• Trollsan

Misslyckat fostervattensprov

Då jag fått risken för trisomi 21 1:89 på kub så valde jag och min man att gå vidare med fostervatensprov. I går var den 4 veckor långa väntan över, det var nervöst och lite ångestladdat, men barnmorskan som tog mot mig var mycket gullig och lugnande. Först gjordes ett UL för att fastställa hur långt gången jag var, sedan kom läkaren. Allt förbereddes, det tvättades ordentligt med sprit och sedan satte man igång. Läkaren letade efter bästa stället med ultraljud och förde sedan in nålen. Ett pyttelitet stick i magen när nålen gick in och sedan blev det lite mensvärkliknande känsla när de kom in till barnet. Men de fick inte upp något fostervatten. Läkaren tog ur nålen och gjorde om det hela. Sticket i magen kändes knappt men nu gjorde det ont när de kom till barnet. Även denna gång fick de inte upp något vatten. Nålen togs ur och man kallade på en läkare till, har man misslyckats två gånger kommer en annan läkare och gör ett tredje försök. De förklarade att dessa två läkare gjorde på olika sätt, den första med ul och den andra på frihand! Jag fick panik, frihand... Men så visade det sig att nålen hade blivit igensatt så den första läkaren försökte igen, men med samma resultat som innan och sticket denna gången kändes nu ännu mer. Allt slutade med att de stuckit mig 3ggr och jag skall tillbaka om en vecka igen för att göra om provet. Nu är jag livrädd, jag har ont imagen och det strålar ut i ryggen, man har stuckit mig flera gånger och skall göra det igen, min missfallsrisk borde öka med allt detta. Det finns inget som säger att nålen inte blir igensatt även nästa gång när den nu blev det på alla tre försök, vad gör man då? De sa till mig att de aldrig misslyckats en andra gång, men detta är ju inget någon kan påverka. Sedan är jag livrädd att det blir läkaren som kör på frihand,hon kommer alltså inte se barnet när hon för in nålen, kan man kräva att de har ul samtidigt? Jag är så rädd nu, dels vad dessa tre stick kan gjort eftersom jag har ont och känner mig mörbultad, dels att utsätta sig för risken igen och sedan att få en läkare som använder en gammal metod. Någon som har något råd att ge?

• Svar på tråden Misslyckat fostervattensprov
  • jessiejones

Jag tycker det du har varit med om låter fruktansvärt! Jag gjorde FVP i måndags och självklart kollade läkaren noga innan hur fostret låg, samt använde ultraljud. Skulle inte gå tillbaka dit om jag vore du- aldrig!!! Du måste ju kunna vända dig till nån annan. Vart bor du? Jag gjorde på usö i Örebro och de kändes väldigt proffsiga. Tre stick i magen låter väldigt obehagligt, jag har ett och är orolig över det. Hoppas att du har möjlighet att ta det lugnt nu och hitta ett nytt ställe om du absolut måste ta provet. Får man fråga varför du tog det? Själv var det för dåliga siffror på kub.

• Leea2012

Känner igen mig till viss del av det du skriver..Första försöket misslyckades, då klantläkaren trots mätning tog för kort nål (?) sedan använde han en likadan nål igen fast på ett annat ställe, och han fick kämpa bra länge innan han fick upp tillräckligt mkt (och det med nöd och näppe) och därefter förorenade han provet med mitt blod. Jag fick lämna blodprov och fick ett besked att detta inte skulle påverka provet, men jag kände direkt att det inte skulle gå..efter ett par dar fick vi besked om att den snabba analysen inte skulle kunna genomföras p g a blodet, efter ytterligare drygt 2 v fick vi veta att även det långa provet inte skulle kunna analysera, det kände jag på mig. Vi fick erbjudande att göra nytt men tackade nej, vi hade siffror 1:74 på ds. Men vid det här laget hade vi hunnit tänka och fundera så mkt och kände att vi redan gjort för mkt intrång hos våran lilla bebis så för oss var det ingen tvekan, vi har inte gjort om det. Däremot var vi på ett stort riktat UL i v.18+4 som visade på helt utan anmärkning, det var TOTAL LYCKA kan jag säga..hade det däremot visat nåt större avvikande så hade vi gjort om fvp, det hade vi bestämt oss för. Nu däremot, har vi bestämt oss för att vårt lilla barn är helt friskt Hjärta Visst, vi är medvetna att risken finns för ds, men må så vara i sånafall. Vi känner oss helt lugna i detta nu och efter alla veckors ovisshet som vi igenom så vet vi inte om vi skulle kunnat ta bort det även om vi hade fått svar som visade på ds. Man hinner känna och tänka så mkt.
    Det jag vill säga är att du/ni ska bara göra det som verkligen känns rätt för er, lyssna på magkänslan. Vi tänkte såhär att om vi la upp 74 kort på bordet så var risken att dra en joker väldigt liten, alla tänker inte så..men vi har hela tiden gått på magkänslan och den säger att barnet är friskt (peppar peppar) Hjärta Det är hemskt det ni genomgår nu och jag lider sjukt mkt med er. Får jag fråga om det var blodprovet eller nackspalten som drog ner era siffror? Lycka till med vilket beslut ni nu än tar, Kram!

• Trollsan

Jessiejones Jag gjorde det i Borås, vet inte om jag kan vända mig någon annan stans. Läkaren skall tydligen varit rutinerad, men jag är inte så säker. Då jag är 35 erbjuds kub, och det var resultatet av det som gjorde att vi gick vidare med fvp. Jag hade inte räknat med 3 stick, jag är jätteorolig och något i magen känns konstigt... Leea2012 Det var mitt blodprov som drog ned det, de frågade om jag gått på hormonbehandling för ena provet var jättehögt. Usch, det var inget roligt ni varit med om, men vad skönt att ni fattat ett beslut som känns bra. Jag har två friska barn sedan tidigare, detta var helt oplanerat och jag har stött och blött om jag skulle behålla eller inte från första början. Men eftersom jag inte kunnat bli gravid av mig själv tidigare så kändes det som om detta ändå var meningen. Dog har min magkänsla från början varit att det är något fel på barnet.

• Leea2012

Okej, då förstår jag, så svårt beslut :( Detta är oxå mitt tredje barn, har dock blivit gravid på egen hand alla 3 ggr. Men vad jag har förstått så är risken för kromosomavvikelse i realiteten mindre om det är blodprovet det hänger på. I vårt fall var det nackspalten som var för bred och då är risken högre. Önskar att jag kunde säga åt dig vad du ska göra, men OM ni bestämmer er för att göra det, så gå till en annan läkare på ett annat ställe. Att göra det på frihand låter ju helt sjukt...FÅR dom ens göra så? Prata med din bm, hon kan säkert hjälpa dig.
    Lycka till med era beslut, kram!

• Trollsan

Var och gjorde ett nytt fostervattensprov idag.
    Första läkaren jag fick, kollade med ul vad det fans mest vatten. stängde av apparaten och började sticka, on stack lite, drog upp och stack igen. Vi protesterade så hon fick sluta och lämna över till annan läkare.
    Det borde inte vara tillåtet idag att göra detta utan UL. Hon sa att hon minsann gjort detta länge, långt innan ul fanns. brydde mig inte om att diskutera denna dumma kommentar, hon levde i en gammal värld.

Det kom en ny läkare som gjorde allt rätt och denna gången fick hon vaten :)
    Men, det blev blandat med mitt blid så man kan inte göra snabbamalysen då.
    Så nu är jag orolig, jag ör 17+0 idag, jag kommer få provsvaret precis innan jul, jag är lite orolig nu att man inte kommer hinna göra abort innan jag inte längre får om barnet är sjukt.

Sedan läste jag att man iblend inte kunnat analysera alls för att det varir blor i provet och det är jag ju rädd för med.

Tänk att allt skall hända mig, jag lyckas alltid pricka in allt ovanligt som inte är bra, men vinner på triss gör jag inte...

• aysn

Usch, vad jobbigt det låter! Visste inte ens att det kunde ta så många försök. Låter också konstigt att det tar så länge att få ett provsvar - 3 veckor?? Jag önskar er i alla fall lycka till och hoppas verkligen att allt ser bra ut! Risken är trots allt väldigt liten, speciellt om det var blodprovet som drog ner provsvaret.

• Moggan

Jag fick också 1:89 för trisomi 21 och gjorde fostervattensprov idag. Ligger nu hemma och vilar mig. Läkaren som tog provet på mig var mkt proffsig och noggrann. Hon körde ultraljudsguidat hela tiden. Hon förklarade att man vill sticka någonstans runt fötterna för det är inte världens katastrof om man träffar en fot men såklart inte så käckt om man sticker barnet i huvudet. Hur som helst, trots mkt skicklig läkare misslyckades det första försöket. Hon bytte då nål och nr 2 gick bra. Hon förklarade att de har som rutin att aldrig sticka mer än 2ggr, lyckas det inte då så får man komma tillbaka en annan dag. Som tur var lyckades hon andra gången annars tror jag att vi hade tagit det som ett tecken att låta bli :) Nu är det bara den jobbiga väntan kvar... Lycka till ts, hoppas svaret kommer innan jul

• Trollsan

Moggan - vad skönt att det lyckades och ni slapp komma tilbaka och göra det igen. Trots blod i fosteervatnet gick det att göra en snabb analys för mig. Efter all vi gått igenom som nu resulterat att jag har en massa samandragning så kom beskedet på posten i måndags. Allt såg normalt ut. Nu kan jag börja acceptera att jag är gravid och börja knyta an till barnet. Känns som om jag missat halva graviditetn, är i v19 nu, men detta får jag försöka ta igen så gott jag kan. Det blev bra till slut, trots totalt 4 stick hos lilla bebis.

• emilia05

Jag väntar med på mitt svar. Tog fostervatten prov förra onsdagen så det har gått en vecka. Svaret skulle ta 2-3 veckor. Men får ringa om svar 21.12... Hade en risk på 1/230

• jessiejones

Trollsan- härligt att höra att allt var bra med din bebis. Känner också att man missat mycket av gravid tiden, eftersom man gått och oroa sig så länge. Mitt brev kom aldrig är i dag 2 veckor och två dagar sen jag gjorde Fvp. Min man fick ringa till Uppsala tillslut och fråga efter resultatet- då var jag i upplösnings tillstånd. De sa att allt var bra iallafall men vi väntar på svar från långtidsidlingen. Det skulle ta 2-3 veckor- puhh!! Gjorde du sen korta analysen? Eller den långa?

• Trollsan

Emilia05 - jag håller tummarna för sig. Här drog man gränsen på 200 hade man lägre risk än så var chanserna så goda att de inte tog något prov. Jessiejones - De sa att det skulle behövas den långa odlingen eftersom det var blod med, men det hade gått bra med snabbanalysen ändå :) Nu går jag bara och väntar på UL känns lite sent att göra det i 20+3 bara. Mn är ju fortfarande orolig ifall något skulle varar fel.

• jessiejones

Trollsan: förstår att det är jobbigt att vänta. Tycker verkligen det är ett sent UL. Jag gjorde mitt i Måndags- allt bra, men guuuud vad spänd jag var! Ska göra ett riktat Ul också 2 Januari, en läkare dom ska kolla hjärtat. Detta var bokat innan Ul- så d är bra att de är petiga. När får du göra ditt Ul? Det kommer säkert gå jättebra men vet art man är extra nervös efter denna pärs.

• emilia05

Hej Idag kl 9 hade jag telefontid för provsvar på fostervatten provet. Har inte mått så speciellt bra och sov knappt alls i natt. En väninna kom till mig för att vara med. Darra och ringde "nej vi har inte fått provsvar, vi ska ringa labbet och då ringer vi upp" 5 minuter olidlig väntan, "ditt provsvar är inte färdigt utan på odling, ring om en vecka, försök ha en bra jul". Ja, det var svaret jag fick. Ännu en lång väntan över jul, då kommer det va 3,5 veckor sedan provet togs... Kram till er alla.

Svar på tråden Misslyckat fostervattensprov