatten. Jag använder Ghausoullera (tvättlera) istället för shampoo. Om du måste tvätta håret så ofta kanske du använder fel shampoo?

• Rådjur
    Ejin skrev 2012-11-26 18:53:47 följande:
    jag tvättar näst intill bara med balsam.. Nån gång då och då kan jag använda schampo. 
    Det  funkar bra och håret känns mkt lenare och fräschare längre tid...
    Det sliter inte alls lika mkt på håret... 
    Grappa skrev 2012-11-26 18:55:45 följande:
    Jag kör balsammetoden, alltså man tvättar bara med balsam. Förr kunde jag inte heller tvätta mindre ofta än varannan dag, men nu håller det sig lätt i 4 dagar utan att bli fett.

Jag tvättar inte alltid efter träning, men så svettas jag minimalt också.
    Lilia skrev 2012-11-26 18:59:39 följande:
    Jag tvättar håret då det blir smutsigt dvs var 7-10 dag. Om jag har tränat eller gjort något annat då jag har svettats mycket sköljer jag ur håret med vatten. Jag använder Ghausoullera (tvättlera) istället för shampoo. Om du måste tvätta håret så ofta kanske du använder fel shampoo?

Hehe vad intressant att ni föreslår balsammetoden Skrattande Det är nämligen det jag själv kör nu! Är 100% säker på att jag använder rätt typ av balsam då jag är väldigt bra på att kolla ingredienser och har hållit på med detta länge. 
    Jag tycker dock inte balsammetoden gör så jag kan dra ut på hårtvättarna direkt :/ Det är varannan dag som gäller med balsammetoden ...

Kanske beror detta på att jag oftast har håret uppsatt för jag inte trivs med min nuvarande hårlängd. Kanske är fettet från händerna som fastnar när man hanterar håret massor som gör det smutsigt fort ?
    När jag hade utsläppt hår minns jag inte att jag fick lika flottigt hår, åtminstone ej så snabbt!

Rhassoullera har jag testat faktiskt - men jag tyckte det gav håret en väldigt skum känsla, hehe! Trivs väldigt bra med balsammetoden annars, men som sagt, den gör inte så jag kan dra ut på hårtvättar direkt       

• Grappa

Testa byt balsam, testa byt stylingprodukter? Jag använder Coops Neutral till tvättbalsam.

• Ejin
    Rådjur skrev 2012-11-26 19:03:49 följande:

Hehe vad intressant att ni föreslår balsammetoden Skrattande Det är nämligen det jag själv kör nu! Är 100% säker på att jag använder rätt typ av balsam då jag är väldigt bra på att kolla ingredienser och har hållit på med detta länge. 
    Jag tycker dock inte balsammetoden gör så jag kan dra ut på hårtvättarna direkt :/ Det är varannan dag som gäller med balsammetoden ...

Kanske beror detta på att jag oftast har håret uppsatt för jag inte trivs med min nuvarande hårlängd. Kanske är fettet från händerna som fastnar när man hanterar håret massor som gör det smutsigt fort ?
    När jag hade utsläppt hår minns jag inte att jag fick lika flottigt hår, åtminstone ej så snabbt!

Rhassoullera har jag testat faktiskt - men jag tyckte det gav håret en väldigt skum känsla, hehe! Trivs väldigt bra med balsammetoden annars, men som sagt, den gör inte så jag kan dra ut på hårtvättar direkt       

fast jag tvättar mitt hår relativt ofta.. drar inte ut på de 10 dagar som nån här ovan.. Jag gillar att duscha och bada nämligen o då blir de ju att håret blöts ner på köpet.... Dock känner jag aldrig att de känns fett längre..

Testa att byta balsam.. Jag körde med garniers balsam ett tag och då kändes de fett.. Men nu har jag återgått till elvital collagen balsam (lila flaska) och den funkar prima..
    Man måste va noga att skölja ur de efter att mnn har tvättat hårbotten dock för annars känns de inte lika bra... 
  • Terese 047

Jag använde bamsebalsam med balsammetoden Drömmer
    på bara några dagar kunde jag gå över till att tvätta håret var fjärde dag istället för varje, ja det skulle nog hålla sig en dag till eller två men känns inte så fräscht 

• Litenåfin

Jag tvättar håret varje dag, ibland 2 ggr. Mitt hår är alltid blankt och fint. Jag älskar att duscha och har inga planer på att tvätta håret mer sällan.

• Rådjur
    Ejin skrev 2012-11-26 19:11:56 följande:
    fast jag tvättar mitt hår relativt ofta.. drar inte ut på de 10 dagar som nån här ovan.. Jag gillar att duscha och bada nämligen o då blir de ju att håret blöts ner på köpet.... Dock känner jag aldrig att de känns fett längre..

Testa att byta balsam.. Jag körde med garniers balsam ett tag och då kändes de fett.. Men nu har jag återgått till elvital collagen balsam (lila flaska) och den funkar prima..
    Man måste va noga att skölja ur de efter att mnn har tvättat hårbotten dock för annars känns de inte lika bra... 

Skulle kunna testa att byta balsam faktiskt, har inte gjort det på länge! I nuläget tvättar jag med Coops balsam som brukar funka bra för mig!
    Jag gillar inte heller typ fructis balsamen - dom ger mitt hår en konstig känsla.  
  • Terese 047
    Terese 047 skrev 2012-11-26 19:15:20 följande:
    Jag använde bamsebalsam med balsammetoden Drömmer
    på bara några dagar kunde jag gå över till att tvätta håret var fjärde dag istället för varje, ja det skulle nog hålla sig en dag till eller två men känns inte så fräscht 
    Den luktar hallonsoda förrestenSolig
  • Karro94

Jag tvättar mitt hår en gång i veckan, senaste gången var förrförra söndagen så nu har jag inte tvättat det på mer än en vecka men det är inte fett alls så jag ska vänta tills det blir fett :)
    Men när jag tvättar det kör jag 2 gånger med schampoo, hårinpackning över natten och avslutar med balsam :) Fönar och plattar det (mycket) efteråt!

• Philippa

Balsammetoden... förklara gärna.

Använder man alltså även balsam i hårbotten? 

• Terese 047
    Philippa skrev 2012-11-26 23:00:58 följande:
    Balsammetoden... förklara gärna.

Använder man alltså även balsam i hårbotten? 
    ja
  • Gladskit

Själv har jag svårt att dra ut på hårtvättarna. Jag tränar mycket (5-6ggr/v) och att INTE tvätta håret efter ett träningspass går inte, det skulle kännas jätteäckligt. Så jag tvättar håret ofta men försöker se till att använda milda produkter.

• Rådjur
    Gladskit skrev 2012-11-27 14:31:07 följande:
    Själv har jag svårt att dra ut på hårtvättarna. Jag tränar mycket (5-6ggr/v) och att INTE tvätta håret efter ett träningspass går inte, det skulle kännas jätteäckligt. Så jag tvättar håret ofta men försöker se till att använda milda produkter.

Jag känner samma som du Tungan ute tränade jag varje dag så skulle jag förmodligen tvätta håret varje dag också! Men det låter smart att använda milda produkter
Svar på tråden Hårtvättar mer sällan - HUR ?