Är det möjligt att skjuta upp njurbäckeninflammation?
Hej.
Detta kan bli ganska långt, så det är lika bra att börja. Förra torsdagen (imorgon alltså två veckor sedan) fick jag UVI. Jag ringde vårdcentralen på fredagen, fick ingen tid men rådet att dricka mängder av vatten (gärna med massor av citron i) hela helgen och återkomma om det inte blivit bättre. Jag drack oerhörda mängder citronvatten, det kändes som att jag hade det under kontroll, men det blev inte bättre. Jag ringde vårdcentralen igen på tisdagen (då hade det alltså gått fem dagar) och fick en tid hos en läkare.
Väl hos läkaren fick jag göra urinprov och fick då bekräftat att det handlade om UVI. Hon skrev ut selexid (3 gånger dagligen i fem dagar) men gav mig också rådet att vänta och känna efter. Anledningen till detta råd var inte bara att det rent allmänt är onödigt att använda sig av antibiotika om det inte är ett måste, utan också för att jag under det senaste året fått svampinfektioner med jämna (och för all del ojämna) mellanrum och just skulle till att påbörja en behandling mot detta. Och som de flesta vet, antibiotika = svamp. För många, och speciellt för de som redan är känsliga.
I vilket fall som helst hämtade jag ut tabletterna, ifall att, och fortsatte dricka vansinniga mängder citronvatten. Jag hade väldigt svårt att avgöra om det blev bättre, ibland kändes det ingenting och ibland blev det bara värre och värre. Till slut bestämde jag mig för att påbörja min antibiotikakur på söndagen. Tyvärr hann jag dock få smärtor i njurarna, speciellt i vänstra. Jag blev givetvis rädd, då jag kollat upp det mesta som går att veta om UVI och visste att det kunde handla om njurbäckeninflammation. Jag påbörjade ändå min antibiotikakur, jag hade ingen feber och inget blod i urinen. Bara ont. På söndag kväll ringde jag 1177 och frågade vad jag skulle ta mig till: då hade smärtan förvärrats och jag hade låg feber. Inget blod i urinen. Jag fick rådet att vänta till dagen efter, men om det skulle förvärras skulle jag åka in till akuten. Livrädd somnade jag in den natten, konstigt nog utan större problem, trots de hemska smärtorna!
Måndag morgon har jag knappt ont alls. Jag känner njuren, och är lite öm kring ryggen. Jag väljer ändå att ringa vårdcentralen och rådfråga dem. Min läkare ringer upp och jag berättar vad som hänt. Hon säger att jag skall fortsätta behandlingen, men om jag känner mig dålig eller får feber skall jag ringa.
Så. Detta är hur jag känner just nu: känningar av njuren. Inga smärtor. Lite mer på höger sida än vänstra. Påminner lite om håll. Knappt någon sveda alls när jag kissar. Knappt några trängningar. Inget blod i urinen. Ingen feber (i så fall låg). Jag är inne på fjärde dagen av fem behandlingsdagar, och undrar alltså: är det möjligt att jag bara skjuter upp en njurbäckeninflammation genom att äta den antibiotika jag gör? Eller är det möjligt att hindra en sådan inflammation om man är tillräckligt snabb? Kommer den att bryta ut så fort jag slutar med behandlingen? Borde jag begära tid hos läkaren? Är det något problem att jag är "påverkad" av den antibiotikan jag äter om de skulle testa mig för njurbäckeninflammation? Varför har jag ont i njurarna, om det inte är njurbäckeninflammation?
Svampinfektionerna struntar jag rent ut sagt i nu, vill bara bli av med detta hemska. Och jag vet att jag inte borde ha väntat så länge, men det är lätt att vara efterklok. Jag lyckades tyvärr lura mig själv att det skulle bli bra, och tyckte flera gånger att det kändes bättre.