Inlägg från: Tildalainen |Visa alla inlägg
  • Tildalainen

Sluta amma min 3-åring

Alla kommentarer om att det är äckligt att amma en 3-åring undanbedes. Jag vänder mig till mammor som ammat lika länge som jag och har erfarenhet/tips om att sluta amma.

Min älskade son ammas till sömns varje kväll. Är jag inte hemma så lägger pappan honom utan problem. Sedan kommer han in till oss under natten och då "snuttar" han till och från ända till morgonen.

Nu räcker det, jag vill inte mer. Men det vill han. Han blir totalt vansinnig på mig när jag nekar honom bröstet och hittills har det alltid slutat med att jag faller till föga och ger honom bröstet. Jag vet rent logiskt att det inte är farligt för honom att vara arg och att det är en naturlig reaktion eftersom han absolut vill amma och har gjort det hela sitt liv.

Det jag efterfrågar är bra tips om hur man ska göra för att inte ta ifrån honom hela tryggheten. Är det bara hårt mot hårt som gäller verkligen? Jag har så svårt för att se honom så förkrossad men samtidigt är situationen ohållbar. Jag känner obehag av själva sugandet och maken är extremt irriterad på att jag fortfarande ammar.

Är det lättare för honom om jag åker iväg på kvällarna ett tag framöver? Det blir bara en så svår situation för hela familjen om jag gör det eftersom vi har fler barn. Usch vad detta är jobbigt  

• Svar på tråden Sluta amma min 3-åring
  • Tildalainen

Tack snälla för bra tips och pepp, det är nog mest det jag behöver. Bli peppad.
    Han accepterar inte att pappan lägger honom när jag är hemma men visst vet jag att han inte ska få bestämma det. Så är det ju Det har bara blivit tokigt. Och så var allt så lätt med dottern, då tror man att det ska gå lätt med nästa också.

Jag hoppas bara att maken är ok med att ta läggningen. Han har noll tålamod när sonen börjar skrika efter mig och han tycker att det är ett problem som jag skapat och därför för mig att lösa.

Ska fundera på detta med muta, det kan funka. Ett tag funderade jag på att sätta plåster på tuttarna och säga att doktorn satt dit dem. Det kanske kan bita också.

• Tildalainen

Tack för svaret. jag önskar att jag hade kunnat ge honom napp eller välling men han tar inget av det. Han blir bara arg, skriker, gråter och slår mot mig och bröstet när jag nekar honom.

• Tildalainen

Än en gång, tack för ett bra svar! Jag hade min första seger igår kväll när jag lyckades somna lilleman utan bröstet, bara genom att förklara att nu är han stor och ska inte amma längre. Han accepterade och jag fick lägga mig i sängen hos honom. Han somnade med sina små armar runt min hals. Vilken befrielse!
    Sedan var natten som vanligt men jag tänker att små steg nog är bäst för honom. Så glad jag kände mig hela kvällen sedan! Nu vet han också att han kan somna utan bröstet och då är det bara att hoppas att det går lika bra ikväll  

• Tildalainen

Tack Tundra, du har helt rätt. Nu är det helg och betydligt lättare att ta fighten utan att han och hela familjen ska behöva vara helt uttröttade på dagen.

• Tildalainen
    fröken på Mårbacka skrev 2012-11-30 11:02:08 följande:
    Alltså, jag kan förstå din man om han har velat att du ska sluta amma länge, och du bara har kört på. Inte konstigt då att han tycker att du har skapat ett problem, som är upp till dig att ta hand om.

Samtidigt är det faktiskt hans barn också, och han borde ha intresse av att hjälpa sitt barn genom en traumatisk situation.
    Nej, jag tycker inte att det är hans beslut alls faktiskt. Amningen är en sak mellan mig och sonen och det kan inte han bestämma när jag ska sluta amma så länge det inte påverkar hans relationen till sonen. Vilket det inte gör.
  • Tildalainen
    fröken på Mårbacka skrev 2012-11-30 13:15:13 följande:
    Nej, jag menar inte alls att det är hans beslut. Jag menar att jag kan förstå att han, om han har velat att du skulle sluta tidigare, blir lite tjurig nu och tycker att om det har varit din grej och ditt beslut att amma, så får du sköta avslutet själv också.

Min erfarenhet är att det allra vanligaste tipset, och den vanligaste lösningen, är att pappan tar en aktiv del i amningsslutet och etablerandet av nya rutiner, och jag tycker att din man verkar vara lite tjurig. Men som sagt, att jag på något plan kan förstå det.
    Haha, ja, han är tjurig... Och visst kan jag förstå det till viss del också MEN det jag inte förstår är hur han ens kan tro att han kan "bestämma" över när jag ska sluta amma. För jag förstår inte syftet och anledningen med hans åsikt.

I alla fall så hoppas jag att vi är på rätt väg nu och bara att ventilera och höra era åsikter, hjälper och stärker mig i detta. 
  • Tildalainen

Tack igen. Jag har valt att ta det i två steg. Först sluta amma till sömns. Det har gått över förväntan! Inga som helst problem mer än att det tar lite längre tid för honom att komma till ro och somna. Han har förstått att amningen på kvällen är slut, men att den fortfarande är ok i min säng på natten. Nästa steg är att ta bort nattamningen och det kommer säkert också att gå bra men han är mer beroende av den så jag ger det en vecka till innan jag börjar prata om det och senare avslutar det för gott. Tack snälla för bra tips!

Svar på tråden Sluta amma min 3-åring