Vill lägga in ett lån i boendelånet, eller välja blancolån??
Hej!
För att förklara lite snabbt.
Vi har en bostad som är värderad till 2,5 miljoner för några år sedan, vi har förstått att värdet i området har gått upp plus att vi gjort en del som bör ha gjort att det ökat i värde ytterligare.
Vi har boende lån på detta hus på 1,9 miljoner i dagsläget.
Vi har ett blancolån idag på 90.000 kr som nu ska förlängas och jag har då hört efter med vår bankman om att lägga in detta i vårt boendelån för att få ner räntan som idag är 7,48% (effektiv ränta.)
Då säger han att de vill göra en ny värdering på huset för att garantera att max belåningsgrad blir 75% av husets värde, plus att det kommer att kosta i pantrbrev på 4,000 kr.
Så han rekomenderar helt enkelt oss att ta ett blancolån eftersom det skulle bli mindre kostnad i längden.
Vi har dock tänkt lägga blancolånet på 12 år sikt för att kunna betala av tidigare (tex vid skatteåterbäring), men inte få en för hög månadskostnad.
Nu jämför jag blancolån för fullt och kom fram till att Ica banken har ett med effektiv ränta för 5,64%.
Bankmannen väntar på vårt svar nu hur vi vill göra. Frågan är om vi hinner få en värdering klar till den 31 december då lånet får en restskuld som skickas hem i vår brevlåda. Om det är värt att lägga det på bolåndet eller vad tror ni?
Eller ska jag säga till bankmannen att jag hittat detta billiga blancolån hos Ica banken och fråga om han kan ge en bättre ränta än så?
Annars lutar det faktiskt åt att jag kommer vara otrogen min bank.