• barneb­äst
    Äldre 27 Nov 09:27
    3835 visningar
    1 svar
    1
    3835

    Flytta utomlands - hur påverkar det barnen?

    Vi har som livsplan att någon gång bo utomlands och nu börjar den chansen närma sig. 
    Vi har hela tiden sett det som ett äventyr, en chans att få uppleva något nytt, lära sig respektera andra människor och andra kulturer. Och att få ett nytt språk.

    Vad jag funderar över mer och mer är hur det ska gå för barnen. Vi har två, en  6-årig pojke och en 10-årig tjej som båda har vänner, aktiviteter och trivs i sin skola här i Sverige. Givetvis oroar man sig för hur de ska klara sig i den nya situationen där allt kommer att vara nytt, till och med språket.  Kommer de att utvecklas av sina nya erfarenheter eller är det åldersmässigt känsligt för dem att "utsättas" för detta, är saker jag funderar över. 
    Vår dotter är trygg, social och har god självkänsla. Dessutom kan hon lite engelska som kanske kan hjälpa henne i sin nya situation. Pojken är trygg men känslig och mjuk. Han har tidvis svårt att skiljas från oss föräldrar, särskilt mamma. Det är främst honom jag funderar kring när det gäller flytten. Är sex sjuårsåldern en extra känslig ålder för sådana här dramatiska förändringar? Pojken har precis lärt sig läsa och skriva. Hur ska det gå om han måste börja den processen igen på ett annat språk (engelska)?
    Vi vill gärna ge våra barn och oss själva ett utlandsäventyr, men är åldern på barnen lämplig för detta undrar jag?

     

  • Svar på tråden Flytta utomlands - hur påverkar det barnen?
  • Äldre 28 Nov 13:08
    #1

    Hej!
    Det är svårt att ange någon ålder som mer eller mindre lämplig för barn att klara av att flytta utomlands med sina föräldrar.
    Du har ju beskrivit dina barn som harmoniska och välanpassade utan några större problem och det finns då ingen anledning att tro att det inte skulle fungera även i ett annat land. För barnen har det större betydelse att de har åtminstone en förälder som finns mycket nära dem i vardagen i det nya landet och som kanske inte ska räkna med att hinna jobba under det första året. Ju mindre barnen är desto mer av föräldranärvaro behövs för att de ska må bra och för att hjälpa dem att skapa en trygg struktur med skola och kamrater. 
    Ett nytt språk tillägnar sig barn väldigt fort och den osäkerheten det kan medföra ligger nog mest hos föräldrarna.
    Ju mindre barnen är när de bor utomlands med sina föräldrar desto mindre har de med sig av de upplevelserna och språket när de sedan bor hemma igen.
    Å andra sidan kan det vara betydligt svårare att få med sig större barn som inte vill lämna sina kompisar, sin skola etc.
    Grundrådet är att om det passar er föräldrar och ni sedan tar hänsyn till barnens ålder och stöttar dem utifrån deras behov, så går det utmärkt att bo utomlands med barn i olika åldrar.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Flytta utomlands - hur påverkar det barnen?