• kossan
    Äldre 26 Nov 21:39
    5208 visningar
    4 svar
    4
    5208

    Hur vill ni bli bemötta när det gäller förlossningsgaranti?

    Hej! Jag jobbar i en butik som säljer barnvagnar och vilstolar etc, vi har förlossningsgaranti. Varje gång det händer, att någon kommer in och ska lämna tillbaka grejer, blir jag så mållös. självklart tar vi tillbaka allting utan frågor, men hur vill ni att vi ska agera? Jag vet att ni mår dåligt och vill bara göra det så lätt och smidigt som det går för er skull. Ofta känns det som om ni vill prata, att ni vill att vi ska ställa frågor. Men jag vågar aldrig det, jag vill inte göra er mer illa. Så hur skulle ni vilja bli bemötta? Eller har ni blivit bemötta på ett helgalet sätt, berätta gärna då hur vi inte ska göra! Finns det något man absolut inte får säga eller göra? Ni förstår säkert vad jag menar, och jag uppskattar verkligen alla svar! Kramar till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 21:40
    Bilstolar ska det stå såklart, inte vilstolar! :)

  • Svar på tråden Hur vill ni bli bemötta när det gäller förlossningsgaranti?
  • Äldre 27 Nov 11:23
    #1

    Vi förlorade vår förstfödda i mars i år. Vi utnyttjade aldrig garantin för vår vagn. Vi orkade inte lämna tillbaka den, det kändes för svårt, och vi hoppas ju att den ska komma till användning till ett litet syskon. Våra föräldrar packade ihop den och den står väl förpackad hemma hos min pappa och väntar tillsammans med säng, badbalja, kläder, filtar och allt annat vi hade skaffat.

    Det är svårt att ge generella råd, för det varierar från person till person hur man vill bli bemött. Om du känner att de skulle vilja dela med sig kan du kanske fråga lite försiktigt vad som hände. Säg aldrig att du förstår, för det gör man inte om man inte själv gått igenom förlusten av ett barn. Däremot kan du säga att du beklagar att det hände, att du önskade att ingen skulle behöva lämna tillbaka en barnvagn/bilstol av en så fruktansvärd anledning. Säg inte saker i stil med att det är tur att de har andra barn, om de redan har barn, eller att de kan få fler. När man precis har förlorat sitt barn är det just det barnet man vill ha och sörjer. Ett nytt barn kan inte ersätta det som gått bort. Däremot kan du ju säga att du hoppas att de kommer att få syskon med tiden, men då är det just det du ska betona, att det är ett syskon och inte ett nytt barn. Säg inte att allt har en mening, för det finns ingen mening med att små barn (eller stora för den delen) dör. Säg inte att de är starka. Ingen är stark i en sådan situation. Man har bara inget val, man lever vidare för att det inte finns något alternativ, även om man helst skulle upphöra att leva själv också. En del personer säger saker i stil med "vad stark du är, jag hade aldrig klarat av att förlora mitt barn." Det upplever jag och många med mig nästan som en anklagelse - att vi inte är normala som inte lägger oss ner för att aldrig mer resa oss, att våra känslor av förlust och sorg på något sätt inte är tillräckligt starka.

    Som sagt, jättesvårt att ge råd. Om du ska prata med dem gäller det att vara lyhörd och ha fingertoppskänsla. Öppna för att låta dem berätta om de vill det, och låt dem styra samtalet. Var beredd på starka känslor och gråt. Om du själv blir mycket berörd och ledsen, se till att det inte blir så att de tröstar dig, för det har de nog inte tillräckligt med energi till.

    Jag tycker det är bra att du ber om råd angående detta. {#emotions_dlg.flower} Hoppas att du får fler svar, för detta är ju bara min syn på det hela.

  • kossan
    Äldre 27 Nov 17:40
    #2

    Hej tack så mycket för ditt svar, det kommer hjälpa mig mycket! :)
    Jag beklagar att du har fått uppleva det själv, men jag uppskattar dina råd! Många gör som ni gjorde, sparar grejerna. Och oftast när någon lämnar tillbaka är det mor eller farföräldrarna som kommer in, men de är lika ledsna dom...

    Jag försöker alltid att beklaga men vet inte riktigt vad jag mer ska säga när de pratar. Det verkar som om det bästa är att bara låta dem prata. Men om de är helt tysta och inte säger något, hur ska man agera då? (har aldrig upplevt det dock)

    Detta är det jobbigaste i mitt jobb och man känner sig så hjälplös, vill bara gå fram och ge er en kram! :) särskilt när ni är ledsna och gråter.

    Kom gärna med fler råd, eller berätta bara om era egna upplevelser! :)

  • kossan
    Äldre 27 Nov 17:42
    #3

    Jag brukar oftast avsluta samtalet med något i stil med: ta hand om er nu, och krama om varandra!

    Är det dåligt eller bra? :)

  • kossan
    Äldre 7 May 09:12
    #4

    Puffar! Jag vill gärna kunna hjälpa till på bästa sätt!

Svar på tråden Hur vill ni bli bemötta när det gäller förlossningsgaranti?