• Rosenöga

Jag avskyr min dotter! (långt)

Allt är inte ditt fel. Hon har en far också. Sen har hon ju själv ansvar för sitt liv. Hon är vuxen och fri att söka hälp för egen del, terapi  t ex. Det känns kanske svårt att ställa krav men det är vad som fattas. Du måste ställa krav på henne och inte låta henne utnyttja dig på alla sätt. Det kanske du lättare kan göra om du inser att allt inte är ditt fel. 

Men kräv inte av dig själv att du ska älska henne villkorslöst. 

• Rosenöga
    Anonym skrev 2012-11-28 01:18:02 följande:
    www.fathers.com/content/index.php?option=com_...

Läs och begrunda. Din dotter tillhör numera statistiken för att du valde att inte gå igenom problemen utan istället hoppa ifrån dem. Att pappan valde att flytta till Stockholm och ta sig en ny fru efter att du valt att lämna förhållande, har han full rätt till. Det är ju sånt som händer när man blir ensam helt plötsligt att man söker nytt och allt nytt är inte kompatibelt med det gamla.

Slutar mina barn respektera mig, så blir det livet på gatan för dom utan pardon. Känslokallt, ja kanske, men jag har lite till övers för människor som tar totalt felaktiga beslut och ungdomar har foten i vuxenvärlden och är tvingade att också ta rätt beslut.

Det är inte bra för barn att växa upp i familjer där man håller ihop trots problem och vantrivsel i förhållandet. Det finns inget som säger att dottern hade sluppit problem i så fall. Ingen har sagt att pappan inte hade rätt att leva sitt liv, men pappan har också ansvar, barnen är båda föäldrarnas ansvar.

Det är troligt att dottern har någon diagnos som TS nämner.   

Och TS, från tre års ålder rekommenderas veckovis boende vid skilsmässa. Så det var inte fel. Men många väljer växelvis (varannan vecka) redan när barnet är yngre fast det inte rekommenderas.    
  • Rosenöga
    Mingella skrev 2012-11-28 01:27:55 följande:
    Jag känner igen det här så väl, fast inte från din synvinkel utan ifrån din dotters.

Vi hade den här problematiken i min uppväxt med och det bottnade i att ingen vuxen någonsin respekterat mig eller mina syskon. Barn var blanka papper att fylla i med allt för höga krav, ett slags kortväxta vuxna som förväntades uppföra sig utan att ifrågasätta.

Någon egentlig genuin tid och omtanke märkte vi inte så mkt av, även om jag som vuxen förstår att dom försökte. De var så upptagna av varandras bråk och sin egna egoism att vi mer blev något slags statuskvitto. Den tid och omtanke som lades på oss kändes mer som något som ämnade fylla deras "nu-har-jag-varit-en-bra-förälder"-kvot.

Min mamma kommenterade gärna med en suck (när hon blev arg) "vad skulle jag med er till?/varför skaffade jag mig så många barn?". Eller "du bor i MITT hem, här bestämmer jag/det är jag som bor här/betalar hyran/är snäll som ger dig ett rum". Både hon och pappa tog ofta på sig offerkoftan och tyckte synd om sig själva medan vi förväntades ta föräldraroll.

När de skilde sig var vi som spelbrickor man använde sig av för att få ett försprång eller hota den andre. Därefter gnällde mamma ständigt över att vi var så jobbiga och att vår pappa var värdelös och pappa hotade att skicka hem oss så fort vi inte dansade efter hans pipa.
    Vi ville bara flytta, bli lämnade ifred från dessa människor som bara sårade oss (också därför att de såklart försökte göra gott och menade väl).

Plötsligt en dag fick vi nog. Då var vi "psykiskt sjuka" (ja det var exakt vad som sades) och vi skulle dra in BUP.

Och hela den här tiden hade vi bara velat bli respekterade, sedda och fått en ursäkt. Istället satte föräldrarna på sig offerkoftan, som de alltid gjorde. Så vi gav upp, sket i allt, blev bittra och började baka tillbakakaka.
    Hur gick det för er? Blev ni lika struliga?
  • Rosenöga
    Mingella skrev 2012-11-28 01:47:22 följande:
    Rosenöga: japp. Den ena rymde titt som tätt, började knarka, sålde våra grejer, fick hämtas på polisstationen otaliga gånger, skar sig i armar och lår osv (soc ryckte in och bistod med lägenhet vid 16 års ålder. De insåg att det var ohållbart att det "barnet" bodde kvar hemma).

Den andre flyttade runt mellan kompisar, klippte banden med både mor och far, fick svår panikångest, svår aggressionsproblematik och självmordsfunderingar.

Idag har vi hittat tillbaka till livet men kontakten med mamma och pappa mår vi bäst om vi slipper.

Oj, vad jobbigt!

Men skönt att ni hittat tillbaka till ett bra liv. Ja, inte konstigt att kontakten med föräldrarna inte fungerar i ert fall.  
Svar på tråden Jag avskyr min dotter! (långt)