• Anonym (ledsen mamma)

    Ensam 9-åring

    Jag har en dotter på 9,5 år. Hon tar ofta hem kompisar från skolan men blir sällan/aldrig bjuden tillbaka. När hon och hennes kompisar leker här hemma är det inget konstigt, de leker och har roligt, aldrig bråk, kompisar sover över mm. Nu har min dotter själv börjat märka att ingen ringer henne och har själv sagt att "i veckan ska inte jag ringa någon, utan jag ska se om någon ringer mig". Jag vet att min dotter tycker att det är tråkigt och vi har pratat om detta ofta, hon har även visat att hon är ledsen för det. Varje helg samma sak, hon vill hitta på saker, men ingen hör av sig, det får hon själv göra om det ska hända nåt kul. Jag som mamma blir så oerhört besviken och ledsen på andra föräldrar som gladerligen låter sina barn bjudas men som inte lär att bjuda tillbaka. Jag har inga problem att ha hennes kompisar hemma hos oss, tvärtom, men för min dotters skull skulle det vara uppfriskande, stärkande för henne och roligt att besöka och se någon annans hem. Vi planerar att låta henne byta till en närliggande skola för att få fler kontakter, vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Ensam 9-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du berör ett ganska vanligt problem i umgänget människor emellan. Det finns några som anstränger sig, bjuder in andra, är aktivt sociala medan andra bara tar emot, inte tar egna initiativ etc. 
    Vi kanske kan se detta som ytterligheter i vårt umgänge, men om det blir så att det blir så här ensidigt med alla din dotters kompisar så låter det ju som ett lite snett urval.
    Har du kontakt med de andra föräldrarna så att du kan förstå vad det handlar om? jag tror nämligen att det skulle vara den bästa vägen att försöka. Ta upp problemet tillsammans med dem och försök hitta bra lösningar där barnen turas om att gå till varandra.
    Går inte detta, så får ni kanske bestämma er för om det inte ändå är bäst att barnen leker hos er. Det funkar ju bra,
    och är bättre än inget umgänge alls.
    Kan du och din dotter hitta andra grupper som är mer ömsesidigt sociala så är det ju trevligare, men knappast en anledning att byta skola.
    Så ta initiativ via de andra föräldrarna och hjälp din dotter på det sättet.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ensam 9-åring