• hellokill3r

Du som inte använder reflexer...

Äh jag går ju bara på trottoaren där ska ju inga bilar köra ändå.

• hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:30:10 följande:
    Går du aldrig över vägen någon gång?

Bilar får liksom inte köra över en när det är grönt för gångtrafikanter och rött för dom.
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:35:15 följande:
    Ni som bara går på gångbana/trottoar. Kör ni själva bil?

Om jag kör i stan/samhället och plötsligt ser en rörelse vid sidan av vägen så reagerar jag givetvis direkt och bromsar. Det kan ju vara ett barn eller ett djur som är på väg ut framför bilen. Har personen reflex ser man mycket tidigare rörelsemönstret och kan vara mer förberedd när man gör förbi.

Skojar du? I min stad kryllar det sv människor både med och utan reflexer på trottoarerna, dygnet runt, du skulle inte ens kunna köra bilen här om du bromsar varje gång du ser en rörelse. Några djur är det verkligen inte tal om att köra på, ev en bortsprungen hund då..
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:42:41 följande:
    Givetvis är det olika vart man kör någonstans. Men det är ju lite tragiskt att man ska behöva bli avtrubbad och inte bry sig om rörelser vid sidan om vägen när man kör bil.

Det är nog ett måste för att kunna köra bil i en storstad.
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 15:33:16 följande:
    Finns det inga cyklister där ni bor? Eller kör de bara på avsedd plats (avskild från gångbanorna) och  inte lite överallt som cyklister ofta brukar?

Cyklisterna cyklar ju i cykelfilen? Det är inte alltid avskiljt mer än att det är streckat och skyltat vilken sida som är för cykel och vilken som är för gångtrafikanter när det gäller cykel/gångväg eller vad menar du? Men oftast går cykelfilen på bilvägen, närmast trottoaren.
  • hellokill3r
    Pallas skrev 2012-11-28 15:55:59 följande:
    Bor du i Uppsala, månne? Här är ju folk som tokiga och slänger sig ut framför bilen som om de syntes. Senast i går höll jag på att klippa en svartklädd cyklist som färdades på vägen utanför mitt jobb utan lysen och reflexer. Jävla nötter.

Nej jag bor i Stockholm.
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 15:57:15 följande:
    Ni som inte använder reflex, finns det något som skulle få er att ändra er? Om någon gav er en reflex när ni är ute och går i mörkret, skulle ni använda den då?

Alltså kanske, om jag kom ihåg. Men det är inte säkert. Fyraåringen har ju reflexer på ytterkläderna, och barnvagnen till min bebis har reflexer. Går jag ut själv så går jag ju ändå bara typ ner till kiosken och inte ut på gatan direkt.
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 16:00:15 följande:
    Och du vet att alla, verkligen ALLA, cyklister håller sig där? Jag bodde en gång i tiden i en stad och där respekterades inte de där avdelade filerna på gångbanorna av cyklisterna och även om de skulle köra i gatan så var det inte alltid så de gjorde. Det cyklades lite överallt. Och fort. Men du kanske bor någonstans där du vet att ALLA kör som det är meningen att man ska.

Jag har faktiskt aldrig sett nån cykla på trottoaren/fel sida. Men jag kanske har haft tur? Tror inte jag dör sv stt bli påcyklad heller, cyklar de på fel sida är de dumma i huvudet.
  • hellokill3r
    Emmis skrev 2012-11-28 16:06:26 följande:
    Men dåså allt frid och fröjd. Vill du riskera ditt liv och hälsa är det ju upp till dig...

Men gud, man dör inte av att bli påcyklad.
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:31:47 följande:
    Min släkting dog inte, men hon fick en allvarlig hjärnskada och svävade mellan liv och död i två månader efter att ha blivit påcyklad...

Av en pansarcykel då? Nä men seriöst, cyklister FÅR INTE cykla där jag går, lika lite som bilar får köra där. Visst kan en bil köra på gångbanan ändå och ha ihjäl mig, men oddsen är rätt små.. Samma med cykelz
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 16:36:20 följande:
    Nej, av en helt vanlig cyklist. Känns ganska smaklöst att du ska fortsätta larva dig...

Som jag skrev, jag kan bli påkörd av en bil på gångbanan också, men jag ser inte risken som särskilt stor.
  • hellokill3r
    Scream2 skrev 2012-11-28 17:07:37 följande:
    Fast det är det ju inte. Det blir ett jäkla trauma för den som kör på den där idioten som inte har reflex. För det är ju inte dens moraliska fel!

Om de cyklar på fel sida får de skylla sig själva.
  • hellokill3r
    W Goldberg skrev 2012-11-28 19:35:46 följande:
    Ni som inte använder reflex för att ni bor i stan och aldrig går på gatan, åker ni buss någon gång då?

Vet inte hur många gånger bussarna jag åker med fått tvärbromsa vid hållplatser för att en svartklädd typ står där helt stilla och väntat på bussen.

Jag hoppas dom tiger och inte ringer bussbolaget och klagar när dom blivit frånåkta.

Har nog aldrig varit med om att ingen annan än jag ska av/på vid en busshållplats när jag åkt buss i stan.
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...