Inlägg från: Christoffer79 |Visa alla inlägg
  • Christoffer79

Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!

Slagathor skrev 2012-11-27 19:33:00 följande:
    Min mamma - hon är glömsk och har ingen självdistans, men hon älskar sitt barnbarn mer än hon älskat någon och hon har svårt att gå i trappor. Hon kan noll om teknik men försöker och misslyckas. Hon har stickat på samma kofta i fem år nu och råkade ge bort sticknålarna för hon glömde att hon stickade. Är med i PRO och utövar sittgympa. Dricker eller röker ej.

Min pappa - han har det spartanskt inrett och kastar allt som han verkligen inte behöver. Intresserad av historia och köper illustrerad vetenskap som han sen ger till min man. Gubben har en kastrull och i kylen har han smör, banan och saft. Han spar alltså inget och har en handfull kort kvar på mig. Han är snäll men lite efter. Dricker och röker ej.

Min bästa vän - hon har allt och är kräsen. Hon är gravid och vi har motsatt smak vad gäller allt utom chai latte. Hon är dominant och bestämd men känslig och godhjärtad. Hon gillar robust och mörk inredning.

Var och en max 200:-

Min sambo - Är intresserad av historia. Jag har redan köpt en bok om historia till honom. Parfymer har jag alltid köpt, och kläder har han också. Skor kan inte jag välja för han har nåt fel i foten. Han är full av humor men är inte typen som tycker att dassboken passar in i sitt liv. Pedantisk och träningsgalen. Tar hand om sig själv men har allt i hudvårdsväg mm. Han har.. allt ja.

500:- på honom

Tack på förhand

Svårt med din mamma då det är svårt att knyta an det till produkter som man kan ge bort. Här är dock några presenter som är relaterade till "glömska" personer: www.presenttips.com/present/tradlos-keyfinder bland annat en sån där nyckelhittare, om hon ofta tappar bort sina nycklar.

Jag tror jag förstår angående din pappa. Personer som skyr produkter i största allmänhet är förstås väldigt svåra att ge presenter till. Winterfells tips var bra! Vad tyckte du om det? Jag tipsade tidigare om en prenumeration på Allt om historia, eller liknande? Generellt tror jag på att göra saker tillsammans med närstående, framförallt om de "har allt". Kan du bjuda honom på ett historiskt museum? Tekniska museet i Sthlm? Inkl. lunch/middag. Gör det till en heldag och umgås.

Till din bästa vän kan man förstås inte ge barnkläder för det skulle förmodligen bara bli fel. Ett presentkort på en butik som bra-barnklader.se skulle kanske funka men det är ju lite tråkigt. Samma sak gäller förmodligen för inredningsprylar, är man bestämd med sin smak kan det lätt bli jobbigt om man får en inredningspryl man inte gillar. Man kanske inte gillar den men kan inte slänga den för att man fått den av sin bästa vän, ett dilemma med andra ord. Om du vågar dig på det ändå så är RoyalDesign.se min favorit, MASSOR av snygga prylar.

Humoristisk sambo. Om du bor i Sthlm kan ju en överraskningsmiddag på Norra Brunn vara trevligt. Minnen och roliga upplevelser är alltid bra till någon som har allt. Om han är mycket för hudvård är Gents.se, som jag tipsade om förut, en favorit. Det är lite dyrare men mycket fina saker, det "känns" som han utifrån den beskrivning du ger. För sportartiklar kan du titta på Sportamore.se och Sporttema.se, svårt att säga vad han behöver förstås.
  • Christoffer79
    Winterfell skrev 2012-11-27 12:36:04 följande:
    Hehe, min sambo då? 
    Han är lite "udda" på det viset att han är mycket mjuk och fin till sättet, han är ingen manly man alls. Brukar skämtsamt säga att han skulle passa perfekt som homosexuell fjolla. Hans intressen är metal, han spelar i ett ganska stort svartmetallband, han gillar vin (vilket jag avskyr och inte kan någonting om), gillar att läsa (dock är böcker inte ett alternativ då jag själv har en samling på flera tusen ex och han har precis börjat avverka den), han gillar inte smycken, förlovningsringen är det enda han bär. Han tycker om Solsidan, Twilight (han skulle döda mig om han visste att jag skrev det här ) och andra romantiska flosker. Senast igår blev han helt till sig över ett par gardiner jag beställt till vardagsrummet. 

Så vad skulle passa en sådan man? Priset kan ligga mellan 0-1000. 
    Hehe, jag tror jag vet precis. Jag provade för ett tag sen på detta: www.presenttips.se/presentrecension-gentlemens-treat-en-ansiktsbehandling-for-man ... jag kan tänka mig att han skulle kunna vara en man som skulle gilla det men aldrig erkänna det, än mer våga beställa nåt sånt själv!

Det fina med att få en sån behandling i present är att han får prova på det och kan "skylla på att han fick det som present" inför sina kompisar om han tycker det känns omanligt. Sen blir det kanske lite svårare när han vill göra det igen :)

För lite romantiska saker gillar jag MyHeart.se, se "romantiska presenter".

Beroende på hur länge det var ni träffades, kan det vara fint att försöka hitta ett vin från samma år. Säg att julklappen kommer datumet X och då överraskar du med en fin middag med det vinet. Vad tror du?
  • Christoffer79
    Zaturday skrev 2012-11-27 12:28:50 följande:
    Gärna tips till min pappa som är den svåraste i världen.
    All-pysslande pensionär med egen stor verkstad. Har inga övriga intressen förutom veteran-traktorer och trädgårdsfigurer och lampor (både ute och inne) Han är aldrig iväg och gör något kul utan trivs hemmavid. Han har dessutom gott om pengar så han brukar köpa det han vill ha, behöver alltså inte önska sig något alls. Han röker inte, är nykter och äter inte godis pga diabetes. Sig på den du :) (skrivet från iPhone)
    Om han är händig och gillar lampor skulle jag nog tänka mig att han skulle uppskatta att få en byggsats för att bygga en egen lampa. Se tex howaboutorange.blogspot.com/2011/10/diy-pendant-light-tutorials.html

Köp de delar han behöver och ge tillsammans med en instruktion. Du kan säkert hitta ännu fler exempel än detta på nätet.
  • Christoffer79
    Anonym (ylva) skrev 2012-11-27 20:26:01 följande:

Min bästa väninna!

Oerhört bortskämd, har allt och tror att pengar är något folk skiter.Flört

Hon är pedantisk, noggran, ärlig och modeinriktad.

Alla de presenter jag tidigare köpt till henne har jag inte sett röken av,,vet inte vad jag ska köpa.

tacksam för tips!

Kan ju hålla med Winterfell här men det är ju i grunden ointressant för rent socialt så funkar det ju inte. Nu skriver du inte vilken budget du har men för en person som är både "har allt" och är noga med det man köper så lönar det sig inte så mycket att köpa någon produkt utan snarare att satsa på något förgängligt.

Min tolkning är att hon är en finsmakare, kan du köpa en korg med fina ostar och ett gott vin, kanske? Ett modemagasin kan också vara en idé, Nu har jag tipsat om en prenumeration flera gånger men det kan vara en bra idé för personer som har allt, men samtidigt har ett tydligt intresse. Det är inget som de måste spara och en bra present.

Ta med henne på musikal? Teater? Modevisning + middag?
  • Christoffer79
    Anonym (Huvva) skrev 2012-11-28 00:56:32 följande:
    Till min mor:
    Mysig omtänksam kvinna omkring de 50.
    Tycker mycket om musik (Typ Sissel Kyrkjebö, Peter Jöback, Josh Groban, Jill Johnson m.f.)
    Sjunger i kör, bor i en relativt stor stad.

Till min sambo:
    Lugn man med mycket humor, 30+, från Holland.
    Tycker om att röra på sig, men trivs också bra med att spela tv/dator-spel.
    Skulle gärna läsa mer än vad han gör just nu. Barnalängtan.

Till svärföräldrarna:
    Holländskt par 65+
    Tycker om barn (har tyvärr ännu inga barnbarn), tar gärna hand om grannars barn och barnbarn.
    Litteratur, teknik.

Till svärfarmor:
    Holländsk krutgumma på 93 bast
    Reser gärna trots sin ålder, pekar med hela handen men med mycket värme och kärlek, är äldst i nuvarande fem generationer för henne rakt nedstigande led(!!!).
    Till mamma: Det låter som hon skulle tycka om att gå på musikal? Om det inte finns på er ort så kan det förstås bli lite dyrt. Ett annat förslag är annars att kolla upp när Körslaget spelas in, kontakta produktionsbolaget och fråga hur ni gör för att komma med i publiken (det brukar vara ganska lätt), kombinera med en middag ute på stan.

Kolla upp de artister hon gillar på Spotify och se på Relaterade artister. Gör ett blandband av dessa alternativt köp en ny skiva på någon artist som dyker upp ofta som relaterad artist och köp en CD

Till sambon: Bereonde på vilket typ av TV-spel han har så kan kanske Xbox Kinect (eller liknande) vara populärt. Det är ett typ av TV-spel man spelar med kroppen, och han gillar ju att röra på sig.

Om han vill läsa mer så handlar det förstås inte bara om att "köpa en bok" utan det gäller att hitta rätt typ av bok. Ofta behöver man en bra bok som gör att man kommer in i läsandet. Det är dock väldigt svårt att ge tips på en bok då jag inte vet vad han har för smak. Om han pendlar mycket kan ju en ljudbok vara ett bra alternativ.

Till svärföräldrarna: Det låter som att både de och din sambo har en speciell julklapp de önskar sig, som inte går att köpa :) Kanske ett sällskapsspel de kan spela med grannens barn? Jag skrev en artikel om det för ett tag sen med förslag på sällskapsspel som fått bra kritik: www.presenttips.se/8-sallskapsspel-som-fatt-bra-betyg

Din sambo kan säkert hjälpa dig med vad motsvarande heter på holländska och så kan du googla det och köpa i en holländsk nätbutik (om de bor i Nederländerna vill säga).

Till svärfarmor: Oj, det var ganska svårt. Jag antar att hon bor i Holland? Om det är fart i henne så vill hon nog hålla hjärnan i trim och lära sig nåt nytt. Kanske en kurs i något på orten där hon bor? Eller en videokurs i något? Hmmm, detta var svårt.
  • Christoffer79
    Pippilångstrump skrev 2012-11-28 01:18:11 följande:
    Min man: har det han behöver och vill ha. Om det är
    Något han vill ha köper han det. Kobbar som
    Chef. Kobbar mycket. Vi väntar barn ihop, blir hans första.
    Klär sig i jeans och skjorta, skärp och kontorvänliga skor varje dag. Fick ett personligt armband i läder av mig med påstår sig ej kunna ha något så utstickandes på jobbet. Ett 4 vm brett läderarmband i brunt.
    Är pedantisk.
    Vi har även en katt och jag två barn sedan tidigare.
    Vi gillar att resa men tiden är knapp.

Dotter 7 år: önskar sig inget. Bara att få vara med sin familj på jul. Blir nästan arg om man frågar henne vad hon önskar sig.
    Till din man: Om du ändå vill köpa något personligt klädesplagg som funkar på kontoret är det ju numera "accepterat" med lite roligare strumpor, tex HappySocks.se eller BobbyHarper.se.

Vad betyder kobba? :)

En chef som gillar att resa. Hmmm...Jag kan tänka mig att han skulle kunna vara någon som skulle gilla att lära sig saker, tex lära sig att göra egen korv? Det är en sån sak som "låter bra" i fikarummet.

Till din dotter: Hon låter förståndig :) Om familjen är det viktigaste föreslår jag presenter som involverar familjen eller som symboliserar något ni ska göra med familjen. Sällskapsspel eller något form av pyssel som ni gör tillsammans kan nog vara uppskattat, gissar jag.
  • Christoffer79
    Anonym (A) skrev 2012-11-28 09:36:47 följande:
    Vill gärna ha tips på julklapp till min man 25+.  Hemmet är det viktigaste för honom och han lägger mycket tid på heminredning. Är allmänt svag för teknik och gillar att stå i köket och experimentera fram nya maträtter.

Har varit ganska stressad på jobbfronten på sistone och säger sig längta efter lite  avkoppling.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 0-2000 kr på julklappen

Teknik och matlagning är en tacksam kombination om man ska köpa julklappar! Här är några exempel:

www.coolstuff.se/iGrill-Stektermometer
    www.coolstuff.se/Stirr-Automatisk-Sasvisp
    www.amazon.com/b/ref=s9_dnav_bw_ir01_b&node=289913&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-4&pf_rd_r=9891743C9FA94C24A7AB&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1411105742&pf_rd_i=284507
    www.lykka.se/ är en bra butik för lite vassare köksredskap

Jag skrev den här artikeln förut: www.presenttips.se/11-utsokta-presenter-till-en-matsnobb, nu verkar ju inte han nödvändigtvis vara en "matsnobb" men det kanske kan ge inspiration. Jag kan också tänka mig att ett kit av kryddor och spännande basvaror i kombination med lite delikatesser kan skapa inspiration till nya rätter i mellandagarna.

I allmänhet kan jag tänka mig att en kombination av många av dessa saker i en sorts paketkorg kan vara bra.
  • Christoffer79
    Mli 014 skrev 2012-11-28 11:01:09 följande:
    Jaa hjälp mig!!! Min svågers son på 9. Jättefin kille, bor på hem, i väntan på att få bli fulltidsboende hos sin pappa som han just fått kontakt till.
    Har blivit utsatt för hemska saker, vilket har resulterat i att han inte har någon som helst initiativförmåga eller intresse för "vanlig lek". Vill bara spela tv-spel och önskar sig en IPad eller ps3 i julklapp. Vi har inte så mycket pengar. Men vill ge något kring 300;-
    Jag har funderar och letat sedan oktober men kan inte komma på något.
    Jag kan tänka mig att man har två vägar att gå här. Antingen köpa något som gör att han får hjälp att få initativförmåga eller något som stryker behoven medhårs. Utan att gå mer in på det psykologiska här så ger jag tips utifrån det senare.

Det KAN gå att hitta superbilliga iPads begagnat, tex hos Kronofogdens auktioner. Tex denna för 150 kr kronofogden.se/5.33cd600b13abbc8411c800011551.html (även om denna annons bizarrt nog råkar visa en iPhone eller iTouch). I övrigt kan nog Blocket vara din vän, när det gäller att hitta dessa dyra saker billigare. Det lär dock bli svårt att hitta PS3 eller iPad för 300 kr oavsett, men det kan vara värt att försök. Vissa lite äldre konsoler kan dock gå att hitta billigt men det kan riskera att bli ett antiklimax på julafton när han får ett gammalt Xbox eller liknande.

Om han gillar att göra saker som han "försvinner" i kan pyssliga saker som pussel kanske vara något annars?

• Christoffer79

Nu pausar jag för idag, måste försöka jobba lite också :) Jag återkommer ikväll eller imorgon med dagens "skörd".

• Christoffer79
    MaaxMaax skrev 2012-11-28 11:59:25 följande:
    Jag brukar köpa det mesta av mina julklappar till de vuxna som gåvobevis hos unicef.se/gavoshop Men sedan är det yngre syskon/barn, som jag gärna vill ge en egen fysisk pressent. Bara något litet och gärna användbart, men som de ändå kan uppskatta.

Kille 11 år: Älskar allt som har med dataspel/tv-spel att göra, lite för mycket, så vill inte ge något sådant, men han har inga andra intressen, mer än våld och död (han är fosterbarn, och det vore bra att få honom bort från sådant) Men han gillar djur lite, och särskilt katter.

Kille 19 år: Gillar status och pengar, kvalité och märke, vilket jag inte har råd med alls! Vill ge honom något han har nytta av. Ingen bok eller liknande, men något annat... Här har jag verkligen ingen aning!

Kille 11 år: Att ge ett TV-spel utan att riktigt veta vilket han önskar sig är svårt, för det blir lätt fel och du vill ändå inte ge något sådant. Gillar man TV-spel är det kanske troligt att man också gillar tekniska prylar, vad tror du han skulle tycka om en sån här inomhushelikopter: www.coolstuff.se/search/silverlit ?

Kille 19 år: Beroende lite på vilken typ av kläder och så han använder sig av så kan man ju köpa tex märkes-manschettknappar och liknande billigare än tex en skjorta av motsvarande märke. Det är ju om du trots allt vill köpa något som är lite mer "medhårs". Något annat som han förmodligen skulle gilla är en prova på-upplevelse som denna: zuperbox.se/kor-ferrari-10-km.html

Det är dock svårare att komma på "nyttiga" presenter utan att veta mer om honom. Vad arbetar han med, eller vad studerar han? Vad planerar han att göra under det kommande året? Vad gör han på fritiden? Vad drömmer han om? Hur spenderar han dagarna?

Om du är behjälpt av mina svar får du gärna gilla <a href='on.fb.me/Sq0rk8'>min blogg på Facebook</a>
Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!