Ersättning som arbetslös gravid?
Hejsan!
Jag har kikat igenom några äldre trådar om liknande ämne, men inte funnit något svar på det som jag skulle vilja hitta svar på.
Jag är gravid, och arbetslös. Min sambo jobbar och har en okej lön. Nu är det inte så att jag tänkte skaffa barn som arbetslös, utan jag började studera i höstas, innan jag fick reda på att jag är gravid. Jag fick inga pengar från csn då jag var tvungen att läsa in ett fåtal poäng, så det hade dröjt lite med pengarna.
Jag har tidigare arbetat, men jag kan inte börja där igen pga vissa omständigheter. Jag fick tyvärr hoppa av skolan då jag mådde fruktansvärt dåligt i början av graviditeten, och gjorde att jag missade en massa trots att jag försökte komma ikapp hemifrån. Men det gick inte, och jag missade även obligatoriska lektioner då jag låg hemma med huvudet i toaletten.
Jag är berättigad till a-kassaersättning, men jag undrar om de ska veta om att jag är gravid? Vilka krav man får på sig osv som gravid? Det syns rejält, och ingen kommer vilja anställa en gravid kvinna, då det är dyrare såklart.
Jag vill ju inte bara gå hemma och jag vill ju såklart också ha en liten inkomst, då det skulle förbättra en hel del. Vi har en stor buffert, så det är absolut inte ens i närheten av ekonomiska problem, men jag vill ju ändå såklart ha ersättning jag också. Är det a-kassan som jag ska vända mig till, eller är försäkringskassan ett bättre alternativ? Men borde jag inte få ut mer pengar från a-kassan då de grundar min ersättning på tidigare lön?
Jag har aldrig haft med a-kassan att göra tidigare, så det är ett stort mysterium för mig, det är dessutom vårat första barn.
Jag hoppas att någon vet lite mer om vart jag bör vända mig osv.