• Nano07

Vad tycker ni om vårt namnval?

Nu har vi efter dryga 6 v bestämt vad Lovisas lillasyster ska heta och det blev Birgitta. Det är ett släktnam (Lovisa, jag, mormor, gammelmormor och gammelfarmor heter det i antingen för- eller mellannamn) och det kändes tillslut som att det var rätt namn då alla andra namn vi tänk på inte riktigt klingade rätt.

Det roliga nu är alla reaktioner vi får. De lite "äldre" (ca 50+) tycker det är väldigt fint och roligt. De lite "yngre" (ca 15-30) säger ung "Oj, vilket specielt namn!" efter att de tänkt lite på hur de ska formulera sig lagom fint utan att ljuga... *skratt*

Så, vad tycker ni för mig helt okända människor på nätet? Är det ett bra namnval eller har vi "misshandlat" vår dotter med ett "tantnamn"? Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 18:19
    Tack igen till alla er som tagit er tid att svara. Det är kul att höra vad ni tycker om namnet - oavsett om det är positivt eller negativt!

• Svar på tråden Vad tycker ni om vårt namnval?
  • Frontline

Frugan har det som mellannamn och är inte helt nöjd med det då hon tycker det är skitfult, jag är beredd att hålla med henne men som tur är så är det ju bara ett mellannamn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kakmonster

Skönt med nån som äntligen väljer ett "äldre" namn. Jättefint. Jag hade gärna valt ett sånt namn på min dotter, men hon har inte ett svenskt namn. Själv älskar jag Elisabeth.

• MalinTherese

jag skulle personligen inte döpa min dotter till birgitta om jag fick en, men tycker inte att de är fel någonstans!
    Kanske för att jag inte har någon direkt att relatera till med detta namn.

Jag tycker inte att de är "misshandel" av eran dotter Flört

• chrissandra

Jag har en vän i min ålder som heter Birgitta, hon är definitivt en Birgitta i helt "fel" generation. Hon är en cool, rockig person och har aldrig en dag skämts över sitt namn. Eftersom jag gillar henne så får namnet bara positiva vibbar för mig. När hennes namn uttalas så hörs inte r så det låter Bigitta, känns yngre när man säger det och mindre strängt än Birgitta med tydligt r. 

• Kiiwii

Jag gillar äldre namn, dock inte Birgitta. Men har inte heller någon anknytning till det namnet som ni har. Det är absolut inte ett fult namn men inte ett namn jag skulle valt då jag tycker det finns ännu finare :)

• Nano07

Oj, vad snabbt jag fick svar, tack alla :) Förstår absolut att de flesta inte skulle välja det. Vi hade gärna valt Lisa men då storayster heter Lovisa så blev det aaaningen för lika kan man säga. Och jag skulle kanke kunna hålla med om att det finns vackrare namn men inget passade för oss :)

chrissandra skrev 2012-11-27 08:54:43 följande:
    Jag har en vän i min ålder som heter Birgitta, hon är definitivt en Birgitta i helt "fel" generation. Hon är en cool, rockig person och har aldrig en dag skämts över sitt namn. Eftersom jag gillar henne så får namnet bara positiva vibbar för mig. När hennes namn uttalas så hörs inte r så det låter Bigitta, känns yngre när man säger det och mindre strängt än Birgitta med tydligt r. 

Jag har träffat en tjej fö många år sen som hette Birgitta (hon måste vara strax uner 30 idag) och var i helt fel generation eftersom alla tanter hette så då, fast hon gillade sitt namn vad jag förstod. Idag tror jag att namnet inte blir lika tantigt då de flesta som haft det som förnamn inte lever längre eller är väldigt gammla (iaf de jag vet om).
  • Höghus

Jättefint! Älskar namn som Birgitta, Gunilla osv Hade vår senaste bebis varit tjej hade det blivit en Kerstin.

• Filuren83

Vi har också valt ett sådant namn som man antingen gillar eller inte gillar, väldigt svenskt och från "fel generation". Jag tycker det är rätt kul!
    Som svar på din fråga, jag är inte överförtjust i namnet Birgitta men alla namn kan bli fina om de bärs av en person man tycker om!

• Nano07
    Höghus skrev 2012-11-27 09:07:18 följande:
    Jättefint! Älskar namn som Birgitta, Gunilla osv Hade vår senaste bebis varit tjej hade det blivit en Kerstin.

Kerstin heter min mamma, annars hade jag kunnat tänka mig det. Väldigt fint och verkar vara ganska ovanligt?
Svar på tråden Vad tycker ni om vårt namnval?