• bellashiine

Min 11 månaders vägrar äta!

Min dotter på 11 månader vägrar äta, ibland går det men oftast inte. Vi brukar låta henne äta själv men då får hon knappt i sig någonting.. Är rädd att hon inte får i sig det hon behöver, jag menar hon kan väl knappast bara leva på välling?! Någon som har några tips? 

• Svar på tråden Min 11 månaders vägrar äta!
  • Pyttismamman

Äter ni tillsammans? Annars så är det en bra idé. Och ät samma mat!  Låt henne plocka i sig själv och stödmata. Ge henne en gaffel att spetsa maten med så har hon något att göra när du petar in en sked med mat.

• bellashiine
    Pyttismamman skrev 2012-11-26 21:40:28 följande:
    Äter ni tillsammans? Annars så är det en bra idé. Och ät samma mat!  Låt henne plocka i sig själv och stödmata. Ge henne en gaffel att spetsa maten med så har hon något att göra när du petar in en sked med mat.
    Vi brukar äta tillsammans, dock är hon mjölk och ägg allergiker så det blir oftast inte samma mat.. Vi har gjort som du skrev innan men det har inte funkat så bra, men ska fortsätta med det då det funkar bättre än att vi själva bara matar henne :) 
  • Pyttismamman

Ok. Ha hon vägrat länge eller är det just nu?  Runt året har båda mina barn varit väldigt bestämda med om de vill äta eller inte och när vi inte gjort någon stor sak av det utan fortsatt erbjuda utan att tvinga så har de börjat igen.

• bellashiine
    Pyttismamman skrev 2012-11-26 21:46:15 följande:
    Ok. Ha hon vägrat länge eller är det just nu?  Runt året har båda mina barn varit väldigt bestämda med om de vill äta eller inte och när vi inte gjort någon stor sak av det utan fortsatt erbjuda utan att tvinga så har de börjat igen.
    Nej det är just nu eller det sträcker väl sig sedan en månad tillbaka. Jag är mest orolig då jag inte tycker hon gått upp speciellt mycket i vikt (vet inte om det beror på att hon går kanske), men jag brukar ge henne gröt (det slinker oftast alltid ner) samt fruktbitar, mackbitar, grönsaker och makaroner som hon kan plocka själv, ibland också korv som vi fått tag i (utan mjölk).. 
  • bellashiine
    Ma Baker skrev 2012-11-26 22:34:18 följande:
    Det kan inte vara tänder på g?
    Hon har aldrig vägrat innan då hon fått tänder men 2 nya är visserligen på väg upp så det är säkert inte omöjligt (hon har 6 sammanlagt med de 2 nya)
  • Falia

Hej!
    Jag tänkte bara höra hur det går för er, om er tjej har börjat äta mer? Vi är i liknande situation nu nämligen, har en 11-månaders tjej som oxå är ägg-mjölkallergiker och inte alls vill äta mat utan helst bara amma. Hon hade en period då hon började äta en portion hemmagjord mat (samma som mig, fast hackad), som höll i sig en månad ungefär, men nu är vi tillbaka på ruta ett. Vill så gärna minska på amningen, men det går ju inte så länge hon inte äter ngt annat (mer än lite frukt, några makaroner osv.)

Svar på tråden Min 11 månaders vägrar äta!