• Björckan

Dagis klagar på alla våra regnkläder

Nu känner jag mig helt modstulen och vet inte vad jag ska göra längre. När jag hämtade på förskolan idag så påpekade en av fröknarna att regnbyxorna (nya, använda två gånger bara. Överdragsbyxor med hängslen från varför därför) inte håller tätt. 

Min son är 2 år i januari och har gått på dagis sedan i maj. Nu har vi avverkat:
    - ett par överdragsbyxor utan hängslen från kappahl,

- en regnoverall (begagnad, minns inte märket) som det gick hål i,

- ett regnställ från abeko i galon som jag inte hittade något fel på men som enligt uppgift från dagis läckte varenda gång

- och nu funkar inte dessa överdragsbyxorna heller?

Kommentaren jag fick idag var att vi måste köpa "riktiga" regnbyxor. När jag frågade vad hon menade med det visade hon mig ett par galonisar. Men det var ju det vi hade innan dessa och de höll ju inte heller tätt ?! 

Jag är student och har inte råd att lägga flera tusen kronor på regnställ från PoP och Didriksson. Det måste ju finnas något alternativ som kostar mindre men ändå håller tätt?

Min son älskar dessutom vattenpölar och sätter sig gärna i dem. Han blir dessutom väldigt arg när man tar bort honom från dem (vilket fröken på förskolan gärna påpekar...) och kastar sig. Det känns som att det enda alternativet skulle vara om det fanns en regnoverall med inbyggda stövlar. Finns det?

Hjälp, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Dagis klagar på alla våra regnkläder
  • Ordis
    Björckan skrev 2012-11-28 18:36:05 följande:
    När jag hämtade på förskolan idag så hängde sonens overall och regnbyxor i torkskåpet igen.
    Det var de två andra fröknarna på avdelningen som var där när jag hämtade. Alltså inte samma som igår men jag berättade att jag funderat väldigt på det här med regnbyxorna och att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra.

De gav mig ett helt annat bemötande och sa att det givetvis handlar om att det läcker in nere vid stövlarna. En av dem sa att de tar på honom ordentligt och drar hällan under stöveln men att det liksom inte spelar någon roll eftersom han sätter sig i varenda pöl. Hon sa också (utan att jag behövde fråga) att de sopar bort de värsta pölarna så att de inte är farliga. Hon tyckte inte att jag skulle bekymra mig så mycket om detta utan ser det mer som att det är en fas han är i just nu där han tycker om att sitta i pölarna. Jag berättade att jag funderat på vadarstövlar men att det är så svårt att hitta i hans storlek och då skrattade de båda två och sa att jag inte behövde gå till överdrift. 
    Glad 

Så jag antar att det bara är den som jag mötte igår som har problem med att han blir blöt... 

Skönt i alla fall att inte behöva oroa mig så mycket för detta men tack för alla bra tips jag fått i tråden på vilka märken som är bra och vart man kan få tag på dem !!

{#emotions_dlg.flower} 
    Skönt att det löste sig.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Harmagedon

Tvååringar behöver överlevnadsdräckt på sig för att det ska vara helt torrt. De sliter av sig vantar o slänger i nån pöl, sättet sen på sig den blöta vanten så innetröjan blir blöt. Lägger sig i en vattenpöl så det rinner in i halsen. Vattentäta skor är fö bara vattentäta runt om. Det finns ett hål där foten ska in. Brukar oftast säkras upp med fothällor. När sonen skulle hämtas idag satt han i en vattenpöl o öste in vatten i sin vinterkänga med en lite spade. Kul just då. Han är fyra så tyvärr kan jag inte trösta dig med att det går över.

Vi har nog varenda variant på ytterplagg msn kan ha. Skalkläder, galonisar, fodrade galonisar, vinteroverall o skaloverall...finns alltid något att sätta på när det andra är blött. Kör ullställ under som torkar snabbt på kroppen.

• Lbem

Är det jag som missförstått det hela, eller... du har väl inte överdragsbyxor
    på ditt barn när det är november?? Du måste mena fodrade regnkläder!? 

• mamma 86
    Lbem skrev 2012-12-04 21:04:49 följande:
    nu är jag ju inte ts men för bara ett par veckor sen hade min dotter på sig vind och vattentäta överdragsbyxor. det var mellan 8-10 plusgrader. var det kallare hade vi fleecebyxor under. 
  • Harmagedon

Inte ts här heller men fick för mig att hon menar typ skalbyxor eftersom de ska tåla regn.

Skalbyxor med ullunderställ körde vi på fram Till snön kom. Funkar bra för oss.

• Mabaja

På min dotters förskola vill de att barnen har BÅDE överdragsbyxor och galonisar! Överdragsbyxor till torra dagar och galonisar till blöta dagar... Och har han överdragsbyxor i vattenpölar förstår jag att han blir blöt! Vi har Lindex överdragsbyxor och jacka och ullareds fodrade galonställ...

• Lbem
    Harmagedon skrev 2012-12-04 22:20:42 följande:
    Inte ts här heller men fick för mig att hon menar typ skalbyxor eftersom de ska tåla regn.

Skalbyxor med ullunderställ körde vi på fram Till snön kom. Funkar bra för oss.
    Funkar ju det också. Men om jag får fråga utan att alla blir galna,
    varför använder man inte fodrat regnställ istället?? 
  • Harmagedon

Du menar fodrad galon?
    Skalkläderna har ett lite bredare användningsområde, brukar hålla bättre o känns smidigare att leka i. När det ligger runt nollan blir galon kallt oavsett foder. Men vi har några sådana byxor för de är helt klart bra att ha i den gytjebrottning min son utövar ibland.

• Lindsey Egot the only one

Harmagedon

Mina mitten barn hade fleecad galonställ med ett extra fleece ställ under en hel vinter. De var de enda barnen som var torrast både på insidan och utsidan.

• mamma 86
    Lbem skrev 2012-12-04 22:24:09 följande:
    Funkar ju det också. Men om jag får fråga utan att alla blir galna,
    varför använder man inte fodrat regnställ istället?? 
    jag tyckte inte alls helt enkelt att det var bra. kom det in vatten var torktiden många gånger väldigt lång. för oss har det funkat bra med överdragsbyxor + fleecebyxor eller regnkläder med fleeceunderställ under. dessutom tycker jag att vi har mer användning av detta då jag inte ser någon anledning till att köpa både fodrat och ofrodrat regnställ
  • Harmagedon

Som sagt. Jag tycker att båda är bra men på lite olika saker. Men jag kan ju bara gissa att det var skalbyxor ts menade.
    För jag vet faktiskt inte vad överdragsbyxor är. För mig låter det som vindoverallen man drog över matchstället när man åkte hem. Men det är nog lite regionala skillnader i språket bara...
    För oss har det varit sådana vintrar ( o tyvärr) somrar att skalkläderna kommit till massor av användning.

• Björckan
    Lbem skrev 2012-12-04 21:04:49 följande:
    Nej, jag har inte fodrade regnkläder. Sonen har overall under regnstället när det är kallt. Det är möjligt att jag missförstått överdragsbyxor/skalbyxor/regnbyxor-benämningarna. Men det är inte galonbyxor utan något annat lite prassligare material. Skulle enligt uppgift från butiksbiträde på Åhlens vara vattentätt. (har testat hemma i badrummet och inte lyckats få dem att läcka i tyget heller)
  • Björckan
    Harmagedon skrev 2012-12-04 22:38:55 följande:
    Som sagt. Jag tycker att båda är bra men på lite olika saker. Men jag kan ju bara gissa att det var skalbyxor ts menade.
    För jag vet faktiskt inte vad överdragsbyxor är. För mig låter det som vindoverallen man drog över matchstället när man åkte hem. Men det är nog lite regionala skillnader i språket bara...
    För oss har det varit sådana vintrar ( o tyvärr) somrar att skalkläderna kommit till massor av användning.
    Ja det kan nog vara regionala skillnader i språk. Fröken på dagis kallade våra byxor för överdragsbyxor... så jag antog väl att det var så de kallades..
  • BusJohanna

Innan jag fick barn tänkte jag överdragsbyxor om täckbyxor, alltså det man har när det är vinter och snö. När jag fick barn verkade det vara samma sak som skalbyxor, tunna och ofta vattentäta funktionsbyxor att ha som regnkläder eller med fleece under mot vind och regn. Mer likt det jag som vuxen skulle ta på mig mot väder och vind. Andas bättre än galon och smidigare att röra sig i.

Nu är galon bra på små barn när dessa kläder brister i kvalite men personligen gillar jag dessa kvalitetskläder bättre. (När de funkar)

• Emi 774

Men lägg AV, vem bryr sig om vad överdragsbyxor är, och VARFÖR tror folk att ALLA måste göra likadant. Konformiteten här är så äcklig att man vill kräkas.

• Flygfotogen

Äsch, finns det torkskåp så gör det väl inget om han sitter i vattenpölarna och leker? Det är ju sommar ute nu så särskilt frusen hinner han nog inte bli. Skicka med gott om extra ombyten bara så att det finns och ha regnkläder i rätt storlek som går att fästa rätt tight till stövlarna.

Svar på tråden Dagis klagar på alla våra regnkläder