Inlägg från: Anonym (Trafikant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Anonym (Trafikant)
    PinkSugar skrev 2012-11-28 12:27:49 följande:
    Går ändå på trottaren
    Går du aldrig över vägen någon gång?
  • Anonym (Trafikant)

Ni som bara går på gångbana/trottoar. Kör ni själva bil?
    Om jag kör i stan/samhället och plötsligt ser en rörelse vid sidan av vägen så reagerar jag givetvis direkt och bromsar. Det kan ju vara ett barn eller ett djur som är på väg ut framför bilen. Har personen reflex ser man mycket tidigare rörelsemönstret och kan vara mer förberedd när man gör förbi.

• Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:32:49 följande:

Bilar får liksom inte köra över en när det är grönt för gångtrafikanter och rött för dom.
    Tänkte mer på ställen där det inte är trafikljus...
  • Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:38:13 följande:

Skojar du? I min stad kryllar det sv människor både med och utan reflexer på trottoarerna, dygnet runt, du skulle inte ens kunna köra bilen här om du bromsar varje gång du ser en rörelse. Några djur är det verkligen inte tal om att köra på, ev en bortsprungen hund då..
    Givetvis är det olika vart man kör någonstans. Men det är ju lite tragiskt att man ska behöva bli avtrubbad och inte bry sig om rörelser vid sidan om vägen när man kör bil.
  • Anonym (Trafikant)
    Kookaburra skrev 2012-11-28 12:39:29 följande:
    Jag glömmer ju själv ibland och vet att man kan vara väldigt säker ändå, om man förutsätter att man är osynlig och kollar noga att ingen kommer.

MEN - det är väldigt skrämmande för bilister att väldigt sent se en person stå intill vägen, även om denna person inte tänker gå över. Det gör att man tappar fokus på övriga delar av trafiken för ett ögonblick eftersom man är så nära och inte vet om personen rör sig. Hade personen haft reflex hade man tidigt sett personen och sett att den står stilla.

Så av respekt till trafikanter så tycker jag man ska ha reflex.

Tråden är en påminnelse till mig att köpa in fler reflexer som jag kan sätta fast på jackorna och som inte tas av som de man snäpper på. Så tack för det TS
  • Anonym (Trafikant)
    Momat skrev 2012-11-28 15:16:35 följande:
    Jag använder alltid reflex.

Men jag förstår inte varför man måste vara anonym för att våga starta en sån här tråd?
    För att man så lätt blir påhoppad här på familjeliv. Vill kunna "försvinna" om tråden går överstyr...
  • Anonym (Trafikant)

Ni som inte använder reflex, finns det något som skulle få er att ändra er? Om någon gav er en reflex när ni är ute och går i mörkret, skulle ni använda den då?

• Anonym (Trafikant)
    Misantrop skrev 2012-11-28 16:03:07 följande:
    Nä, jag skulle inte använda reflex. Men det kan ju hänga ihop med att jag bor i Stockholm och går på trottoaren. Skulle någon cyklist få för sig att cykla in i mig på trottoaren så får de väl leva med att de åker i backen.

Jag förstår om det är annorlunda om man bor på landsbygden och rastar hunden längs tex landsvägen.

Men å andra sidan har jag inte hjälm när jag åker skidor heller. Det är nog mycket en generationsfråga. Ge det nån generation till så kommer folk ha hjälm och en kudde fastsatt på rumpan när de går ute på vintern utifall de skulle halka.
    Menar du att det är en generationsfråga om man använder reflex? Vilken generation gör inte det?

När det gäller hjälm och skidåkning så har ju lyckligtvis de korkade utan hjälm börjat sålla ut sig själva, det kanske blir lika med de som inte använder reflex...
  • Anonym (Trafikant)
    Mandel skrev 2012-11-28 16:04:24 följande:
    Jag har lösa reflexer - nya, i bilen som jag stannar och delar ut till blåsta självmordskandidater som går på landsvägar i mörka kläder i mörkret utan reflex.
    De blir alltid lika förvånade över att de inte syns och de trodde inte att det skulle bli mörkt så fort...

Själv har jag vare sig tid eller lust att bli påkörd så jag är nog mer överdriven åt andra hållet och har reflexväst på mig och hängande reflexer och reflexband runt armar och vrister typ redan kl 14 så här års...
    Hänger även ut reflexer ur fickorna när jag går på parkeringar osv.
  • Anonym (Trafikant)
    Misantrop skrev 2012-11-28 16:13:44 följande:

Dessutom har du fel angående skidåkarna. De har knappast sållat ut sig själva genom att inte ha hjälm, däremot kanske fler och fler börjat använda hjälm. Precis som att du kanske kommer ha en kudde på rumpan och hjälm på huvudet om 10 år när du tar en långpromenad mitt i vintern. Vem vet vart vinden blåser härnäst. 
    Jag var lite ironisk när jag skrev att de som inte använder hjälm har sållat ut sig själva. Däremot använder ju de flesta hjälm numera trots att det var hur töntigt som helst när jag gick på högstadiet. Kanske blir det lika med reflexer, fast här verkar det inte vara "töntfaktorn" som gör att man inte använder reflex, utan att man faktiskt anser att det inte är nödvändigt.
  • Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 16:07:39 följande:

Men gud, man dör inte av att bli påcyklad.
    Min släkting dog inte, men hon fick en allvarlig hjärnskada och svävade mellan liv och död i två månader efter att ha blivit påcyklad...
  • Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 16:34:19 följande:

Av en pansarcykel då? Nä men seriöst, cyklister FÅR INTE cykla där jag går, lika lite som bilar får köra där. Visst kan en bil köra på gångbanan ändå och ha ihjäl mig, men oddsen är rätt små.. Samma med cykelz
    Nej, av en helt vanlig cyklist. Känns ganska smaklöst att du ska fortsätta larva dig...
  • Anonym (Trafikant)
    Lindis327 skrev 2012-11-28 17:19:46 följande:
    Jag fattar inte varför föräldrar med barn i barnvagn sätter en reflexväst på denna längst fram. En dag gick jag på gångbanan hemma  och hörde hur bildäck skrek och det var uppenbart att efter att en förare uppenbart ställt sig på bromsen. Sen hörde jag ett skrik. Jag trodde det var nån som blev påkörd men det var en person som hade skjutit ut sin barnvagn framför sig på övergångsstället, barnvagnen hade inte några reflexer och då var den bara centimeter från att bli påkörd av denna bilen. Bilen hade kunnat väja undan lite och barnvagnen hade förmodligen skadats rejält och barnet hade nog inte haft nån större chans.  Gatubelysning fanns längs denna väg men det var väldigt disigt  så man hade ingen bra sikt denna dag och barnvagnen var mörk förmodligen mörkblå eller svart.

Själv använder jag alltid reflexer och kompletterar med reflexväst om jag ska till nåt ställe där jag vet att det inte finns gatubelysning eller har dålig belysning längs vägen. I stan ser jag dock inget behov av reflexväst så länge man har reflexer i olika höjder på jacka o.s.v.., dock om det är väldigt disigt eller vädret i övrigt ger dålig sikt. Så det finns fog för att säga reflexer kan rädda liv, ta det på allvar!
    Menar du varför de INTE sätter en reflexväst längst fram? Eller missförstår jag helt och hållet?
  • Anonym (Trafikant)
    SilverEmma skrev 2012-11-28 18:55:58 följande:
    För att det enda stället jag faktiskt går till och från när det är mörkt är dagis. När vi går utanför vår grind så går vi ca 5 meter på en cykelväg (varav hälften av vägen är en cykelparkering) och sen kommer vi in på skolans område där man varken får köra  bil eller cykla. Vi genar över skolan och korsar sedan en cykelväg innan vi kan öppna grinden in till dagisområdet.Så vi är inte ute i trafiken överhuvudtaget. Det ligger reflexer här hemma någonstans men det har inte känts så viktigt att leta upp dem då vi än så länge inte gått någon annanstans när det är mörkt.
    Jag menade ju givetvis personer som vistas i trafiken när det är mörkt.
  • Anonym (Trafikant)
    Lindis327 skrev 2012-11-28 19:19:53 följande:
    Jag menar varför man inte sätter en reflexväst över hela alltet ner på sidorna och fram, två om det behövs för att täcka alltihop, är ju lätt att sätta ihop två om,en inte täcker hela överdelen. Så man syns framifrån och från sidorna, man kan ju gå på en gångväg när det kommer en moped mot en t.ex.

Men jag glömde att detta var FL då måste man vara övertydlig till tusen för att folk inte ska märka ord då favoritsaken inte här verkar vara att diskutera sakligt utan att hacka på andra så fort man har en chans.
    Då förstår jag. Jag ber om ursäkt, men som jag fattade det så tyckte du det var dåligt att man har en reflexväst fram på vagnen. Men det är ju bättre än ingenting. =) Det var inte meningen att hacka på dig, men jag förstod faktiskt inte vad du menade.
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...