• BlommanFörDagen

Vill lägga in ett lån i boendelånet, eller välja blancolån??

Hej!

För att förklara lite snabbt.

Vi har en bostad som är värderad till 2,5 miljoner för några år sedan, vi har förstått att värdet i området har gått upp plus att vi gjort en del som bör ha gjort att det ökat i värde ytterligare.
    Vi har boende lån på detta hus på 1,9 miljoner i dagsläget.

Vi har ett blancolån idag på 90.000 kr som nu ska förlängas och jag har då hört efter med vår bankman om att lägga in detta i vårt boendelån för att få ner räntan som idag är 7,48% (effektiv ränta.)

Då säger han att de vill göra en ny värdering på huset för att garantera att max belåningsgrad blir 75% av husets värde, plus att det kommer att kosta i pantrbrev på 4,000 kr.
    Så han rekomenderar helt enkelt oss att ta ett blancolån eftersom det skulle bli mindre kostnad i längden.
    Vi har dock tänkt lägga blancolånet på 12 år sikt för att kunna betala av tidigare (tex vid skatteåterbäring), men inte få en för hög månadskostnad.

Nu jämför jag blancolån för fullt och kom fram till att Ica banken har ett med effektiv ränta för 5,64%.

Bankmannen väntar på vårt svar nu hur vi vill göra. Frågan är om vi hinner få en värdering klar till den 31 december då lånet får en restskuld som skickas hem i vår brevlåda. Om det är värt att lägga det på bolåndet eller vad tror ni?

Eller ska jag säga till bankmannen att jag hittat detta billiga blancolån hos Ica banken och fråga om han kan ge en bättre ränta än så?
    Annars lutar det faktiskt åt att jag kommer vara otrogen min bank.

• Svar på tråden Vill lägga in ett lån i boendelånet, eller välja blancolån??
  • BlommanFörDagen

Skrev fel, effektiva räntan hos Ica banken är för närvarande 5,79%.
    I dagsläget har vi effektiv ränta på 7,48% på det lån som avser 90.000 och som vi ev. vill baka in i huset.

Ska även tillägga att vi erbjöd oss att amortera 1000 kr i månaden om det las på bolånet, men det har bankmannen inte ens kommenterat.

• hymafr

Det är väl pantbrevsavgiften som gör att ni skulle förlora på att lägga det på bolånet.
    Å andra sidan kanske ni behöver pantbrevet någon gång i framtiden vid renovering, så det kanske inte spelar så stor roll?
    Jag skulle nog ta ett ICA-lån om jag vore som er.
    När jag hade ICA-lån kunde jag amortera av så snabbt jag ville utöver miniminivå. Passade mig utmärkt då jag ville bli av med lånet snabbt.

Var inte rädd för att vara otrogen mot din bank. De bryr sig inte ett smack om dig annat än om de kan tjäna pengar på dig.     

• BlommanFörDagen
    hymafr skrev 2012-11-27 09:25:13 följande:
    Det är väl pantbrevsavgiften som gör att ni skulle förlora på att lägga det på bolånet.
    Å andra sidan kanske ni behöver pantbrevet någon gång i framtiden vid renovering, så det kanske inte spelar så stor roll?
    Jag skulle nog ta ett ICA-lån om jag vore som er.
    När jag hade ICA-lån kunde jag amortera av så snabbt jag ville utöver miniminivå. Passade mig utmärkt då jag ville bli av med lånet snabbt.

Var inte rädd för att vara otrogen mot din bank. De bryr sig inte ett smack om dig annat än om de kan tjäna pengar på dig.     

Hej!

Nu har jag skickat ett mail till bankmannen där jag skriver och frågar vad han kan erbjuda för ränta på ett blancolån.
    Och jag skrev även att jag har jämfört på nätet med andra banker och att bland annat Ica banken erbjuder effektiv ränta på 5,79%.
    Så nu är det upp till honom. Om han inte kan gå lägre än så så tar vi definitivt Ica banken.
    Kan vara ganska skönt att slippa låna på fastigheten OM vi nu skulle behöva göra något vid huset.
  • Vinterankan

Förstår tanken med att lägga in det i bostadslånet för mindre ränta. Men risken med att man gör så är att man egentligen aldrig blir av med lånet och det bör ju också vara ett mål att minska lånegraden inte bara genom värdestegring och inflation utan även via amortering, inte att höja lånet. Men det är ju ändå rätt hög ränta på blancolån, 12 år känns som en väldigt lång tid som avbetalning för ett blancolån. Ni kanske ska skippa amortering på bostaden under en tid och bara amortera på blancolånet istället. Om ni amorterar 3 000 i månaden + extra vid skatteåterbäring så borde ni kunna bli av med det på dryga 2 år istället och det borde väl vara skönt att få det lånet ur världen.

• BlommanFörDagen

Hej igen!

Som jag skrev innan så kollade jag upp Ica bankens blancolån och de har en ränta på 5,79% effektiv ränta.

Nu skrev min bankman att om jag är medlem i facket så finns ett förmånligt lån där med en effektiv ränta på 6,17%. Där ingår även ett låne och betalskydd, det vill säga om man blir arbetslös, sjuk så betalar man inget månadsbelopp, och ett livskydd ingår också.
    Detta låne/livskydd får man betala extra för hos Ica banken (de lägger på en procentsats på månads + totala lånesumman.
    Sen skrev han även att det är en rak amortering vilket innebär att månadskostnaden minskar i takt med att lånesumman sjunker.

Jag är lite sugen på att ta det lån som banmannen erbjuder. Det låter ju bra. Det lånet blir då på 10 år för det var det längsta man kunde få medlemslånet på.
    Och vi vill ju kunna betala av på kortare tid också.

Vad svårt sånt här är!!

• dfuoih

BlommanFörDagen skrev 2012-11-27 13:57:46 följande:

Jag är lite sugen på att ta det lån som banmannen erbjuder. Det låter ju bra. Det lånet blir då på 10 år för det var det längsta man kunde få medlemslånet på.
    Och vi vill ju kunna betala av på kortare tid också.

Vad svårt sånt här är!!

Om jag räknat rätt så blir skillnaden 342kr per år på ränteskillnaden. Ni får väl fundera på om 342kr ett ok pris för ett låne och betalskydd.

Men varför löser ni inte lånet så snabbt ni kan? Blancolån i 10 år med räntor runt 6% är ekonomiskt vansinne.
  • Vinterankan
    dfuoih skrev 2012-11-28 13:47:17 följande:

Om jag räknat rätt så blir skillnaden 342kr per år på ränteskillnaden. Ni får väl fundera på om 342kr ett ok pris för ett låne och betalskydd.

Men varför löser ni inte lånet så snabbt ni kan? Blancolån i 10 år med räntor runt 6% är ekonomiskt vansinne.
    Undrar desamma. Sluta amortera på bolånet och lägg allt krut på att amortera bort det här så snabbt ni bara kan. 
  • Persona

Vet inte vad ni har för ränta på ert bolån? Det brukar kunna ligga på omkring 3% just nu, för över lånet dit och amortera bort det där?

• mr carlos slim
    Uppmärksamhet,, Attention, Attention, Attention

Har du ett lån, har du letat efter ett lån jag vill låta dig veta att Carlos Slim erbjuda alla typer av lån, t.ex. billån företag lån, bostadslån, även esterblishment lån, om du har varit förneka geting lån i ditt eget land, vill jag att du ska veta att vi erbjuder lån 3% ränta, för mer information kontakta oss på carlosslimloanoffer12@gmail.com Tack och Gud välsigne dig
Svar på tråden Vill lägga in ett lån i boendelånet, eller välja blancolån??