• Anonym
    Äldre 28 Nov 14:52
    1591 visningar
    1 svar
    1
    1591

    Appar?

    Hej Pernilla

    Först och främst måste jag bara säga att jag älskar min x-box !, men
    nu är det så att jag har köpt en Ipad och skulle vilja ha tips på bra appar för barn i 8 års ålder.
    Gärna då inlärningsspel.

    Tackar

    Barnets far

  • Svar på tråden Appar?
  • Barnsp­elexpe­rten
    Äldre 2 Dec 17:53
    #1

    Hej!

    Kul att du och din Xbox gillar varann!
    Det finns en hel del roliga spel till iPad, även sådana där man definitivt tar med sig något lärorikt från spelupplevelsen. I största allmänhet är handhållna plattformar som gjorda för uppfinningsrika pusselspel! Just iPad har med sin lite större skärm visat sig vara utmärkt för digitala versioner av klassiska brädspel.
    Några av mina mer barnvänliga favoriter är:

    World of Goo - ett s.k "physics based" (artificiell fysik) pusselspel där man ska bygga olika konstruktioner för att ta sig vidare i banorna. Fantastiskt kul, lätt att lära sig och på ett undermedvetet plan får man grundläggande kunskaper om fysik och hållfasthetslära

    Bugs & Bubbles - ett väldigt kreativt och pedagogiskt pusselspel med ett gäng olika minispel där det blandas matematik, fysik, geometri och minnesövningar som är både roliga och utmanande. Kan varmt rekommendera det till alla åldrar. Spelet har även en föregångare "Bugs & Buttons" om man inte kan få nog!

    Dragon Box - ett väldigt intuitivt pusselspel som fokuserar på matematik, och då specifikt ekvationer. Det är dock oerhört pedagogiskt och lättillgängligt, man lär sig nästan utan att märka det.

    Beat Sneak Bandit - Ett pussel om rytm och tid där man styr genom att hålla rytmen till musiken som spelas. Det är både klurigt, ser snyggt ut och musiken är lite elektro-jazzig. Kunskapen man tar med sig från spelet är kanske inte lika bred och konkret som matematik, men man får definitivt en uppövad känsla för rytm och timing, samtidigt som man har väldigt roligt!

    Topia World Builder - ett lite annorlunda strategispel där man ska bygga en värld. Man placerar själv ut olika geografiska element som berg, floder, sjöar osv. Sedan placerar man ut olika djurflockar. Det gäller att hitta en balans mellan resurserna i ekosystemet för att hålla igång det. Det uppmuntrar till kreativitet och eftertänksamhet och man lär sig något om resurshantering.

    Det finns givetvis en hel uppsjö av spel jag inte nämnt, men tror att dessa kan vara en bra början. iPaden kan vara väldigt rolig att utforska tillsammans med sitt barn. Hoppas ni hittar något ni gillar!

    //Pernilla

Svar på tråden Appar?