• Anonym (komplicerat)

    Kan man byta namn efter man flyttat utomlands? (utan att det syns i Sverige)

    Vet inte riktigt hur jag ska skriva utan att "outa" mig. Jag funderar på att flytta utomlands för att komma undan vissa personer i Sverige. Det handlar inte om myndigheter utan kriminella privatpersoner. Jag är ju fortfarande svensk medborgare, men får ju nytt personnummer i det andra landet. Jag antar att vanliga svensson inte kan få tag på detta personnummer om de t.ex kontaktar Skatteverket i Sverige? Mitt namn är dock väldigt unikt (det är bara jag i hela världen som har mitt fullständiga namn) och jag har funderat på att byta. Om jag bytar i Sverige då blir det ju ändå registrerat här, men jag funderar på om jag kan byta namnet i det andra landet? Jag är ju svensk medborgare och har svenskt pass, kanske måste byta det om jag bytar namn och då blir det ju ändå registrerat här. Nån här på FL som vet hur det fungerar eller kanske har några råd om hur jag bäst kan bli "osynlig" för vanliga privatpersoner härifrån.

  • Svar på tråden Kan man byta namn efter man flyttat utomlands? (utan att det syns i Sverige)
  • Takex

    Hm, jag bor utomlands, visserligen utanför EU där person nummer inte finns men för att landet jag bor i skulle okej-ja mitt namnbyte så ville dom se leg på det, alltså pass. Och för att få pass måste bytet ske i Sverige.

    Frågan är om landet du har i tankarna har lagliga alias, det har vi här men då har vi också mycket invandrare vars namn skrivs med ett helt annat alfabet så jag vet inte om ett ABC land har sånt?

  • Anonym (komplicerat)

    Hmm, ja det handlar ju iofs mer om landets lagar än om Sveriges. Det tänkte jag knappt på Tungan ute Landet är ett EU-land och jag antar att de har liknande lagar som Sverige.

    Frågan blir väl då kanske, om man bytar namn här i Sverige och sen flyttar, är man spårbar? Om man t.ex ringer till Skatteverket och frågar efter mitt personnummer, då kommer de att berätta mitt nya namn ellerhur? Kommer de även kunna se att "Hon har flyttat till landet XX". Hur mycket uppgifter om mig finns kvar i Sverige efter att jag flyttat?  

  • spirituality

    Jag har själv bott utomlands i en period.
    Rent generellt måste du meddela Skatteverket till vilket land du flyttar plus din nya adress i landet. Detta för att svenska myndigheter ska kunna nå dig om det behövs, kunna eftersända post osv. Och eftersom folkbokföringen är offentliga uppgifter, så kan vem som helst få din nya adress utomlands, ja.
    Men har du inte anmält dessa personer? Kan du få hjälp av polisen och få skyddade uppgifter?

  • Anonym
    Anonym (komplicerat) skrev 2012-11-27 02:19:02 följande:
    Hmm, ja det handlar ju iofs mer om landets lagar än om Sveriges. Det tänkte jag knappt på Tungan ute Landet är ett EU-land och jag antar att de har liknande lagar som Sverige.

    Frågan blir väl då kanske, om man bytar namn här i Sverige och sen flyttar, är man spårbar? Om man t.ex ringer till Skatteverket och frågar efter mitt personnummer, då kommer de att berätta mitt nya namn ellerhur? Kommer de även kunna se att "Hon har flyttat till landet XX". Hur mycket uppgifter om mig finns kvar i Sverige efter att jag flyttat?  
    Nej, du är inte spårbar. Antingen kan du fortsätta vara skriven i Sverige och låtsas att du bor på den adressen. Eller så kan du emigrera, dvs skriva ut dig ur sverige. Det enda som syns då på ditt personnummer är att du är utskriven, inte var du bor för det bryr sig inte svenska myndigheter om.


  • Anonym
    spirituality skrev 2012-11-27 11:30:15 följande:
    Jag har själv bott utomlands i en period.
    Rent generellt måste du meddela Skatteverket till vilket land du flyttar plus din nya adress i landet. Detta för att svenska myndigheter ska kunna nå dig om det behövs, kunna eftersända post osv. Och eftersom folkbokföringen är offentliga uppgifter, så kan vem som helst få din nya adress utomlands, ja.
    Men har du inte anmält dessa personer? Kan du få hjälp av polisen och få skyddade uppgifter?
    Nej, det måste man faktiskt inte göra. De VILL att man gör det, men det är inget krav. Och om de envisas kan ts ge adressen till en matbutik om hon vill, finns ingen som kan kolla att hon verkligen bor på den adress hon uppgivit till myndigheterna i Sverige.
  • spirituality
    Anonym skrev 2012-11-27 11:37:54 följande:
    Nej, det måste man faktiskt inte göra. De VILL att man gör det, men det är inget krav. Och om de envisas kan ts ge adressen till en matbutik om hon vill, finns ingen som kan kolla att hon verkligen bor på den adress hon uppgivit till myndigheterna i Sverige.
    Sant iofs - om du vägrar är det inte så mycket de kan göra åt det. Tror det även går att ha tillfällig adress (eller något liknande, kommer inte ihåg vad det heter) så post går till tex föräldrarna här i Sverige.
  • Anonym (komplicerat)

    Jag har skyddad identitet men den varar tyvärr inte för alltid - det gör hotet. :/

    Jag tänkte ha min sista adress hos mina föräldrar så att posten kommer dit och sen bara upphöra. Om det går att inte uppge vart man flyttar utan bara försvinna så gör jag helst det. Men finns det länder som själva ger de uppgifterna till Sverige, tänker grannländerna och så? Så man vet om man ska undvika ett specifikt land.  

  • Anonym (usch)

    Jag vet inte hur det fungerar, men du kanske kan byta namn i Sverige till ett namn som är vanligt i landet du ska till? Jag antar att ingen skulle orka leta rätt på en viss Maria Svensson i Sverige och det borde finnas liknande dit du ska?

  • Takex
    Anonym skrev 2012-11-27 11:36:55 följande:
    Nej, du är inte spårbar. Antingen kan du fortsätta vara skriven i Sverige och låtsas att du bor på den adressen. Eller så kan du emigrera, dvs skriva ut dig ur sverige. Det enda som syns då på ditt personnummer är att du är utskriven, inte var du bor för det bryr sig inte svenska myndigheter om.


    Dom är väldigt intresserade av vart jag bor dock?
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Takex
    Anonym (usch) skrev 2012-11-27 12:57:04 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar, men du kanske kan byta namn i Sverige till ett namn som är vanligt i landet du ska till? Jag antar att ingen skulle orka leta rätt på en viss Maria Svensson i Sverige och det borde finnas liknande dit du ska?
    Det var en bra ide tycker jag. Då kan du smälta in lättare också.
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Anonym (komplicerat)
    Anonym (usch) skrev 2012-11-27 12:57:04 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar, men du kanske kan byta namn i Sverige till ett namn som är vanligt i landet du ska till? Jag antar att ingen skulle orka leta rätt på en viss Maria Svensson i Sverige och det borde finnas liknande dit du ska?
    Jag har funderat på det med, vi är dock 4 familjemedlemmar som flyttar så då får vi alla byta till namn som smälter in. Men det hade nog funkat Glad

    Nån som vet om det finns länder som automatiskt "anmäler" till svenska myndigheter då en svensk medborgare bosätter sig där. Tänkte på grannländerna t.ex, kanske även andra EU-länder?  
Svar på tråden Kan man byta namn efter man flyttat utomlands? (utan att det syns i Sverige)