Inlägg från: Majlisen |Visa alla inlägg
  • Majlisen

Sluta amma min 3-åring

Kan du inte börja med att du säger till honom att "nu får du tutte/bröstet/amma här hos mamma en liten stund och sen får du somna själv och mamma ligger bredvid". Det blir liksom ett steg ifrån att ammas till sömns. Så kan han få amma en stund och du lägger dig bredvid sedan och han får somna utan? Och sedan är de listiga, de vet att mamma ger med sig om du gör det ibland. Håll sig till det, ge kärlek, ömhet, krama och alt vad det är. Men stå fast vid att man sitter och ammar först och sedan somnar. För mig hade det varit valet i vart fall. Jag har en 14-månaders som ammas till sömns och gärna ammad mycket under natten. Eftersom det varit så mycket och krångligt låter jag nu henne ammas till sömns för kvällen och när hon vaknar så sätter jag mig upp med henne i famnen och under tre dagar nu har jag ammat henne en stund och sedan lagt henne ner. Detta har resulterat i att hon somnar fortare och bättre under sina uppvak och jag slipper det där konstanta ammandet under natten. Inte helt samma sits, men när barnen blir äldre så blir det samtidigt mer på bådas premisser. Att vänja bort att somna med bröstet är kanske första steget.

Och det är absolut inte äckligt! Tycker det är toppen att du ammat i tre år! Jag kommer även att låta mitt barn amma i den åldern, om hon vill själv!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Och det är helt okej att säga att "mamma orkar inte amma, jag vill jättegärna mysa massor med dig när du ska sova, men amma får man göra innan, tuttarna blir så trötta annars".

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
Svar på tråden Sluta amma min 3-åring