Inlägg från: Scream2 |Visa alla inlägg
  • Scream2

Skurit sig i fingret - ringa ambulans?

Skulle du överhuvudtaget tänka tanken? Eller skulle det vara självklart att du ringde?
    Nu snackar vi vuxen människa som står och lagar mat och jag hänvisar till dagens avsnitt av den fantastiska verklighetsförankrade serien Sjukhuset på TV3.

Kommer jag bli påhoppad för att jag anser det vara en onödig ambulanstransport eller kränker jag kvinnan som skar sig? För att hon i sin totalt utsatta situation med blodet rinnande från fingret och fasansfull smärta, ringde 112 och ambulans med risk för att både krocka och köra i diket (utsätter många andra för risker) kör dit med blåsljus och sirener....

Ja, ni får vara anonyma...brukar inte bli några intressanta diskussioner om ni inte får vara det       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:40
    Kvinnan var INTE ensam hemma. Dvs inga problem med att få hjälp att stoppa blödning eller att ordna skjuts!

• Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?
  • Scream2
    Mariohn skrev 2012-11-26 20:31:21 följande:
    Jag är också förvånad över hur många som skrattande svarar att de inte hade ringt för "en sådan sak". Att skära av en sena eller skära sig riktigt illa i fingret kan vara farligt. Känner man att man håller på att svimma när man är ensam....särskilt om man mår illa och kräks, då ska man absolut ringa ambulans. 

Nu var det ingen kvinna som var ensam (jag har uppdaterat TS).

Vad är det som gör att man måste åka ambualns för att en sena skulle vara skadad?  
  • Scream2
    Mariohn skrev 2012-11-26 20:47:30 följande:
    Dessutom är ts helt skruvad nu. Du får nog vara tydligare med vilken fråga det är du vill ha svar på. Undrar du hur vi som läser ställer oss till att ringa ambulans om vi skär oss? Eller hur folk som såg programmet tycker att kvinnan borde gjort? Det är två totalt skilda saker. 
    Skruvad?

Jag hänivsade till dagens avsnitt där ambulans kom tutande med blåljus till nån som skurit sig i fingret. Skulle du ringa ambualns om du skar dig i fingret? Nej, men om du kräks och svimmar så ringer du, och då är det ju för att du kräks och svimmar, inte för sårskada. Eller hur? 
  • Scream2
    Mmmbop skrev 2012-11-26 20:53:28 följande:

Nja, jag anser nog att hon frågar om man skurit sig som kvinnan i programet, skulle man ringa ambulans då?

Jag tycker nog fortfarande att det ENDAST är dom som absolut inte kan ta sig till sjukhus på något annat sätt (skjuts, taxi, kollektivtrafik) och som är ordentligt skadade (fingerskador hör sällan dit om man nu inte slitit av fingret eller så) som bör använda sig av ambulanstransport. Det finns bara ett begränsat antal och ringer man får såna småsaker finns risk att någon som VERKLIGEN är sjuk inte får ambulans snabbt nog.
    Jag kan inte se nån som helst anledning att ringa ambulans om man nu stått rätt upp och ned och skurit sig i fingret med en vanlig kniv som finns i köket! Vi pratar alltså FINGER (inte handleden) och risken att man inte kan stoppa en blödning där..ja då får man allt tulla runt rätt mycket!

Sen finns det tillfällen när man kapar av sitt finger då det kan vara befogat att ringa ambulans, just för att det krävs en snabb transport till handkirurg som kanske finns långt borta! (det kan tom vara befogat med helikopter ) Men det var inte ett sånt scenario vi pratar om, utan ett litet snitt fingret som garanterat inträffar 100 gånger per dag i svenska hem! 
  • Scream2
    Mariohn skrev 2012-11-26 21:00:06 följande:
    Ah ok. Då är jag med. Sorry. Jag uppfattade det som två frågor och svarade utifrån min egen situation. Nej. Man ringer givetvis inte ambulans om man inte riskerar död eller allvarlig skada. 

Bra!

Och det är inte heller kränkande att tala om för bruden att hon är löjlig och kan ta en taxi? Jag kränker inte henne? 
  • Scream2
    Mmmbop skrev 2012-11-26 21:09:18 följande:
    Det man inte vet lider man inte av

Tanken var väl mer...borde inte ambulanspersonalen fått säga: DU, du är löjlig ta en taxi! Eller i lite vackrare ordalag då kanske?
  • Scream2
    LynxLynx skrev 2012-11-26 21:01:05 följande:

Nej, det är helt galet att ringa... och galet prioriterat av sos också verkar det som.

Tyvärr kan man inte se avsnittet på nätet...men på väg ut så får jag intrycket av att info till ambulansperosnalen är att det är hysteriskt på plats, och stor skada svårt att stoppa blödning...

Ja jag vet ju hur det kan låta...man förväntar sig blodblad och hittar...ja typ denna kvinna... 
  • Scream2
    Coyote skrev 2012-11-26 21:22:56 följande:
    De borde ju kunnat sagt, om de fick en annan körning, typ "du kan klara dig i taxi på väg till sjukhuset, vi måste iväg på annat". Men ni måste väl ta med folk som ni kört till, eller?

Var det inte i samma program som ambulansen kom till en man som hade fått en fästing på halsen!?

Eller nåt liknande program....ja herregud...såg det med...

Troligen skulle inte SOS ens fråga, iom att det var en etta ut...men hade det varit en trea ut så hade som säkert ropat upp och frågat om vi hade lastat...annars hade vi fått prioritera om...såg dom att vi lastat trea på denna så hade vi kanske fått gå fram på ett hjärtstopp och en av oss ha påbörjat i väntan på nästa bil... 
  • Scream2

MEN jag kan ju tycka det är bra också, att såna här ONÖDIGA körningar kommer upp till ytan. MEN dessa skenheliga tv program borde ju också säga det, det var inget behov av ambulans!!!! Istället överdriver dom ju allt!!! (få insatser är ju verkligen på liv och död....har ni tänkt på det?)

• Scream2
    Coyote skrev 2012-11-26 21:34:02 följande:
    Men när ni kommer till en sån grej, rapporterar ni in hur läget är då? Så att ni kan bli tillfrågade om att köra något annat? Och jag kan inte släppa det här med fästningen. Allvarligt, hade inte operatören på sos ens en tanke på att fråga om det kunde vara en fästing? Det är så obegripligt för mig.

Storstadsbor som inte vet vad en fästing är såklart

Nja, ibland ropar vi upp och säger att vi är disponibla...om det blir nåt värre. Men vi måste ju lasta så det är ju ine så mkt att diskutera.  
Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?