Sluta amma min 3-åring
Hej!
Nu var min dotter inte tre år när jag slutade amma henne, men i alla fall två år och några månader. Hon ammades också bara vid läggning, inte på natten. Men jag nådde, liksom du, en punkt när jag kände att nu vill jag inte mer. Då var det också lättare att liksom ta tag i det, innan dess tyckte jag mest att det var ok så länge jag såg hur mycket hon njöt av det och det inte störde mig.
Men när det väl var dags kände jag lite att det också var mer en vana än ett behov hos henne. Jag sade helt enkelt till henne att nu hade hon blivit så stor att mjölken hade tagit slut. Men att vi kunde mysa och kramas hur mycket som helst ändå.
Jag trodde inte att hon skulle godta det, för min dotter är en dam med starka åsikter, men det gick faktiskt över förväntan! Minimalt med tjat om bröstet efter detta. Ofta kunde man höra henne säga "Mjölken har tagit slut, jag är en stor flicka nu." Så ibland går det lättare än man tror, och ett uppriktigt samtal kan fungera.
Men bra tips också att ge honom något annat. Kanske en ny sovkompis som man kan gå och välja ihop i en affär.
Lycka till! Vet hur det svider i mammahjärtat när man måste neka barnen det de helst vill ha...