• MammaNath

Kan utseendet på magen och måendet avgöra vilket kön bebisen har?

Hej! Väntar min fjärde och BF blir den 13/1 2013. Har två flickor och en pojke. Undrar om det finns små underliga tecken på magen eller kroppen som kan tyda på det ena eller andra könet? Har höga hjärtljud stämt med flicka? Vad betyder brun rand ovanför naveln? Vi har inte valt kolla könet för att få det bli lite mer spännande under förlossningen men jag är alldeles för nyfiken!!!! Har med alla tre barnen haft rätt med den inre känslan men nu är jag faktiskt lite förvirrad....

Hur har ni haft det? 

• Svar på tråden Kan utseendet på magen och måendet avgöra vilket kön bebisen har?
  • izgo

Jag hade Pojkmage
    Under mitt fett :p o de blev
    Pojke :)

• kickan89

Med första barnet mådde jag skit under största delen av graviditeten, hade hormonrand och ganska bred mage men inte så att den syntes bakifrån. Det blev en tjej.
    Nu med andra har jag mått relativt bra i ser hela graviditeten (vecka 31 nu), purtigare mage och upptäckte just att jag fått en hormonrand igen. Enligt rul är även detta en flicka :)
    Tror att hjärtljuden varit mellan 140-150 med båda.

Graviditeterna har varit väldigt olika både utseendemässigt och hur jag mått. Med första hade jag gått upp nästan 20 kg när jag var halvvägs och blev sjukskriven redan i vecka 25 eftersom jag fick problem med svanskotan och ryggen. Samlade extremt med vätska. Denna gång hade jag gått upp 4 kg i vecka 22 och inte haft några större fysiska problem. Med första jobbade jag i butik och denna gång pluggar jag så har ju inte samma fysiska påfrestning där men å andra sidan har jag ju en tvååring som jag bär runt på nu. Har mycket mer fysisk ork än så länge denna gång.
    Som sagt, väldigt olika graviditeter och många har trott att jag väntar en pojke sen här gången men jag har haft känsla för flicka båda gångerna. Får se om rul visade rätt ;)

• MammaNath

Med mina flickor mådde jag fruktansvärt illa de första 15 veckorna och sen mådde jag kanoners fram till förlossningen. Hormonrand på båda och hjärtslagen över 140. Med pojken mådde jag illa fram till han föddes och blev sjukskriven från vecka 26. Ingen hormonrand och hjärtljuden aldrig högre än 137. Och med denna hjärtslag på 150 och mådde illa de första 12 veckorna. Sjukskriven från vecka 31. Hormonrand och magen syns bakifrån blir lite förvirrande men börjar tro på tjej...

• Realmilla

Man vill gärna kunna se tecken men jag tror tyvärr att det är skrönor bara

Jag har två flickor båda hade jag mage som inte syntes bakifrån, jag hade ingen hormonrand, jag mådde illa de första veckorna, jag var sugen på apelsiner och sura godisar, kinesiska kalendern visade flicka på båda, gick upp 16 kg resp 14 kg
    Hjärtljuden på nr 1 låg på 126-140
    Hjärtljud nr 2 150-160.

Väntar nu nr 3 illamående de första veckorna ,mage som inte syns bakifrån,ingen hormonrand, inga cravings,kinesiska kalendern visar flicka, hjärtljuden är 136-150
    Jag är i V 28 och har gått upp 10 kg.
    Jag inbillar mig att det är en kille men jag tror ändå det blir en tjej till!

En kompis till mig har 3 pojkar och 2 flickor hon har haft hormonrand med alla men med nr 5 (pojke) hade hon en väldigt svag rand så det har nog bara att göra med just hur mycket hormoner man har i kroppen.

• Tjolanta

testa pendeln Funkade klockrent på mej alla tre gånger! Jag tog min vigselring i ett hårstrå från mej och höll den över vänster handled (då magen inte hade fått form än). Pendlade den var det en gosse och cirkulerade var det en tös.. Stämde även på maken då den pendlade över hans handled

• Santosha

Jag har haft typiska "pojkmagar" båda mina graviditeter: magen är väldigt framåtriktad och det syns knappt alls bakifrån att jag väntar barn. Träffade en äldre dam i affären härom dagen som inte frågade om jag väntade barn, utan konstaterade att "du väntar en pojke, det syns på hur du bär graviditeten". Då var jag iklädd fleecetröja, fodrad väst och över det en gigantisk regnjacka... Och har en ganska liten mage i vecka 38. Hon hade tydligen jobbat med gravida/förlossningar tidigare, så jag var förstås tvungen att fråga om det verkligen stämde, att flickmagar sväller ut mer åt sidorna och pojkmagar är mer toppiga. Hon sa att det inte syns på alla, men på vissa. Och jag var tydligen en av dem.

Annars - vilopuls på mina pysar runt 130 slag per minut när de sover i magen, hormonrand med ettan från naveln och neråt, men inte med tvåan, illamående hela graviditeten med ettan, till vecka 20 och därefter mer sporadiskt (= ett par dagar i veckan) med tvåan, lågt Hb med båda, fast värst med ettan, trött och förvärkar länge med båda, foglossning med tvåan. Ettan var en kille, och tvåan är det också enligt ultraljuden.

• MammaNath

Den inre känslan stämmer väl alltid?  Hjärta

• Coyote
    MammaNath skrev 2012-12-02 21:52:32 följande:
    Den inre känslan stämmer väl alltid?  Hjärta
    Knappast.
  • lina822

Det stämmer inte alls. Konstigt att det finns fortfarande folk som verkligen tror på sånt. Jag är ganska trött på att höra från olika kvinnor att jag väntar en pojke! Jag säger till de att jag väntar en flicka men nej du ska se säger de det blir en pojke....

• Mabaja

Med första barnet hade jag 9/10 åsikter en pojkmage... Hormonrand kom i v 35, spydde till v 30... Blev en flicka.

Med andra barnet var magen typisk pojkmage, låg och spetsig... Ingen hormonrand och spydde till v 38.. Blev en flicka!

Nu är jag tidigt gravid med nr 3, 12+0. Och inget illamående, spytt två ggr. Mår 100000 ggr bättre än de andra två! Enda jag dras med är foglossning och halsbränna...

• andreasmittallt9105

Jag väntar första barnet och får hela tiden höra att jag får en pojk men jag själv är inne på en flicka då jag ALLTID drömmer om en flicka på nätterna.

Tror dock bara att det är lite "prat" att man kan se på magen om det är en flicka eller pojke.

• MammaNath

Tror jag inte kan hålla mig!
    RUL inför vändning nästa fredag å kommer nog be dom kolla lite va det  kan va. Frågan är om dom gör det?  

• andreasmittallt9105

I Vårat landsting säger dom ingenting om vad det är för kön om det är första barnet.
    Fick gå på två ultraljud och va rädd att vi skulle lyckas se de men det slapp vi då bebisen låg "rätt" så man inte såg det.
    Tycker det är spännande att inte veta.
    Alla som spekulerar i vad det kan va osv och sen se vem som har haft rätt.

• Minza83

nä ts det stämmer inte!!

för i så fall skulle jag vänta en tredje pojke nu :P haha och det gör jag INTE.

med mitt 1a barn så var jag sjukt trött, sov hela tiden, hela graviditeten.
    spydde av bajslukt och när jag borstade tänderna för det blev så tjockt skum i munnen... skitsnuskigt!
    hade sug på frukter!! aldrig ätit så mycket fruktsallad någonsin... ;)) hade galna humörsvängningar!enorm halsbränna!
    svällde jättemycket i vätska, hade sjukt mycket förvärkar som medicinerades pga påverkad tapp, fick preeklampsi.
    fick en pojke.

med 2a barnet så var jag illamående redan 1v efter äl! helt galet jag vet!
    choklad var medicinen mot illamåendet.. ;)  svällde även här mycket i vätska, tidigare än med 1a barnet och blodtrycket började svaja i samma veva. hade också mycket förvärkar, födde i v36+ och fick även då preeklampsi men förlossn hann starta av sig självt.. hade också enorm halsbränna från v20 o framåt typ.. mådde illa nästan hela graviditeten!
    fick en till pojke

nu är jag gravid med nr 3, började med trööööötthet, haft fruuuktsuuug till och från under hela graviditeten..
    men även chokladSUG.. (började äta magnesium mot sendragen i benen, vilket också hjälpte mot chokladsuget!)
    är fortfarande galet trött och är i v35.. har sjukt mycket förvärkar även denna graviditeten..
    väntar en flicka.

magen var mer rund med 1a barnet, men lågt ansatt ..
    med andra barnet såg magen mer spetsig ut, antagligen för att pojkarna kom tätt, det är inte ens 1år mellan dem..
    nu är magen väldigt lika de två förra gångerna.. låååångt ner sitter den (har iof sjunkit rejält!) men ändå..
    de som inte vet vad vi väntar skulle Säkerligen gissa på pojke :P om man ska gå efter myten dvs :P 

• Minza83
    Minza83 skrev 2012-12-06 14:20:06 följande:
    nä ts det stämmer inte!!

för i så fall skulle jag vänta en tredje pojke nu :P haha och det gör jag INTE.

med mitt 1a barn så var jag sjukt trött, sov hela tiden, hela graviditeten.
    spydde av bajslukt och när jag borstade tänderna för det blev så tjockt skum i munnen... skitsnuskigt!
    hade sug på frukter!! aldrig ätit så mycket fruktsallad någonsin... ;)) hade galna humörsvängningar!enorm halsbränna!
    svällde jättemycket i vätska, hade sjukt mycket förvärkar som medicinerades pga påverkad tapp, fick preeklampsi.
    fick en pojke.

med 2a barnet så var jag illamående redan 1v efter äl! helt galet jag vet!
    choklad var medicinen mot illamåendet.. ;)  svällde även här mycket i vätska, tidigare än med 1a barnet och blodtrycket började svaja i samma veva. hade också mycket förvärkar, födde i v36+ och fick även då preeklampsi men förlossn hann starta av sig självt.. hade också enorm halsbränna från v20 o framåt typ.. mådde illa nästan hela graviditeten!
    fick en till pojke

nu är jag gravid med nr 3, började med trööööötthet, haft fruuuktsuuug till och från under hela graviditeten..
    men även chokladSUG.. (började äta magnesium mot sendragen i benen, vilket också hjälpte mot chokladsuget!)
    är fortfarande galet trött och är i v35.. har sjukt mycket förvärkar även denna graviditeten..
    väntar en flicka.

magen var mer rund med 1a barnet, men lågt ansatt ..
    med andra barnet såg magen mer spetsig ut, antagligen för att pojkarna kom tätt, det är inte ens 1år mellan dem..
    nu är magen väldigt lika de två förra gångerna.. låååångt ner sitter den (har iof sjunkit rejält!) men ändå..
    de som inte vet vad vi väntar skulle Säkerligen gissa på pojke :P om man ska gå efter myten dvs :P 
    ps har fått hormonrand alla 3 gångerna också :)) från brösten och ner över hela magen :P 
  • MammaNath

Jag vill att det ska bli en överraskning men underlättar ju lite med kläder . Köpt könsneutralt men så hittar man skitsöta tjejkläder man får dissa., eller nått snyggt grabbigt. Man skapar ju en mer identitet om barnet när könet fastställs. Men spännande å se vad som kommer ut, lite julafton

Svar på tråden Kan utseendet på magen och måendet avgöra vilket kön bebisen har?