Anonym skrev 2012-12-01 22:41:42 följande:
Nej för tusan, jag vaknade inte en dag med dessa känslor. Jag har alltid älskat min dotter!! Alltid, till och med när hon nästan har fått oss vräkta, nästan bränt upp vårt hem, tagit alla mina saker, suttit i rättegångar, skrämt sina syskon så de börjat gråta. Aldrig någonsin har jag slutat älska henne!!! Men jag har definitivt inte tyckt om henne många gånger. Att jag säger att jag avskyr henne är mer att jag avskyr hennes beteende och de problem som hon orsakar resten av familjen. Att jag skrev att jag inte kände så mycket kärlek för henne var för att hon just då gjorde det så svårt för mig att älska henne. Jag orkar inte gå in på detaljer. Men jag har aldrig någonsin slutat älska henne!!! Jag ringer henne jämt bara för att höra att hon har det bra. Men...många runt omkring mig säger att jag måste sluta med det. De vet att jag bryr mig nästan för mycket! Och tänk att jag visste redan innan att någon skulle påpeka att jag själv är störd för att jag hade en alkoholiserad mamma. Nej, ni har faktiskt lite fel! Jag har själv gått i terapi i flera år pga det. Och jag är helt övertygad om att det jag har varit med om inte har påverkat min dotter nämnvärt, och det har även min kurator bekräftat. Men jag avskyr fortfarande det hon gör mot de som står henne nära! Och när hon gör saker som verkligen skadar de som också står mig nära....då avskyr jag henne!
Din dotter är vuxen och bör behandlas som en sådan. Du må ha gjort misstag (det gör alla föräldrar mer eller mindre) men det var då och nu är nu. Personligen anser jag att man som förälder ska ta ansvar över sina de eventuella skador man åsamkat sitt barn. Men det betyder INTE att man ska kränka någons personliga gränser eller låta sig kränkas. Det är skillnad på att låta sitt vuxna barn kravlöst fortsätta bo kvar hemma och tolerera både det ena och det andra och att låta barnet bo kvar under vissa förutsättningar. Det kan vara att man ställer som krav att barnet inte ska kränka eller skada andra familjemedlemmar. Eller bidra till de gemensamma utgifterna. Eller vad som helst. Och slänga ut barnet om barnet inte klatar av kraven.